گفت‌وگو با مصطفی کیایی، نویسنده وکارگردان «عصر یخبندان»

قصه‌گو هستم با ریتم تند

مصطفی کیایی با فیلم ضدگلوله نشان داد که آینده خوبی در سینما دارد. وقتی منتقدان فیلم خط ویژه او را دیدند تقریبا اغلب این فیلم را تحسین کردند. ریتم تندخط ویژه با بازی‌های خوب و هماهنگی که داشت در عین حال با دارا بودن لحظات کمیک این اثر سینمایی را به فیلمی پر مخاطب در گیشه سال 93 تبدیل کرد. کیایی امسال در جشنواره اخیر فیلم فجر با اثر دیگری از خود به نام عصریخبندان حاضر شد که این فیلم نیز مانند کار قبلی‌اش، هم نظر منتقدان را به خود جلب کرد و هم جزو صدرنشینان آرای مردمی شد.
کد خبر: ۷۷۱۳۰۹

آقای کیایی از حال و هوای جشنواره امسال برایمان بگویید. موفق شدید چند فیلم در جشنواره امسال ببینید؟

امسال در جشنواره حضور جوان‌ها پررنگ‌تر از سال‌های گذشته بود. ضمن این که تعداد فیلم‌های قصه‌گو هم به مراتب بیشتر بود. همان سینمایی که من به آن علاقه‌مندم. موفق نشدم فیلم‌های زیادی ببینم، اما چند فیلمی که از همکارانم دیده‌ام بد نبود.

از چه کارگردان‌هایی فیلم دیدید؟

اجازه بدهید اسم نبرم، اما همین چند فیلم هم که دیدم بد نبوده واقعا، بیشتر مشکل فیلم‌ها نوع قصه گفتن است، اما این را می‌توانم بگویم که فیلم بهرام توکلی را دوست داشتم.

نظرتان در مورد استقبال از فیلمتان در جشنواره امسال چه بوده است؟

خوشحالم که استقبال مردمی خوب بود. خوشبختانه سئانس‌های فوق العاده زیادی برای فیلم ما تشکیل شد و این برای من بسیار خوشحال‌کننده است. مردم استقبال خوبی از فیلم کردند و در صفحات مجازی برای من پیغام‌های محبت‌آمیز می‌نویسند و این برای من اهمیت بسیاری دارد که اینگونه توانستند با فیلم خوب ارتباط برقرار کنند.

جالب است که منتقدان نظرات متفاوتی نسبت به فیلمتان دارند.

بله در جریان هستم. نظراتشان را می‌خوانم و به من هم انتقال می‌دهند. نظراتشان برای من حائز اهمیت است. عده‌ای خیلی فیلم را دوست دارند و عده‌ای هم نقدهایی به فیلم وارد می‌کنند.

اگر خودتان بخواهید درباره فیلم قبلی و فیلم تازه‌تان نکته‌ای بگویید به چه موردی اشاره می‌کنید؟

من فکر می‌کنم فیلم عصر یخبندان نسبت به خط ویژه پخته‌تر است و ساختمان مهندسی این فیلم از خط ویژه محکم‌تر است.

برای کسانی که موفق نشدند فیلمتان را در جشنواره ببینند چه نکته‌ای از فیلم را بیشتر مطرح می‌کنید.

فیلم عصر یخبندان نوع روایت متفاوتی با لحن جدی دارد، اما با همان مولفه‌ها. سینمای قصه‌گو با ریتم تند.

سوالی که از شما دارم این که چه اصراری داشتید در فیلم با تعداد بالای بازیگران چهره همکاری کنید؟ و البته احساس می‌کنم در آثار قبلی‌تان هم این موضوع و رویکرد وجود داشته است؟

به نظر من ترکیب این بازیگران با توجه به شناختی که از نوع بازی آنها داشتم برای فیلم مناسب بود و لازم دیدم از این بازیگران برای فیلم استفاده کنم. اتفاقا بسیاری از منتقدان معتقدند این بازیگران در فیلم عصر یخبندان بهترین بازی خود را ارائه کردند.

فیلمتان با چند فیلم دیگر در بخش اکران مردمی با استقبال بالا همراه شد. نظرتان چیست؟

من به رقبای خود احترام می‌گذارم.مردم هر فیلمی را که دوست داشته باشند می‌بینند، اما بیش از هر چیز شرمنده آن تعداد دوستانی هستم که از ساعت 2 بعدازظهر برای دریافت بلیت این فیلم در ساعت‌های پایانی شب در صف می‌ایستادند و این برای من در عین این‌که خوشحال‌کننده است که فیلمم بیشترین سئانس فوق‌العاده را داشت، مرا شرمنده مردم خوبمان هم کرد.

معصومه جلالی /‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها