آشنایی با حریف تیم نفت در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا

الجیش با روماریو می‌آید

تکلیف هشت خانه خالی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا امروز (سه‌شنبه) با انجام آخرین دور از بازی‌های پلی‌آف مشخص می‌شود. در این میان حساس‌‌ترین بازی برای ما دیدار نفت تهران و الجیش قطر است؛ دیداری که نتیجه آن مشخص می‌کند فوتبال ایران در فصل 2015 لیگ قهرمانان آسیا چهار نماینده خواهد داشت یا مجبور است با سه نماینده در این بازی‌ها حضور پیدا کند.
کد خبر: ۷۷۱۳۱۹

الجیش، حریف امروز تیم نفت در جمع تیم‌های قطری گرچه تیم شناخته شده‌ای نیست، اما در همین هشت سالی که از تاسیس این باشگاه می‌گذرد تقریبا همه جام‌های فوتبال قطر را به دست آورده است. آنها سال 2011 قهرمان جام ستارگان قطر شدند، سال 2013 لیگ قطر را فتح کردند و در سال 2014 هم قهرمان جام پادشاهی این کشور شدند.

این تیم صبری لاموشی فرانسوی را روی نیمکت خود دارد. لاموشی با 43 سال سن یکی از جوان‌ترین مربیان جام‌جهانی 2014 بود که البته با تیم ساحل عاج در همان مرحله گروهی از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. درباره سوابق مربیگری این فرانسوی چیزی بیشتر از این نمی‌توان گفت، زیرا تیم ملی ساحل عاج اولین تجربه او به شمار می‌رفت و حالا هم چند ماه است هدایت تیم الجیش قطر را به عهده گرفته است. آشنایی او با فوتبال قطر به سه سال پایانی دوران فوتبالش برمی‌گردد. او که به عنوان یک هافبک در تیم‌های مطرحی همچون اوسر، موناکو، پارما، اینتر، جنوا و مارسی بازی کرد، فوتبالش را با حضور در حاشیه خلیج‌فارس و بازی در تیم‌های الریان، ام‌صلال و الخریطات به اتمام رساند و حالا دوباره به قطر برگشته تا با نشستن روی نیمکت تیم الجیش، از تجربیات آن سال‌ها برای کمک به این تیم استفاده کند.

مصاف دوباره پورعلی گنجی و مونتاری

همین یک ماه پیش بود که تیم‌های ملی ایران و قطر در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به مصاف هم رفتند. در روزی که تیم ملی نباید گل می‌خورد مرتضی پورعلی گنجی، بازیکن تیم نفت یکی از کلیدی‌‌ترین بازیکنان تیم کی روش بود. در آن‌سوی میدان همه امید قطری‌ها برای گلزنی و فرار از کابوس حذف زودهنگام از تورنمنت هم به تنها مهاجم این تیم، محمد مونتاری بود؛ بازیکنی که در تیم الجیش بازی می‌کند.

آن بازی را تیم ملی ایران با یک گل از قطری‌ها برد تا در جدال پورعلی گنجی و مونتاری، مدافع ما موفق‌تر از مهاجم قطری‌ها باشد. حالا پورعلی گنجی دوباره باید مقابل مونتاری از دروازه تیم نفت دفاع کند تا نماینده کشورمان با پیروزی بر الجیش به مرحله گروهی لیگ قهرمانان صعود کند.

مونتاری مهاجم یک متر و 94 سانتی‌متری الجیش را باید زهر‌دار‌‌ترین بازیکن قطری این تیم نامید. البته الجیش در ترکیب خود سه ملی‌پوش دیگر هم دارد تا از این حیث یک بازیکن ملی‌پوش بیشتر از تیم نفت تهران داشته باشد. عبدالرحمان ابوبکر، ماجد محمد، خالد عبدالرئوف و محمد مونتاری ملی‌پوشان قطری تیم الجیش هستند که امروز باید در مقابل علیرضا بیرانوند، وحید امیری و مرتضی پورعلی گنجی سه ملی‌پوش تیم کشورمان قرار بگیرند. از جمع بازیکنانی که در جام ملت‌های آسیا حضور داشتند، یک بازیکن دیگر هم در مصاف امروز نفت و الجیش به احتمال فراوان به میدان خواهد رفت. او مهاجم شماره 11 تیم ملی کره جنوبی است؛ لی کیون هو.

لی گرچه در استرالیا حتی یک‌بار هم موفق به گلزنی نشد، اما از بازیکنان اصلی تیم ملی کره جنوبی بود و همراه این تیم تا فینال تورنمنت پیش رفت. زوج لی کیون هو و محمد مونتاری شاید جدی‌‌ترین نقطه قوت الجیشی‌ها در بازی مقابل نماینده کشورمان باشد. به این زوج باید بازیکن برزیلی الجیشی‌ها روماریو ریکاردو داسیلوا را هم اضافه کرد که معمولا در نقش مهاجم کاذب ایفای نقش می کند. روماریوی الجیشی‌ها گرچه قابل مقایسه با روماریوی اسطوره‌ای فوتبال برزیل نیست، اما به واسطه دو فصل حضور در تیم کورینتیانس برزیل یکی از کلیدی‌‌ترین بازیکنان این تیم به شمار می‌رود.

دیگر ستاره الجیش لوکاس مندس، دفاع چپ برزیلی این تیم است که تا همین فصل پیش در تیم مارسی فرانسه توپ می‌زد. مندس که چهار فصل هم در کوریتیبای برزیل بازی کرده است یکی از ستون‌های دفاعی تیم الجیش به شمار می‌رود. واگنر رنان ریبیرو، هافبک برزیلی الجیش دیگر لژیونر خارجی این تیم به شمار می‌رود ضمن این‌که محمد موتنانی تونسی هم یکی از قدیمی‌های تیم الجیش است که از سال 2011 تاکنون در این تیم حضور دارد.

الجیش و ایرانی‌ها

مصاف امروز دو تیم نفت و الجیش، پنجمین رویایی تیم قطری با نمایندگان فوتبال ایران است.

این تیم در فصل 2013 لیگ قهرمانان آسیا با تراکتورسازی همگروه بود که مصاف دو تیم در مجموع دو بازی رفت و برگشت 12 گل داشت؛ هفت گل برای الجیش و پنج گل هم برای تراکتورسازان. الجیش در قطر مقابل تراکتورسازی با تساوی 3 ـ3 متوقف شد، اما در تبریز و در روزهایی که حال و روز نماینده کشورمان زیاد خوب نبود، مقابل نماینده کشورمان با نتیجه 4 بر 2 پیروز شد.

همان پیروزی باعث شد الجیش برای نخستین بار به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند، اما الاهلی عربستان به رویاهای این تیم برای صعود به مراحل بالاتر پایان داد و در مجموع دو بازی رفت و برگشت مقابل این تیم به برتری رسید.

فصل بعد زمانی که الجیش برای دومین بار نماینده فوتبال قطر در لیگ قهرمانان آسیا بود، این تیم در مرحله گروهی در کنار فولادخوزستان قرار گرفت. بازی دو تیم در قطر با تساوی بدون گل به پایان رسید، اما در اهواز این فولاد بود که 3 بر یک مقابل الجیش به پیروزی رسید. این بار شکست الجیش مقابل فولاد باعث شد این تیم شانس صعود از مرحله گروهی را فقط به خاطر تفاضل کمتر نسبت به بنیادکار از دست بدهد.

حالا در شرایطی که الجیشی‌ها یک بار با پیروزی بر یک تیم ایرانی (تراکتورسازی) از مرحله گروهی صعود کردند یک بار هم با شکست مقابل یک تیم ایرانی (فولاد) شانس صعود از این مرحله را از دست دادند، این تیم در پنجمین رویارویی خود با تیم های ایرانی به مصاف نفت تهران می‌رود.

الجیش برای رسیدن به این مرحله در مرحله دوم پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا سه‌شنبه گذشته بسختی با گل دقیقه 90 مهاجم برزیلی خود از مقابل نادی النهضه عمان به پیروزی رسید.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها