در حالی که بارش برف، بسیاری از استان‌های غربی کشور را سفیدپوش کرده و موجب تعطیلی مدارس این استان‌ها و انسداد راه هزاران روستا و حتی فوت هفت نفر از هموطنانمان در راه‌های ارتباطی کشور شده است، گرد و غبار دوباره از صبح روز گذشته استان‌های خوزستان، لرستان، ایلام و زاهدان و کرمان را فراگرفته است.
کد خبر: ۷۷۳۰۳۱
برف، باران، توفان، ریزگرد با هم آمدند

به گزارش خبرگزاری‌ها، در برخی استان‌ها لرستان، ایلام و خوزستان نیز برف و گرد و غبار با هم از راه رسیده و حال و هوای عجیبی به این مناطق داده، به طوری که از یک سو موجب خوشحالی مردم از بارش برف و از دیگر سو آماده‌باش مراکز درمانی شده است. برای مثال از خوزستان خبر می‌رسد بارش برف که از روز پنجشنبه در این استان آغاز شده، هم‌اکنون شمال و شمال‌شرق این استان شامل شهرهای دزفول، اندیکا، ایذه، لالی، دهدز و باغملک و همچنین مناطق کوهستانی این استان را سفیدپوش کرده و موجب کاهش دمای هوا شده است. با این حال به گفته هاشم بالدی، مدیرکل بحران استانداری خوزستان گرد و غبار نیز از صبح روز گذشته از سمت کشور عربستان وارد عراق سپس شهرهای جنوبی استان خوزستان شده و این در حالی است که طی چند روز اخیر شهرهای خوزستان شاهد بارش باران نسبتا خوبی بوده و فکر می‌کردند تا مدتی از گرد و غبار در شهرهایشان خبری نیست. لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز میزان آلودگی هوای روز گذشته در سوسنگرد را 14 و در اهواز هشت برابر حد مجاز اعلام و این وضع را خطرناک توصیف کرده است. گرد و غبار به خرمشهر هم رسید و موجب تعطیلی تمام مدارس نوبت بعد از ظهر این شهر شد.

آسمان لرستان نیز از روز گذشته روایت یک بام و دوهواست؛ طوری که در نیمه غربی گرد و غبار تعطیلی اعلام کرده و در نیمه شرقی برف سنگین روند فعالیت مردم را مختل کرده است، تا دو پدیده جوی در تعطیلی با هم رقابت کنند.

در نیمه غربی این استان بعد از ۲۴ ساعت بارندگی مناسب، موج جدید ریزگردها از صبح دیروز راهی آسمان لرستان شده و در حال پیشروی به مرکز و مناطق غربی آن است، به طوری که وضع ذرات معلق در هوای پلدختر به 12.5 برابر حد مجاز و خرم‌آباد به 10.5 برابر حد مجاز رسیده و موجب تعطیلی مدارس نوبت صبح و عصر پلدختر و مدارس نوبت عصر خرم‌آباد طی روز گذشته شده است.

به گفته مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان، اکنون هوای پلدختر در وضع بسیار خطرناک و در دیگر شهرستان‌ها نیز در شرایط خطرناک قرار دارد. اظهار نظر متولیان امر به دلیل رسوب ذرات گرد و غبار چسبنده روی پست‌های برق و وقوع بارندگی ملایم در شهرستان‌های جنوبی استان، این گرد و غبار حالت خمیری پیدا کرده و تبدیل به رسانا و در نهایت ایجاد اتصال در شبکه برق شده که این امر به قطعی برق در سه شهرستان کوهدشت، پلدختر و رومشکان و خاموشی و قطع آب در تعدادی از روستاهای استان منجر شده است و اما در نیمه شرقی استان، وضع متفاوتی حاکم است، شهرستان‌های دورود، ازنا، دلفان و الیگودرز شاهد بارش برف بوده‌اند، به طوری‌که به دلیل بارش سنگین برف، مدارس ابتدایی و دوره اول متوسطه در دو شهرستان نورآباد و الیگودرز در روز گذشته تعطیل اعلام شد. بسیاری از راه‌های اصلی و روستایی این استان هم مسدود شده که در این باره مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان اعلام کرده است: اولویت اداره کل و راه شهرسازی اکنون برف‌روبی راه‌های اصلی و جلوگیری از مسدود شدن آنها و سپس اولویت‌بندی برای بازگشایی راه‌های فرعی و روستایی است.

استان ایلام هم این روزها شرایط جوی دوگانه‌ای را تجربه می‌کند؛ در حالی که مناطق شمالی این استان از روز گذشته شاهد بارش برف شده، در مناطق جنوبی استان علاوه بر برف، گرد و غبار نیز وجود دارد. یوسف شیخ‌الملوکی، مدیرکل هواشناسی ایلام با بیان این‌که از روز گذشته بارش برف و گرد و غبار در نقاط مختلف استان ایلام در جریان است، می‌گوید: بارش شدید برف در بیشتر نقاط استان ایلام، بویژه مناطق شمالی از جمله ایلام و ایوان و گرد و غبار در شهرستان‌های جنوبی یعنی دهلران، مهران، دره‌شهر و بدره مشاهده می‌شود.

توفان و گرد و غبار در کرمان

گردوغبار استانهای خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان را نیز درگیر کرده است. در سیستان و بلوچستان و بنا بر اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست این استان، شدت وزش توفان، غلظت گرد و غبار حاکم بر شهرهای استان بویژه زاهدان را به ۲۵ برابر حد مجاز و پنج برابر حد بحرانی رسانده است. از استان کرمان نیز گزارش می‌رسد که تندباد از روز گذشته در این استان وزیدن گرفته و در بیشتر شهرستان‌ها ادامه دارد و بویژه سرعت باد و توفان شن در شهر کرمان به ۹۵ کیلومتر در ساعت رسیده و موجب گرد و غبار شدید شده است. گزارش‌ها نیز از بروز مشکلات تنفسی در بین مردم حکایت دارد و این در حالی است که منشا این گرد و غبار و توفان شن در استان کرمان محلی است.

در شهرستان‌های شرقی کرمان از جمله ریگان، فهرج، بم، نرماشیر و شهداد نیز شدت طوفان شن بسیار زیاد است، به طوری که برخی از راه‌های اصلی کاملا بسته شده است. راه‌های شرقی کرمان نیز که مرکز کشور را به زاهدان و چابهار متصل می‌کند و از راه‌های ترانزیتی کشور محسوب می‌شود و همچنین راه‌های روستایی و عشایری نیز دچار شن‌گرفتگی شده است. پلیس راه از واژگونی یک دستگاه تریلر به دلیل شدت وزش باد در شرق استان کرمان خبر داده است. شدت توفان در شرق کرمان همچنین موجب شن گرفتگی شدید در روستاها و شهرهای ریگان و فهرج شده است، به‌گونه‌ای که در برخی از روستاها مردم امکان تردد از درب خانه‌ها را ندارند. بسیاری از ادارات و فروشگاه‌های فهرج نیز تعطیل شده است.

به گفته امین باقری، فرماندار ریگان، وضع فوق بحرانی این مناطق به تشکیل ستاد بحران و آماده‌باش تمام دستگاه‌های امدادی در این منطقه منجر شده است. حمیده حبیبی، رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با بیان این‌که بروز چنین وضعی در استان و شهر کرمان کم‌سابقه است، می‌گوید: منشاء تندبادی که اکثر شهرستان‌های استان را فراگرفته، وجود کانون‌های بیابانی در شرق استان کرمان است و این وضع امروز نیز ادامه خواهد یافت و انتظار داریم روز آینده از شدت تندباد کم شود، اما با افت شدید دما مواجه خواهیم بود.

تعطیلی بنادر در بندرعباس

در بندر عباس نیز وزش شدید باد سبب تعطیلی بنادر مسافری این شهر شد. سرعت باد که در برخی مناطق خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز به بیش از 58 کیلومتر بر ساعت رسیده بود، میدان دید افقی را به کمتر از 1000 متر کاهش داد.

انسداد راه‌های روستایی

در همین حال بسیاری از استان‌های کشور نیز بارش شدید برف را تجربه می‌کنند و طبق گزارش مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا بارش برف و باران در ۱۹ استان کشور گزارش و موجب تعطیلی مدارس بسیاری از این استان‌ها شده است. بارش برف شاید در آذربایجان‌شرقی سنگین‌تر از دیگر استان‌های کشور باشد، زیرا به گفته اخلاقی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌‌شرقی برف و کولاک راه ارتباطی 1485 روستا در آذربایجان‌شرقی را مسدود کرده است.بارش برف راه ارتباطی 200 روستای آذربایجان غربی، صد روستا در کرمانشاه و 80 روستای کردستان را نیز مسدود کرده است.

به گفته فرمانده پلیس راه کردستان به‌دلیل شدت بارش‌ها و لغزنده شدن سطح زمین، طی روز گذشته و در یک حادثه رانندگی در مسیر مریوان ـ سنندج و به دنبال برخورد وسیله نقلیه سواری و باری دو نفر کشته شدند. سرهنگ رفیعی، رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری نیز از انسداد گردنه‌های چری و شاه‌منصوری در این استان به‌دلیل ریزش بهمن و کولاک خبر می‌دهد. گفته می‌شود ارتفاع برف در برخی شهرستان‌های این استان به حدود دو متر رسیده است. در همین حال سخنگوی سازمان امداد و نجان جمعیت هلال احمر از نجات 1500 مسافر از یخ‌زدگی خبر داده و می‌گوید: 16 نفر نیز به دلیل نیاز بیشتر به درمان به بیمارستان منتقل شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها