راجرز چگونه لیورپول را به مسیر پیروزی برگرداند؟

قرمز پررنگ

صدای راجرز در کنفرانس مطبوعاتی بعد از شکست تیمش مقابل کریستال پالاس در سلهرست پارک به اندازه‌ای پایین آمده بود که تقریبا شنیده نمی‌شد.
کد خبر: ۷۷۴۵۹۴

قرمزها 3 بر یک شکست خورده بودند و او مجبور بود به سوال‌هایی در مورد آینده حضورش در آنفیلد پاسخ بدهد: «من آن‌قدر خودخواه نیستم که فکر کنم در هر شرایطی در لیورپول خواهم ماند.» او این جمله را در همان کنفرانس مطبوعاتی گفت و شرایط سه روز بعد برای او و تیمش دشوارتر شد. لیورپول یک گل دیرهنگام از لودوگورتس در لیگ قهرمانان دریافت کرد تا در آستانه حذف از چمپیونزلیگ قرار بگیرد؛ اتفاقی که با تساوی یک بر‌ یک مقابل بازل در آخرین دیدار مرحله گروهی در آنفیلد رخ داد.

اما لیورپولی‌ها در شرایطی کاملا متفاوت سلهرست را ترک کردند. آنها که برای بازی مقابل کریستال پالاس در FA Cup به این ورزشگاه برگشتند، با پیروزی 2 بر یک راهی مرحله بعد شدند. حتی راجرز هم در یادش بود که شرایط تیمش نسبت به آخرین حضور در آن ورزشگاه چقدر تغییر کرده که آن را یادآور شد: «حتما اتفاقی برای ما رخ داده است.» بعد از آن بعد ازظهر غمگین در لندن، لیورپولی‌ها در 23 دیدار فقط دو بار شکست خوردند؛ اما چه چیز در اردوی لیورپول تغییر کرد که آنها توانستند یک فصل به ظاهر فاجعه بار را به مسیر پیروزی برگردانند؟

تغییر در فلسفه بازی

اگر لیورپول فصل را با یک جام یا رسیدن به رقابت‌های فصل آینده چمپیونزلیگ به پایان برساند، دشوار خواهد بود که در نظر بگیریم نقطه عطف این فصل برای شاگردان برندان راجرز، شکست 3 بر صفر مقابل منچستریونایتد در الدترافورد بود. در آن دیدار راجرز متوجه شد تیمش چه اشتباهاتی داشته که مانند فصل قبل مدعی قهرمانی لیگ برتر نیستند. تیم او با تاکتیک 3-4-3‌ با حضور رحیم استرلینگ به عنوان مهاجم نوک‌ در مقابل تیم لوئیس فن خال قرار گرفت که با تاکتیک 1-2-4-3 بازی می‌کرد. راجرز شکست خورد اما آنها موقعیت ایجاد کردند که در نهایت داوید دخه‌آ، دروازه‌بان منچستریونایتد، به‌عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.

راجرز متوجه شد که چطور بهترین بازی را از شاگردانش بگیرد و آنها را در سیستم‌های 2-4-4 و 3-3-4 محبوس نکند. حالا لیورپولی‌ها از همه کانال‌های زمین به سمت دروازه حریف حرکت می کنند و مانند فصل گذشته، فوتبالی شناور را به اجرا می گذارند. آنها بسیار راحت‌تر و بهتر از منچستریونایتد فعلی مقابل حریفان قرار می گیرند. ‌ در بازی آنها «صبر» دیده می شود که به یکی از مشخصه‌های متمایز بازی‌شان تبدیل شده است.

جا افتادن بازیکنان جدید

بعد از این‌که لیورپول در تابستان 117 میلیون پوند برای خرید بازیکنان جدید هزینه کرد، بسیاری این ولخرجی را با خریدهای یک سال قبل تاتنهام، بعد از فروش گرت بیل مقایسه کردند. لیورپول هم در تابستان لوئیس سوارز را فروخت و با پول فروش او‌ بازیکنانی را به خدمت گرفت که به نظر چندان موثر نبودند.

بعضی از بازیکنانی که تاتنهام در تابستان 2013 به خدمت گرفت، در این فصل نمایش‌های درخشانی داشتند؛ از جمله کریستین اریکسون که از ستاره‌های اصلی این فصل اسپرز است، اما خریدهای لیورپول برای این‌که نشان دهند می‌توانند بازیکنان موثری برای قرمزها باشند، نیاز به از دست دادن یک فصل نداشتند. امره جان، چه در سمت راست خط دفاعی سه نفره قرار بگیرد و چه در میانه زمین، یک جواهر به تمام معناست. بازی آلبرتو مورنو هم کاملا به بازی تیم راجرز می‌خورد؛ مانند جوردن آیبه که با پایان قرارداد قرضی‌اش در دربی‌کانتی‌ به آنفیلد برگشت.

لازار مارکوویچ هم بعد از یک شروع نه چندان امیدوار کننده، در هفته‌های اخیر فوق العاده کار کرده است. آدام لالانا پیشرفتی قابل توجه داشته و ماریو بالوتلی که یکی از ناامید کننده ترین خریدهای لیورپول بود، در چند دیدار اخیر مقابل تاتنهام، کریستال پالاس و بشیکتاش‌ سرنوشت ساز شد. شاید در ادامه فصل، ریکی لمبرت، دژان لوورن و خاویر مانکیو بتوانند خودشان را ثابت کنند.

پیشرفت دروازه‌بان‌ها

در دوره‌ای که لیورپول شرایط خوبی نداشت، جایگاه هیچ بازیکنی به اندازه سیمون مینیوله تهدید نشده بود. وقتی راجرز تصمیم گرفت برد جونز را به جای این دروازه‌بان بلژیکی در ترکیب اصلی قرار بدهد، به نظر می‌رسید دوران حضور او در آنفیلد به پایان خود نزدیک می‌شود، اما مصدومیت جونز در دیدار مقابل برنلی، مینیوله را به ترکیب اصلی لیورپول برگرداند و پس از آن، او نمایش‌های متفاوتی ارائه داد.

او که در شکست مقابل منچستریونایتد، روی دو گل اشتباهات فاحشی داشت، در بازگشت به ترکیب قرمزها به سدی نفودناپذیر تبدیل شد؛ با واکنش‌‌هایی دیدنی و عکس‌العمل‌هایی بموقع. او حالا روی ارسال‌ها و موقعیت‌های تک به تک نمایش به مراتب بهتری‌ حتی نسبت به فصل قبل دارد. او که پیشتر روی ارسال‌ها بیش از اندازه مردد به نظر می‌رسد، حالا به محافظ مقتدر محوطه جریمه تیمش تبدیل شده است.

مینیوله بتازگی فاش کرده که توصیه‌های نامزدش‌ نقش مهمی در نمایش‌های خوبش در بازگشت به ترکیب اصلی لیورپول داشته است.

چالش‌های پیش‌رو

هرچند لیورپول دوران دشوار ابتدای فصل را پشت سر گذاشته و حتی به قرار گرفتن در جمع چهار تیم بالای جدول لیگ برتر امیدوار است، اما هنوز تردیدهایی درباره توانایی این تیم برای پشت سر گذاشتن مقطع پرفشار پایان فصل وجود دارد. آنها در دوره‌ای به چنین نتایج خوبی رسیدند که بیشتر حریفان آنها‌ تیم‌های رده پایین‌تر لیگ برتر بودند؛ تیم‌هایی مانند ساندرلند و استون ویلا که شرایط خوبی در این فصل ندارند یا وستهام که در روز بدش‌ با لیورپول روبه‌رو شد.

پیروزی 3 بر 2 مقابل تاتنهام، بهترین پیروزی آنها بعد از شکست مقابل کریستال پالاس بود؛ هرچند این برد هم بعد از شکست مقابل چلسی در نیمه نهایی جام اتحادیه به‌دست آمد.

با توجه به این‌که لیورپول در یک چهارم‌نهایی FA Cup باید مقابل بلکبرن دسته اولی قرار بگیرد، به نظر می‌رسد مسیر قرمزها برای رسیدن به فینال ویمبلی هموار است، اما دیدارهای پیش‌رو مقابل آرسنال، چلسی و منچستریونایتد‌ می تواند روزهای سختی برای آنها در لیگ برتر رقم بزند. نتایج این دیدارها می‌تواند سرنوشت لیورپول برای رسیدن به رقابت‌های فصل آینده چمپیونزلیگ را رقم بزند و با توجه به اعتماد به نفس فعلی تیم راجرز، رسیدن به این هدف چندان هم دور از دسترس نیست.

ساکرنت / مترجم: بهنام جعفرزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها