مذاکره ‌کنندگان کشورمان، لغو همه تحریم‌ها را سیاست اصولی ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای دانستند

ظریف: توافق با تحریم ممکن نیست

مذاکرات مونترو درحالی با ابراز خوشبینی دیپلمات‌های ایرانی و اروپایی نسبت به پیشرفت گفت‌وگوهای هسته‌ای به پایان رسید که حالا همه منتظرند تا در آخرین هفته سال، این مذاکرات بار دیگر از سر گرفته شود.
کد خبر: ۷۷۷۴۶۳

در همین راستا همزمان با اظهارات فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفته «یک توافق خوب در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران در دسترس است»، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز «پیشرفت» در مذاکرات مونترو را بیش از مذاکرات ماه‌های گذشته ارزیابی کرده ولی این را هم افزوده است که «هنوز راهی طولانی پیش‌رو داریم». از دیگر سو، بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مذاکرات مونترو را «سازنده و مفید» ارزیابی و اعلام کرده است که در این دور از گفت‌وگوها تفاهم بهتر و پیشرفت‌هایی حاصل شد.

موگرینی پس از پایان مذاکرات اخیر ایران با کشورهای اروپایی در ریگا، پایتخت لتونی گفته «متعهد است تا مذاکرات هسته‌ای را به‌طور مثبت به پایان برد» و «هیچ توافقی بجز آن‌که به یک توافق خوب منتهی شود، وجود ندارد.» عراقچی هم یادآوری کرده که «این برعهده طرف مقابل است که تصمیم‌های مهم بگیرد؛ این‌که به‌دنبال وضع تحریم‌های بیشتر و فشار باشد یا به دنبال توافق... اصل ما این است که هیچ تحریمی نباید وجود داشته باشد.»

وی با توجه به برخی اظهارنظرها مبنی بر مهلت رو به اتمام مذاکرات تا اواخر مارس به پرس‌تی‌وی گفته «ضرب‌الاجل ما پایان ژوئن است اما در وین و زمانی که تصمیم به تمدید مذاکرات گرفتیم، توافق کردیم که تا پایان مارس حداقل به نوعی درک درباره چارچوب کلی یک توافق برسیم. این به آن معنا نیست که باید تا پیش از ماه مارس به توافق برسیم.»

ظریف: تا شب عید مذاکره می‌کنیم

با این حال به‌نظر می‌رسد که هنوز مهم‌ترین بخش از اختلافات بر سر رفع تحریم‌ها و چگونگی ادامه برنامه غنی‌سازی در کشورمان است. در تازه‌ترین اظهارنظر در همین رابطه، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی خطاب به دیپلمات‌های غربی گفته «توافق و تحریم قابل جمع نیستند... شما نمی‌توانید هم شیرینی داشته باشید و هم آن را بخورید... شما نمی‌توانید همزمان هم تحریم‌ها را حفظ کنید و هم موافقت‌نامه داشته باشید، باید بین این دو انتخاب کنید.» او همچنین ضمن رد اتهام فعالیت مخفیانه هسته‌ای در ایران، در پاسخ به سوالی درباره دستیابی به توافق هسته‌ای بیان کرده است: «سابقه من در این حرفه آن‌قدر طولانی است که بدانم شما تا زمانی که به توافق نهایی نرسیده‌اید، توافقی ندارید. من قصد ندارم پیشگویی کنم. آنچه که می‌توانم بگویم این است که من همه تلاش خود را به‌کار می‌گیرم و حتی در شب سال نوی ایرانی برای نیل به توافق کار خواهم کرد... اگر لازم باشد روز نوروز هم مذاکرات ادامه خواهد یافت.» او همچنین به ادعاهای ضدایرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم پاسخ داده و گفته است: «ما حاضریم موقتا محدودیت‌هایی را بپذیریم و کاملا متعهد به معیارهای بین‌المللی باشیم. این فرآیند مذاکراتی منجر به پذیرش گسترده‌ترین و سختگیرانه‌ترین رژیم بازرسی و نظارت موجود یعنی پروتکل الحاقی توسط ایران خواهد شد، که نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است. اما وقتی مجلس آن را تائید کند، ایران برای همیشه نسبت به مفاد آن متعهد خواهد ماند.

داستان‌سرایی در مورد زمان‌دار بودن تعهدات ایران خود یک تاکتیک جدید هراس افکنی و ایجاد نگرانی است.»

ظریف در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو هم گفت که رفع تدریجی تحریم‌ها راهکار چندان مناسبی جهت جلب اعتماد ایران و ساخت بنایی بر پایه اعتماد متقابل نیست و ما یک دستور بسیار روشن داریم و آن برداشته شدن تمامی تحریم‌هاست.

کری: توافق به نفع کشورهای عربی است

اما همزمان با افزایش خوشبینی‌ها به امضای توافق هسته‌ای، وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد تا در گفت‌وگو با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، آنها را در جریان پیشرفت مذاکرات قرار دهد.او در جریان این سفر، به کشورهای عربی اطمینان داد که توافق هسته‌ای با ایران به نفع آنها خواهد بود هرچند همتای سعودی او از مذاکرات هسته‌ای ایران اعلام حمایت کرد ولی نتوانست نگرانی خود را از توافق، پنهان کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری روز پنجشنبه پس از گفت‌وگو با مقامات عربستان، قطر، بحرین، امارات، کویت و عمان، در نشست خبری مشترک با سعود الفیصل در ریاض با بیان این‌که «آمریکا به دنبال توافق بزرگ با ایران نیست»، به ادعای نقش ایران در بی‌ثباتی سوریه، لبنان، عراق و یمن اشاره کرد و یادآور شد: آمریکا چشمان خود را به روی این مساله نمی‌بندد. سعود الفیصل نیز در این نشست اعلام کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس از مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند اما نگرانی‌هایی درباره نفوذ منطقه‌ای تهران دارند. وزیر خارجه عربستان سعودی درباره جزئیات مذاکراتش با کری نیز گفت: آمریکا این تضمین را داده که روی فعالیت ایران در منطقه متمرکز شود. او همچنین از فعالیت‌های ایران در عراق انتقاد کرد. روزنامه الحیات نوشته وزیر امور خارجه آمریکا در جریان این سفر، پیشنهاد ایجاد چتر هسته‌ای در مقابل ایران را به اعراب داده است.

با وجود ابراز نگرانی کشورهای عربی از نفوذ منطقه‌ای ایران که دغدغه تندروهای کنگره در ایالات متحده نیز هست، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به نگرانی سناتورهای آمریکایی درمورد خطرات ایران هسته‌ای در جلسه شنود کمیته تسلیحات سنا تاکید کرد که ایران حتی بدون سلاح هسته‌ای نیز در منطقه خاورمیانه از قدرت و نفوذ گسترده‌ای برخوردار است.

تریبون بی‌بی‌سی در اختیار نتانیاهو

افزون بر فشار برخی کشورهای عربی برای به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای، بنیامین نتانیاهو هم در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی، بار دیگر ادعاهای خود علیه تهران را تکرار کرد و علیه توافق در حال دستیابی میان ایران و 1+5 سخن گفت.

بی‌بی‌سی در حالی این مصاحبه را پخش کرد که در شبکه‌های اجتماعی موجی از مخالفت‌ها علیه تریبون دادن به یک سیاستمدار تندرو توسط این رسانه ایجاد شده بود. نتانیاهو در این گفت‌وگو با لحنی آمرانه گفت: «قدرت‌های جهانی نباید به‌طور خودکار محدودیت‌های وضع شده علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را تا زمانی که رفتار ستیزه‌جویانه حکومت ایران به مقدار قابل توجهی تغییر کند، بردارند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها