به فارسی باستان "هُوَخشَ تَرَ" به یونانی "کیاکسار" نخستین فردی از تبار آریاییان مهاجر که موفق شد تمام سرزمین های ایرانی نشین را زیر حکومتی واحد و مستقل متحد کند. نام او در زبان مادی معنی تیرانداز ماهر می دهد.
کد خبر: ۷۸۱۱۶۲
آرامگاه "هووخشتره" در اقلیم کردستان عراق/ عکس

حدود هفتصد سال پیش از هوخشتره آریاییان به تدریج وارد خاک فلات کنونی ایران شده بودند. آن زمان اقوام بومی این سرزمین حکومت های محلی داشتند (عیلامیان، کاسیت ها، گوتی ها، اورارتو ها، ارته و ..).

مادها نخستین قوم آریایی بودند که موفق به تشکیل حکومت محلی شدند و همان ها توانستند با تسلط بر پارسی ها و پارتی ها تمام آریاییان را زیر یک پرچم بیاورند. با این حال شکست از آشوریان و سکاها موجب از بین رفتن این یکپارچگی شده بود تا زمانی که هووخشتره بر ویرانه های حکومت پدرش بر تخت شاهی ماد نشست.

او موفق شد با حیله و نیرنگ سران سکاها را در یک مجلس مهمانی بکشد و ضمن مطیع کردن سایر مناطق آریایی نشین با شاه بابل بر علیه نیرومندترین حکومت زمان یعنی امپراتوری آشور هم پیمان شود.

جنگ ماد و آشور آغاز شد و مادها شهرهای آشور را یکی پس از دیگری فتح کردند. آخرین امپراتور آشور در میان شعله های آتش خودکشی کرد و بساط آشوریان برای همیشه در تاریخ برچیده شد.ممالک آشور بین ماد و بابل تقسیم شد.

هووخشتره که ایرانیان را برای اولین بار به عنوان قدرت جهانی تبدیل کرده بود میل به تصرف یونان کرد. پس از چندین جنگ و نبرد سرانجام اتفاق عجیبی موجب صلح پایدار شد.

صفوف ماد و لیدی در کناره رود هالیس (ترکیه امروزی) با کسوف مواجه شدند از ترس سلاح‌ها را بر زمین انداختند و پس از ظاهر شدن دوباره خورشید یکدیگر را در آغوش کشیده و صلح بر قرار شد.

منجمان کنونی با بررسی متوجه شدند دقیقا در سال 585 پیش از میلاد همانطور که هردوت گزارش داده در آن منطقه در ساعت 10 صبح روز 28 مه کسوفی قابل مشاهده بوده است.

هووخشتره چندی بعد در گذشت و بجای او پسرش ایشتوویگو (پدر بزرگ کوروش هخامنشی) به قدرت رسید. او آخرین شاه ماد بود که حکومتش بعدها توسط کوروش کبیر قبضه شد. از نام ماد تا دوره اشکانیان نامی برجای مانده بود. بعدها دیگر نام ماد بطور کلی از میان رفت. دیاکونوف با اطمینان کُردهای امروزی را بازماندگان مادها می داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها