زنگنه: توزیع سوخت درکشور بزودی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

طرح جدید عرضه بنزین چند نرخی

وزیر نفت از طرح عرضه بنزین چندنرخی خبر داد و گفت: قیمت عرضه بنزین باید بسته به نوع ارائه خدمات در جایگاه‌ها متغیر باشد.
کد خبر: ۷۷۹۹۵۲

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، بیژن زنگنه در گردهمایی سراسری مدیران و ذی‌نفعان عرصه سوخت کشور از پیشنهادی مبنی بر عرضه سوخت به قیمت‌های متفاوت و متناسب با نوع جایگاه و خدماتی که ارائه می‌دهد، خبر داد و افزود: در جایگاه‌های معمولی نرخ خدمات با قیمت‌های عادی که در همه جای کشور وجود دارد، محاسبه می‌شود، اما می‌توان جایگاه‌هایی با خدمات متفاوت در برخی نقاط ایجاد کرد. این پیشنهاد به آن معنی است که جایگاه‌دار به تناسب کیفیت جایگاه، میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای ارائه خدمات رفاهی یا جانبی به مردم و برقراری سرویس‌های تکمیلی به خودروها می‌تواند بنزین را گران‌تر از جایگاه‌هایی بفروشد که فاقد چنین خدماتی هستند یا کیفیت خدماتشان پایین است.

با این حال احتمالا این پیشنهاد مناقشه‌برانگیز خواهد بود، زیرا ملاک دقیقی از کیفیت جایگاه‌ها وجود ندارد و ضمنا این پیشنهاد به نوعی به معنای گران شدن قیمت بنزین خواهد بود که دولت برای جلوگیری از اثر روانی تورم، آن را منتفی دانسته است. وی همچنین از جایگاه‌های تک‌تلمبه‌ای به عنوان یک راهبرد مفید بویژه برای شهرهایی که در آن زمین گران‌قیمت است، نام برد و تاکید کرد: با این روش که هم‌اکنون نیز در حال پیگیری و اقدام است، می‌توان مشکل توزیع سوخت در نقاط پرجمعیت را حل کرد.

وزیر نفت با اعلام این‌که برخی طرح‌های گازرسانی یا بخشی از پروژه‌های پارس جنوبی باید از محل درآمدهای فروش فرآورده نفتی تامین شود، تصریح کرد: سال آینده و سال‌های بعد توزیع گازوئیل در بخش حرارتی، صنعتی و نیروگاهی کاهش می‌یابد، همچنین عرضه نفت کوره، گاز مایع و نفت سفید در کشور به تدریج به صفر می‌رسد. این عضو کابینه با بیان این‌که ماموریت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سوخت‌رسانی و توزیع گازوئیل و بنزین در بخش حمل‌و‌نقل و سوخت هوایی کاهش می‌یابد، اظهار کرد: ارسال سوخت مایع و افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال آینده در دستور کار قرار دارد به طوری که در سال‌جاری حدود ٣٠ درصد سوخت نیروگاه‌ها از فرآورده مایع تامین شد که این میزان در سال آینده به حدود ١٠ تا ١٢ درصد خواهد رسید. این مقام مسئول از واگذار نشدن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: هفته آینده ابلاغیه قطعی این موضوع اعلام خواهد شد.

وزیر نفت با بیان این‌که از این پس مجموعه‌ای از راهبردهای جدید با زمان‌بندی‌های دقیق در شرکت ملی پخش تعریف می‌شود، تاکید کرد: بهتر است رابطه شرکت پخش با نظام تامین سوخت تا مخازن اصلی باقی بماند و روندهای بعدی توزیع سوخت به بخش خصوصی واگذار شود.

زنگنه با تاکید بر این‌که فرآورده‌های نفتی باید در مخازن به جایگاه‌داران فروخته شود و در این حال نظارت بر توزیع نیز از سوی شرکت ملی پخش انجام شود، یادآور شد: بهتر است تعاونی و تشکلی از جایگاه‌داران تشکیل شود تا مشکلات ارتباط جایگاه‌داران با شرکت ملی پخش با سهولت حل شود.

این مقام مسئول از این مورد به عنوان راهبرد دوم شرکت ملی پخش در آینده نام برد و افزود: ایران تنها کشوری است که در امر توزیع سوخت دارای برند معتبری نیست و شرکت ملی پخش در این روند با بیش از ٣٠٠٠ جایگاه طرف است.

به گفته این عضو کابینه دولت، در واگذاری جایگاه‌های شرکتی که قرار است بزودی اتفاق بیفتد، باید سیاست‌ها به‌گونه‌ای باشد که چند شرکت محدود طرف معامله قرار بگیرند.

اجرای کامل توزیع سوخت یورو ٤ در کلانشهرها

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور نیز در این همایش با اشاره به عزم وزارت نفت برای اجرای کامل مصوبه دولت مبنی بر توزیع بنزین و گازوئیل یورو ٤ در کلانشهرها، گفت: هم‌اکنون در شش کلانشهر کشور بنزین یورو٤ در حال توزیع است و تا پایان بهار آینده دو کلانشهر دیگر تحت پوشش بنزین یورو٤ قرار خواهد گرفت.ناصر سجادی افزود: براساس مصوبه دولت مورخ دهم اردیبهشت امسال، وزارت نفت مکلف شده است که سوخت یورو٤ را در هشت کلانشهر کشور توزیع کند.

وی با بیان این‌که تاکنون بنزین یورو٤ در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اراک، تبریز و اصفهان عرضه شده است، اظهار کرد: با تولید بنزین یورو٤ در پالایشگاه آبادان از سه ماه اول سال آینده، توزیع این فرآورده در شهرهای اهواز و شیراز انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال ٩٣، نفت‌گاز یورو٤ در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اراک، اصفهان، اهواز و شیراز آغاز شده است و با افزایش تولید نفت‌گاز یورو‌٤ در پالایشگاه‌ها، این فرآورده در سال آینده در تبریز نیز عرضه شده و مصوبه مذکور به طور کامل اجرا خواهد شد.

اجرای طرح توزیع گازوئیل بر اساس پیمایش

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور با اشاره به اجرای طرح تحویل سوخت براساس پیمایش، گفت: قرار است تحویل گازوئیل به وسایل حمل و نقل در وهله اول براساس اطلاعات بارنامه و سپس بر پایه جی‌پی‌اس انجام شود.

سجادی با بیان این‌که ایجاد سامانه عرضه نفت‌گاز (گازوئیل) به بخش کشاورزی و توسعه صادرات و فروش مرزی آن نیز از برنامه‌های مهم این شرکت در سال آینده است، ادامه داد: همچنین قرار است تمام اطلاعات نقل‌و‌انتقال فرآورده به وسیله سیستم دیسپچینگ رصد شود و سپس در عملیات اجرایی مورد استفاده قرار گیرد. وی افزود: در صورتی که بتوانیم هزینه توزیع فرآورده‌های نفتی در مجاری عرضه را از مصرف‌کنندگان دریافت کنیم، می‌توانیم هزینه این عملیات را پوشش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که هم‌اکنون سن ناوگان سوخت‌رسانی در کشور ٩ سال است، گفت: این درحالی است که سن ناوگان عمومی کشور ١٦سال است.به گفته این مقام مسئول شرکت ملی پخش در تدارک کاهش سن ناوگان حمل و نقل سوخت در کشور است که مقدمات آن را از سال گذشته آغاز کرده است.

سامانه کارت هوشمند سوخت بهینه می‌شود

همچنین مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این همایش با اشاره به رفع نواقص و کاستی‌های موجود، بر ضرورت استفاده بهینه از کارت هوشمند در جایگاه‌های سوخت کشور تاکید کرد.

سیدمحسن روحانی با اشاره به اجرای طرح تعیین سهمیه نفت گاز مبتنی بر پیمایش، گفت: خودروهای دیزلی کشور شامل ٧٩٠ هزار دستگاه می‌شوند و در سه گروه قرار می‌گیرند.وی ادامه داد: گروه اول شامل ٤٥٠ هزار دستگاه بوده که توسط سازمان پایانه‌ها شناسایی شده و شامل خودروهای بین‌شهری می‌شود، گروه دوم شامل ٧٠ هزار دستگاه بوده که از سوی شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها شناسایی شده و شامل خودروهای درون‌شهری می‌شود و دسته سوم نیز خودروهای شناسایی نشده و آزادروست.

به گفته مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، همه سوختگیری‌ها در زمینه فرآورده نفت گاز (به‌جز اولین سوختگیری) باید به صورت آنلاین انجام شود.

وی با اشاره به برنامه‌های انجام شده در زمینه توسعه همکاری‌ها با شرکت مخابرات افزود: در این طرح ارتباط میان کارتخوان، مرکز و داده به صورت آنلاین انجام می‌گیرد.

روحانی ادامه داد: به این ترتیب جایگاهی که از خط ارتباط برخوردار نباشد، نمی‌تواند سهمیه سوخت خود را بفروشد و کارمزد خود را دریافت کند و به تبع آن برای برقراری این خط ارتباطی تلاش خواهد کرد. وی همچنین از معرفی و راه‌اندازی سامانه کشف تقلب (در سوختگیری با کارت بلک لیست)در کشور خبر داد و اظهار کرد: با به‌کارگیری این سامانه، همه تخلفات احتمالی در جایگاه‌ها مشخص و قابل پیگیری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها