همه ما با شنیدن نام زندان در ذهن خود تصویری از تبهکاران خطرناک یا روزهای تلخ و کسالت باری را که پشت میله‌ها سپری می‌شوند ترسیم می‌کنیم و آرزو داریم هیچ‌گاه آن را از نزدیک تجربه نکنیم.
کد خبر: ۷۸۰۷۴۰
شگفت‌انگیزترین زندان‌های دنیا

اما در برخی نقاط جهان اخباری از شرایط برخی زندان‌ها به گوش می‌رسد که به کلی با آنچه ما از تعریف زندان در ذهن داریم متفاوت است.در این شماره سراغ تعدادی از این زندان‌ها رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

شهری مدرن در زندان

زندان ایالتی لوئیزیانا از آن دسته زندان‌هایی است که به‌دلیل امکانات فراوانش ممکن است بسیاری از افراد کم‌درآمد را به امید راهیابی به آن وسوسه به تبهکاری کند. این زندان به‌قدری بزرگ و مدرن است که زندانیان از آنجا به‌عنوان شهری دوست داشتنی با تمام امکانات یاد می‌کنند. ندامتگاه لوئیزیانا تنها جایی است که در آن افراد کم‌درآمد نیز می‌توانند تفریحات ثروتمندان - از جمله بازی گلف - را تجربه کنند. شرایط و امکانات این زندان آن را به شهری اختصاصی برای تبهکاران نه چندان پشیمان ایالت لوئیزیانا تبدیل کرده است.

گرچه این زندان از بالاترین میزان امنیتی برخوردار بوده و فرار از آن ممکن نیست، اما با وجود امکاناتی نظیر زمین گلف اختصاصی، ایستگاه رادیویی داخلی، چاپ مطبوعات، استودیوی تلویزیونی و فرودگاه اختصاصی بدون داشتن امنیت بالا نیز هیچ یک از زندانیان اندک تمایلی به ترک زندان یا فرار از آن ندارند.

زندان مفرح

زندان باستوی که به‌عنوان یکی از مراکز دوستدار طبیعت در جهان شناخته می‌شود،ضریب امنیتی بسیار کمی داشته و به‌دلیل اوقات خوشی که زندانیان در آن سپری می‌کنند جنبه مجازات‌شدنشان به کلی فراموش می‌شود. جالب است بدانید که تمامی سلول‌های این زندان مجهز به میز تحریر و تلویزیون‌های صفحه مسطح بوده و جلوی پنجره‌ها نیز اثری از میله‌های حفاظتی دیده نمی‌شود، علاوه بر این، انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ نیز در آشپزخانه این زندان طبخ می‌شود. با وجود این شرایط در وهله اول ممکن است گمان کنید که افراد کم خطر با جرم‌های سبک در این زندان به سر می‌برند، اما در کمال ناباوری در آنجا تبهکارانی همچون قاتلان سریالی، تجاوزگران و بسیاری دیگر از مجرمان خطرناک نروژ را در آنجا می‌بینید.

تا به این قسمت به احتمال زیاد همه شما گمان می‌کنید که سیستم عدالتی نروژ با مشکلی جدی روبه‌رو است که این‌گونه تبهکاران خطرناک را مورد عنایت قرار داده، اما صبور باشید؛ زیرا دلایل بسیاری پشت این تصمیم وجود دارد.

تنها تبهکارانی که به نحوی ندامت خود را به اثبات رسانده و تصمیم به تغییر روش خود دارند در زندان باستوی پذیرفته می‌شوند و این‌گونه است که با انتقال این تبهکاران نادم به زندان باستوی و دادن مسئولیت‌هایی از جمله مراقبت از گوساله‌ها یا فضای سبز زندان، فرصتی به آنها داده می‌شود که بعد انسانی خود را باز یافته و سریع‌تر به زندگی طبیعی بازگردند. البته عجیب‌ترین موضوع این است که این روش جواب داده و زندانیان آزاد شده از ندامتگاه باستوی کمترین میزان تخطی از قانون را دارند.

زندان لوکس

این ساختمان مجلل با نمای تمام شیشه‌ای و زیبا چیزی است که در وهله اول فکر انسان را سمت یک هتل لوکس پنج ستاره می‌کشاند، اما اشتباه نکنید، آنچه مشاهده می‌کنید نمایی از یک زندان پنج ستاره در منطقه استیریای کشور اتریش است.نکته جالب درباره آمار جرم و جنایت اتریش اینجاست که گرچه این کشور در مقایسه با آمریکا از نرخ پایین‌تری در انواع جرایم نظیر قتل، تجاوز و حمله به اشخاص برخوردار است اما از نظر سرقت منازل آمار بالاتری نسبت به آمریکا دارد.از آنجا که این زندان پنج ستاره مختص به جرایم سبک است، سارقان اتریشی به امید این‌که وارد این زندان باشکوه شوند دست به سرقت از منازل می‌زنند.

شادترین زندان جهان

چه کسی می‌گوید که زندانیان حق زندگی کردن و شاد بودن ندارند؟تبهکاران نیز مانند همه ما انسان‌ها گاهی به تفریح و سرگرمی نیاز دارند. گرچه بیشتر زندان‌ها برای سرگرم کردن زندانیان ورزش‌هایی همچون فوتبال یا والیبال را در برنامه کاری خود می‌گنجانند اما آنچه رئیس زندان سیبو در فیلیپین برای سرگرم کردن زندانیانش در نظر گرفت باعث شهرت این زندان و قرار گرفتن آن در ردیف زندان‌های شگفت‌انگیز جهان شد.«اف گارسیا» بین سال‌های 2005 تا 2010 تصمیم گرفت برای بهبود سلامت روانی زندانیان، برنامه‌های مفرح جشن و پایکوبی راه بیندازد. همین برنامه ها کم کم به یکی از شاخصه‌های این زندان تبدیل شده است.

زندان دو نفره

سارک، جزیره‌ای کوچک بین کشورهای انگلیس و فرانسه است که جمعیتی کمتر از 600 نفر را در خود جای داده است. اما عجیب‌ترین نکته درباره سارک این است که کوچک‌ترین زندانی که فکرش را بکنید در این جزیره قرار دارد. این زندان به حدی کوچک و ساده است که در نگاه اول احتمالا آن را با یک سرویس بهداشتی عمومی اشتباه می‌گیرید. اما در حقیقت این ساختمان کوچک، یک زندان بامزه نقلی است که فقط ظرفیت دو زندانی را دارد و افرادی با جرم‌های سبک از جمله مصرف نوشیدنی‌های الکلی که فقط به یک روز زندان محکوم می‌شوند در این ندامتگاه نگهداری می‌شوند. جالب است بدانید براساس رتبه‌بندی زندان‌ها، زندان سارک رسما به‌عنوان کوچک‌ترین و احمقانه‌ترین زندان جهان معرفی شده است.

بهشت دزدان دریایی

جمهوری سیشل یکی از کوچک‌ترین کشورهای دنیا در سواحل آفریقاست که به دلیل زیبایی خیره‌کننده‌اش از آن به‌عنوان جزیره بهشتی یاد می‌شود. بیشتر درآمد این جزیره از راه جذب گردشگر و اجاره ویلاهای زیبای ساحلی به ثروتمندان تامین می‌شود.

اما در کنار همه اینها از جزیره سیشل به عنوان ندامتگاه دائم دزدان دریایی نیز یاد می‌شود. باید افزود که این زندان در ابتدا انحصارا برای بازداشت دزدان دریایی سومالی ساخته شده بود، اما بعدها به ندامتگاه دزدان دریایی کشورهای مختلف مبدل شد. البته برخلاف تصوری که همه ما از زندان داریم، زندانیان این ندامتگاه تا فرارسیدن روز محاکمه اوقات خود را با قدم زدن در باغ‌های موز و گرفتن حمام آفتاب می‌گذرانند!

براساس گزارش یکی از خبرنگاران بی.بی.سی که از این زندان بهشتی بازدید کرده است، تبهکارانی که در سیشل به سر می‌برند با اسارت در این زندان از تعطیلاتی طولانی و رویایی که به‌دلیل هزینه بسیار بالا، بیشتر ما آن را به خواب نیز نمی‌بینیم به‌طور رایگان بهره می‌برند.با این اوصاف اگر شما هم هوس داشتن تعطیلاتی طولانی و رایگان در یکی از بهشتی‌ترین نقاط زمین را کرده‌اید، زمان را از دست ندهید و همین حالا دزد دریایی شوید!

زندان جهنمی

آیا زندان «بین» را که بتمن در فیلم «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» در آن گرفتار بود، به یاد می‌آورید؟ در این فیلم زندان «بین» به‌عنوان جهنم زمینی به مخاطب معرفی می‌شد، اما در این قسمت شما را با نمونه واقعی این زندان آشنا می‌کنیم. زندان شهر گیتاراما چاله‌ای مخوف و تاریک در کشور روانداست که در کمال ناباوری 20 برابر ظرفیت‌اش زندانی دارد. متاسفانه وضع نابسامان این زندان تا به حال چیزی جز فلاکت و بدبختی برای زندانیان نداشته است. عفونت‌های شدید و گرسنگی از جمله مشکلاتی است که زندانیان نگونبخت گیتاراما همه روزه با آن روبه‌رو هستند.

وضع این زندان به حدی نابسامان است که بنابر گزارش‌ها، زندانیان در چند مورد از فرط گرسنگی شدید به آدمخواری روی آورده‌اند. البته موارد یاد شده فقط گوشه‌ای از مشکلات زندانیان گیتاراما است. سلول‌های کوچکی که به‌دلیل ازدیاد جمعیت فقط می‌توان در آن به حالت ایستاده سر کرد، زمین پوشیده شده از فضولات انسانی، از دست رفتن اعضای بدن زندانیان یکی پس از دیگری به دلیل عفونت‌های شدید؛ همگی از جمله مواردی است که زندانیان گیتاراما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.باوجود این شرایط اگردر زمین فقط یک مکان وجود داشته باشد که هیچ‌کس حاضر به ماندن در آنجا نیست؛ آن مکان به قطع یقین زندان جهنمی گیتاراما خواهد بود.

مترجم: دینا فراهانی / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها