توجه به آراستگی مناسب چهره و پوشش و به طور کلی زیبایی ظاهری ، بخشی از زندگی روزانه افراد مختلف را تسخیر کرده است. زندگی شهری امروز به عنوان بستر اصلی شکل گیری چنین وظیفه ای تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۷۹۱۸

افراد شهرنشین با بسط نگرش خود به چنین مقوله ای آن را به شکل بخشی از تمایلات زندگی روزمره به سایر بخشهای یک ساختار انتقال می دهند.
چنین است که امروزه در کنار نام زنان که تا پیش از این توجه به زیبایی و آراستگی مناسب را همراه می آورد، پای مردان نیز به چنین ماجرایی کشیده شده است.
آنها نیز توجه به آرایش و پوشش خاص خود را به یکی از وظایف روزمره خویش تبدیل کرده اند. اگر در محیط اطراف خود دقت کنید و به کندوکاوی عمیق در این زمینه بپردازید، با مردانی مواجه می شوید که به این نکته اهمیت خاصی می دهند.
این چنین توجهی فارغ از جنبه های مدگرایانه آن که خود شکلی افراطی از رفتار تظاهری به شمار می آید و در نتیجه چندان در حوزه چنین موضوعی نمی گنجد، بیشتر نشان دهنده توجه به نظمی خاص در زندگی روزمره است.
استفاده از لباسهای مناسب و مرتب ، تمیز، توجه به خرید لوازم آرایش خاص مردان همچون عطرها، کرمها، شامپوها و... بخشی از مظاهر این دلمشغولی به شمار می آیند. کافی است سری به مغازه های مخصوص لوازم آرایش بزنید.
در کنار انواع لوازم آرایش زنانه ، انواع و اقسام لوازم مردانه در بسته بندی های شیک وجود دارد. کف ریش ، ژل مو، عطر و ادوکلن ، روغن و کرمهای مخصوص مو، همه و همه در قفسه های مخصوص چیده شده اند. بذل توجه به چنین لوازمی یعنی دقیق شدن در مفهوم آراستگی.
چنین گرایشی هرچند گاه شکل افراطی نیز به خود می گیرد، اما در حالت معمولی یعنی تبدیل آرایش از امری زنانه به سمت امری عام و همه شمول.
این در حالی است که تا پیش از این چنین عاداتی برای یک مرد عجیب و غریب می نمود. با این حال اکنون برعکس گذشته ، بی توجهی به آن ، نشان دهنده نامرتبی است که حتی می تواند نکوهش و سرزنش دیگران را هم به دنبال داشته باشد. اینچنین گرایشی در نزد امید 27 ساله کاملا شناخته شده است.
او هر 2هفته یک بار به آرایشگاه می رود. به نظافت لباسهای خویش اهمیت زیادی می دهد. در خرید آنها حساسیت زیادی به خرج می دهد. ناخن هایش را چند روز یک بار کوتاه می کند.
او حتی به آشپزی کردن هم علاقه دارد. او مردی موقر، متحول شده و حساس است. نمونه کاملی از مردان شهری جدید. چنین نامی هیچ ربطی به جنسیت او ندارد. به معنای این کلمه باید از منظر زیبایی شناختی نگاه کرد.
او جوان است ، شیک پوش است ، دوست دارد محیط اطرافش را تزیین کند. چنین افرادی از طراحی ، مد، معماری و غذای خوب لذت می برند. سابق بر این ، چنین رفتارهایی چندان متداول نبود.
زندگی شهری در کنار درهم تنیده شدن روابط انسان ها در محیطهای مختلف با همدیگر توجه به جزییات اجتماعی این گونه را در مرکز اهمیت قرار داد.
دکتر رضا سیفی روانپزشک ، حضور زنان در محیطهای کاری را در انتخاب چنین رویه ای بی تاثیر نمی داند و در این باره می گوید: «با حضور این همه زن در محیطهای کاری که دارای موقعیت های شغلی بالایی نیز هستند، مردان خواه ناخواه به سمت توجه بیشتر به ظاهرشان گرایش پیدا می کنند».
در تفسیر عبارات مورد نظر می توان گفت که مردان دیگر نمی توانند با شلوارهای اسپرت و معمولی ، کمربندهای کهنه ، کفشهای واکس نزده و سروصورت نامرتب و شلخته سرکارشان حاضر شوند. آنها در معرض نگاه دیدگان تیزبین قرار دارند.
مردان دریافته اند که این توجه در موقعیت اجتماعی و شغلی آنها تاثیر دارد. علی روزبهانی ، کارشناس مدیریت و قائم مقام یک شرکت تجاری در تهران با این موضوع موافق است و می گوید: «دیگر فقط نتایجی که از حاصل کار یک مدیر به دست می آیند تنها چیزهایی نیستند که مورد ارزیابی قرار می گیرند.
چیزهایی که پیش از این به عنوان مهارت های غیرلازم به حساب می آمدند، اینک نمایانگر 50درصد ارزیابی مهارت های فرد شده اند: توانایی برقراری ارتباط، بهره برداری از وجود افراد دیگر، همکاری خوب با دیگران ، ایجاد رابطه و کار کردن با افراد دیگر به عنوان اعضای یک گروه ، باعث شده تا مردان همه تلاششان را برای رقابت در محیط شغلی به کار ببندند تا از همکارانشان پیشی بگیرند.
تحت تاثیر این نکات آنها برخی از چیزهایی که تا پیش از این همیشه برای خانمها ارزش داشته را بر مجموعه مهارت های خود می افزایند.»
وی با بیان این جملات می افزاید: «دیگر بندرت می توان یک مدیر نامرتب و شلخته دید، چرا که داشتن حضوری قوی و قدرتمند بی نهایت مهم شده است.»
پویا صدر 32ساله که در یک شرکت اینترنتی مشغول به کار است منکر این امر نمی شود که وقت زیادی را صرف رسیدن به ظاهرش می کند. او مدتهاست که پول زیادی صرف خرید لباسهایش می کند.
با این حال اعتراف می کند که برای خرید لباس مناسب به فروشگاه های ارزان قیمت نیز مراجعه می کند. او اعتراف می کند که باز هم به این کار ادامه خواهد داد و می افزاید: «وقتی به خودتان می رسید، احساس خوبی نسبت به خودتان پیدا می کنید، وقتی حالتان خوب است ، عملکردتان نیز بهتر می شود. وقتی ظاهرتان شیک است ، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید.
مردی که به ظاهرش توجه می کند، به احساساتش ، وضعیت جسمانی اش و رفتارش نیز توجه می کند.»
دقیق شدن در چنین نکاتی ، توجه به جزییات بیشتر را در مرکز توجه مردان شیک پوش قرار داده است. بسیاری از این افراد معتقدند در محیط خانوادگی نیز به جزییات این گونه اهمیت می دهند. مثل رنگ اتاقها، وسایل مورد نیاز زندگی و...
اهمیت دادن به این جزییات البته عواقب نگران کننده ای هم دارد که چنین افرادی آن را انکار نمی کنند.
شاهرخ قائمی کارمند یکی از ادارات در این باره به یک نکته اشاره می کند و می گوید: «واقعا فکر می کنم خرید کردن به یکی از نقاط ضعف من تبدیل شده است.»
دکتر رضا سیفی روانپزشک که راجع به مسائل مردان تحقیق می کند، چنین ویژگی هایی را در میان مردان شهری جدید جستجو می کند و از آنها به عنوان افرادی علاقه مند به فرهنگ، تکامل یافته ، متحول شده و حساس یاد می کند. وی چنین گرایشی را نوعی پاسخ به فمینیسم و انتقادات آنها به دنیای زمخت مردان می داند.
پاسخی که به شکل ناخودآگاه و از دریچه نوعی مقاومت صورت می گیرد. این واکنش هر گونه باشد، وضعیت ذهنی تازه ای را برای مردان شهری به وجود آورده است. وضعیتی که به تحمل پذیرتر شدن مردان از سوی سایر اعضای جامعه نیز کمک کرده است.

داوود پنهانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها