سال 93 به روایت تصویر در جشن تصویر سال

جشن فراموشی کلمات

ما عادت کرده‌ایم دنیا را با زبان بشناسیم، با زبان به یاد بیاوریم و با زبان توصیف کنیم. هیچ راه دیگری جز استفاده از کلمات برای توصیف و انتقال فهم خود از اطراف نمی‌شناسیم و در ارتباط و همنشینی با دیگران جز حرف زدن به چیز دیگری توجه نمی‌کنیم. حتی فرهنگ و سواد و آگاهی جز از راه آموختن و به کار بردن کلمات نیست و آدم باسوادتر اغلب کسی است که کلمات بیشتری بلد است و جملات بیشتر و پیچیده‌تری می‌سازد.
کد خبر: ۷۷۷۲۱۸

اما یکی از راه‌های همیشگی، بدیهی، ولی فراموش شده، برای درک جهان، روایت آن و شناختن تاریخ تصویر است. تصویر چیزی که همین الآن، همین ثانیه در ذهن ما چندتایش وجود دارد و اگر چشمانمان نابود نشده باشد، پیش چشممان رژه می‌روند. جشن تصویر سال که مدت‌هاست به کوشش سیف‌الله صمدیان در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره و گردهمایی تصویری، شیوه‌ای برای تصویری دیدن زیر و بم یک سال است. دیدن تصویر به مثابه یک امر تاریخی، نوعی معرفت و زاویه دید برای از نظر گذراندن وقایعی که گاه در قالب کلمات تنها شنیده شده‌اند و در آن قالب، هم حبس، هم دگرگون شده‌اند. جشن تصویر سال که اینک دوازدهمین دوره‌اش در خانه هنرمندان برگزار می‌شود و این مرکز مهم هنری کشور را یکسره تصویر کرده است، تصاویری است از سالی که گذرانده‌ایم. یک گردهمایی همه‌جانبه که از سیاست و سیاستمدار تا ورزش و ورزشکار و هنر و هنرمند و... را در دل خود جای داده است. در این جشن هم می‌توان زندگی روزمره مردم عادی را در سالی که گذشت، دید و هم تخیل آنها را که عصاره‌اش در تخیل یک عکاس نهفته شده است.

دوازدهمین جشن تصویر سال با برگزاری دو بخش نمایشگاه سالانه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با حضور عباس کیارستمی از اول اسفند در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد و تا بیستم اسفند ادامه خواهد داشت.

بخش نمایشگاهی جشن تصویر سال این دوره در دو قسمت رقابتی عکس‌های جوانان زیر 25 سال و غیررقابتی آزاد برگزار می‌شود و می‌توان گفت همه گونه‌های عکاسی را اعم از ورزشی، مستند اجتماعی، خبری، هنری و... دربر می‌گیرد. بخش‌های پوستر و کاریکاتور به دو صورت چاپی و پخش به صورت مالتی‌مدیا هم در این نمایشگاه وجود دارد که از نکات متفاوت و جالب توجه آن است.

در نمایشگاه جشن تصویر سال همه نگارخانه‌های خانه هنرمندان رنگ و هویت خاصی به خود گرفته‌اند. نگارخانه ممیز میزبان نمایشگاه پوستر و کاریکاتور، نگارخانه زمستان میزبان عکس‌های مستند اجتماعی، نگارخانه پاییز میزبان عکس‌های هنر و هنرمندان، نگارخانه میرمیران میزبان عکس‌های ورزشی، نگارخانه تابستان میزبان عکس‌های خبری، نگارخانه بهار میزبان عکس‌های نگاهی دیگر و نگارخانه نامی میزبان بخش مالتی‌مدیای جشن تصویر سال است. دو بخش عکس ایران ما و عکس‌های موبایلی هم از دیگر بخش‌های این جشن بزرگ است که در خلال برگزاری آن افتتاح خواهد شد.

بخش دیگر این جشن جشنواره فیلم تصویر است که به نمایش فیلم اختصاص دارد، فیلم‌های مستند و برگزیدگانی از جشنواره سی و سومین جشنواره فیلم فجر. امسال جشنواره فیلم تصویر علاوه بر نمایش 114 فیلم در بخش‌ آزاد و بخش مسابقه جوانان زیر 25 سال، بخش دیگری نیز با عنوان جشنواره جشنواره‌ها دارد که 11 فیلم منتخب سینمای هنر تجربه‌ در سی و سومین جشنواره فیلم فجر و نیز فیلم‌های برنده‌ جشنواره سینما حقیقت، فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما را به نمایش می‌گذارد.

کوروش پارسا‌نژاد، بهروز متین‌صفت و فرهاد فزونی، اعضای هیأت انتخاب و داوری بخش گرافیک هستند و کامبیز درمبخش، فیروزه مظفری و آروین اعضای هیات انتخاب و داوری بخش کاریکاتور در دوازدهمین دوره جشن تصویر سال هستند.

این جشنی است برای فراموشی کلمات و خوشامدگویی به تصویر، به عنوان مواجهه‌ای ناب‌تر با چیزها، آدم‌ها، تاریخ و حقیقت آنها؛ جشنی که در آن می‌توان تمرین کرد، دیدن را و دگرگون شناختن را و بی‌واسطه‌تر درک کردن را. پس به جهان تصاویر گرم در روزهای سرمای کلمات خوش آمدید.

علیرضا نراقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها