مدیر شبکه مستند از تدارک ویژه برنامه سه ساعته برای تحویل سال نو و ویژه برنامه‌هایی برای بیست و هفتم اسفند 93 تا بیست و پنجم فروردین 94 خبر داد.
کد خبر: ۷۷۴۲۹۰
هفت سین معنویت و حقیقت در شبکه مستند

شبکه مستند به مدیریت امیر تاجیک، چندی است رویه‌ای تازه برای ارائه فیلم‌ها و مجموعه‌های مستند در پیش گرفته و امسال از بیست و هفتم اسفند ماه ویژه‌برنامه‌های نوروزی را به مخاطبان خود ارائه می‌کند.

تاجیک درباره اقدامات تازه این شبکه به مناسبت فرا رسیدن سال نو گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برنامه‌های نوروزی شبکه مستند از بیست و هفتم اسفند امسال آغاز می‌شود و تا بیست و پنجم فروردین سال نو ادامه خواهد داشت.

مدیر شبکه مستند درباره زمان پخش این برنامه‌ها توضیح داد: در شرایط عادی چهار ساعت از زمان ابتدایی شب به برنامه‌های تازه و پرمخاطب اختصاص دارد اما به مناسبت نوروز ویژه‌برنامه‌ها از ساعت 14 آغاز می‌شود و تا نیمه‌شب ادامه دارد.

وی درباره جزئیات این برنامه‌ها گفت: برای این ایام برترین مستندهای سینمایی خارجی را در نظر گرفته‌ایم که از آن جمله می‌توانم به مستند شهروند شماره 4 اشاره کنم که دوشنبه گذشته جایزه اسکار را از آن خود کرد. این مستند سوم فروردین ساعت14 به مخاطبان ارائه می‌شود.

تاجیک از نمایش مستندهای سینمایی در ساعت 14 هر روز خبر داد و افزود: بجز مستندهای سینمایی 18 فیلم مستند فاخر ایرانی برای سال نو تدارک دیده‌ایم که برای اولین بار از تلویزیون به نمایش درمی‌آید. از جمله این فیلم‌ها می‌توانم به مستند زنان فرماندارو مستندهایی درباره بانوان مدیر در حوزه‌های پزشکی، اقتصاد، شهرداری و نیروی انتظامی اشاره کنم.

مدیر شبکه مستند در همین زمینه به مستند سلطان قلب‌ها اشاره کرد که به بررسی زندگی چند خادم حرم امام رضا(ع) اختصاص دارد و زندگی چند خادم حرم امام هشتم از جمله یک خادم پزشک و یک خادم استاد دانشگاه را به نمایش می‌گذارد.

تاجیک هفت‌سین هنرمندان را یکی از برنامه‌های ویژه شبکه مستند برای نوروز ذکر کرد و توضیح داد: در این مجموعه مستند، هر بار یک هنرمند نقش اصلی مجموعه را برعهده دارد و زندگی و دیدگاهش درباره نوروز به تصویر در می‌آید.

مجموعه نوروز همایون که به بررسی آداب و رسوم نوروزی در اقوام ایرانی از جمله کرد، بلوچ، ترکمن و آذری اختصاص دارد، از دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه مستند است که به گفته مدیر این شبکه با هدف تحکیم وحدت ملی به نمایش درمی‌آید.

به گفته این مدیر، مجموعه اهل سور که درباره آیین‌های شادمانی و شادیانه‌های اقوام ایرانی است از دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه مستند خواهد بود. مستندهای طبیعت و حیات وحش که همیشه مخاطبان خاص خود را داشته همچون گذشته شب‌ها از شبکه مستند پخش می‌شود.

تاجیک درباره ویژه برنامه تحویل سال در شبکه مستند توضیح داد: برای تحویل سال ویژه‌برنامه‌ای سه ساعته، متنوع و مستندگونه را تدارک دیده‌ایم که با نمونه‌های قبلی بسیار متفاوت است. براساس توضیحات مدیر شبکه مستند، ویژه برنامه تحویل سال در این شبکه از ساعت 24 آغاز می‌شود و تا ساعت 3 بامداد اولین روز سال 94 ادامه خواهد داشت. وی درباره بخش‌های مختلف این برنامه توضیح داد: مستندهایی درباره نوروز در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور برای این ویژه‌‌برنامه تولید شده و از میان آثار آرشیوی آثاری که از سال 1348 تاکنون درباره نوروز ساخته شده، با تدوین ویژه‌ای به مخاطبان ارائه می‌شود.

تاجیک از مستندهایی درباره نوروز در جبهه در ویژه‌برنامه تحویل سال خبر داد و گفت: ویژه‌برنامه تحویل سال در شبکه مستند مانند دیگر شبکه‌های تلویزیون مجری‌محور نیست و ارتباط بین بخش‌های مختلف آن را چینش بخش‌ها، ریتم و ضربآهنگ آن مشخص می‌کند.

وی تاکید کرد: در برنامه‌ریزی امسال نمایش معنویت و حقیقت را مد نظر قرار داده‌ایم تا هم برنامه‌ها به لحاظ محتوایی و بصری جذابیت داشته باشد و هم شان و مقام دخت گرامی پیامبر(ص) رعایت شده باشد زیرا اولین روزهای سال نو مصادف با شهادت این بانوی بزرگ است.

ساماندهی به منظور تنوع موضوعی

بعد از تغییرات ایجاد شده در تلویزیون، شبکه‌های مختلف بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های تازه‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در این راستا برنامه‌ریزی در شبکه مستند نیز با تغییراتی همراه بوده و بعد از ایام نوروز نیز با رویکرد تازه به مخاطبان خود برنامه ارائه می‌کند. مدیر این شبکه تلویزیونی درباره تغییرات ایجاد شده گفت: تولید آثار مستند با موضوعات متنوع جدی‌ترین برنامه ما در شبکه مستند است. تلاش داریم از تعداد برنامه‌های تکراری به مرور بکاهیم و به این منظور چهار ساعت از بهترین زمان پخش را به نمایش تازه‌ترین آثار مستند اختصاص داده‌ایم. به گفته مدیر شبکه مستند، هر شب از ساعت 20 تا 24 مستندهای تولید شده در شبکه مستند و تازه‌ترین آثار داخلی از شبکه مستند پخش می‌شود. از ساعت 18 تا 20 بهترین مستندهایی که قبلا از این شبکه یا دیگر شبکه‌های تلویزیون پخش شده، به نمایش درآمده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته، بازپخش می‌شود و بقیه ساعات شبانه روز به ارائه مستندهای تامینی اختصاص دارد.

تنوع موضوعی مستندها یکی دیگر از مواردی است که امیر تاجیک به آن اشاره کرد. مدیر شبکه مستند ضمن اشاره به نیاز مخاطب به تماشای مستندهای کاربردی و مفید توضیح داد: نوع مستندهایی که قرار است تولید شود، برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. مستندهای دیدار که درباره دیدارهای رهبر معظم انقلاب است نمونه‌ای از این رویکرد است.

موضوعات دینی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی ، فناوری و زنان از جمله مواردی است که در ساخت مستندهای شبکه مستند مد نظر قرار خواهد گرفت. تاجیک در این باره اظهار کرد: قصد داریم مستندهای متنوعی ارائه کنیم که هم از یکنواختی این آثار کاسته و هم نگاه عامه مردم به فیلم مستند اصلاح شود. تولید مستندهای اقتصادی-‌ اجتماعی را در اولویت قرار داده‌ایم تا مسائل و نیازهای مخاطبان در قالب فیلم‌ها و مجموعه‌های مستند به نمایش درآید.

وی توضیح داد: از جمله مستندهایی که در دست تولید داریم، مجموعه شش قسمتی است که در 12 استان کشور تصویربرداری می‌شود و درباره قهرمانان ورزشی کشور است که به مشاغلی مانند سیگارفروشی مشغول به‌کار هستند. همچنین مستندی با موضوع اقتصاد مقاومتی در دست تولید داریم و تلاش می‌کنیم به موضوعاتی از این دست که تاکنون در قالب مستند به آنها توجه نشده نیز بپردازیم. (جام‌جم)

newsQrCode
برچسب ها: شبکه مستند نوروز
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها