هجوم دوباره ریزگردها 11 شهر این استان را تعطیل کرد

نفس خوزستان دوباره گرفت

باز هم هوای خوزستان پر از گرد و غبار و نفس کشیدن برای مردم این استان سخت شد. گفته می‌شود میزان غلظت گرد وغبار ظهر دیروز در اهواز دوباره به 66 برابر حد مجاز است.
کد خبر: ۷۶۸۷۰۸

گرد و غباری که از دیروز اهواز را در بر گرفت آن‌قدر شدید است که به نظر می‌رسد شدت آن در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده و هم‌اکنون مردم برای تردد در این فضا با مشکل دید مواجه شده‌اند.

وضع هوای اهواز به گونه‌ای است که خودروها حتی روبه‌روی خود را مشاهده نمی‌کنند و مجبور به روشن کردن چراغ شده اند. خیابان‌های اهواز تقریبا خالی از مردم است و آنها به خانه‌های خود پناه آورده‌اند البته شدت گرد و غباربه حدی است که به داخل خانه‌ها هم نفوذ کرده است و پل‌های رودخانه کارون در اهواز از فاصله صد متری هم دیده نمی‌شوند.

ستاد بحران استانداری خوزستان به دلیل غلظت زیاد گرد‌وخاک، دیروز مدارس، اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی را در 11 شهرستان تعطیل اعلام کرد.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط‌زیست خوزستان با اشاره به این‌که گرد و غبار در این استان رو به افزایش است، گفت: میزان غلظت گرد و غبار در شهرستان ماهشهر در جنوب خوزستان به بیش از ده هزار میکروگرم بر متر مکعب یعنی 66 برابر حد مجاز رسید. شهریار عسکری افزود: پنجشنبه دو هفته پیش نیز اهواز برای نخستین بار غلظت بالای 66 برابری حد مجاز را در مدت چند سالی که خوزستان با پدیده گرد و غبار روبه‌روست، تجربه کرد. وی بیان کرد: تا ساعت 13 دیروز میزان غلظت گرد و غبار در اهواز به 8110 میکروگرم بر متر مکعب رسیده است.

به گفته عسکری، میزان گرد و غبار در شهرستان‌های آبادان به 486 میکروگرم، شادگان 226 میکروگرم، اندیمشک 114 میکروگرم، بهبهان 286 میکروگرم و در شوش به 260 میکروگرم بر متر مکعب رسیده است. کورش بهادری مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز پیش‌بینی کرد در روز‌های آینده وقوع بارش باران همراه تندباد، گرد و خاک و مواج شدن خلیج فارس را در استان خواهیم داشت و این وضع تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

وی در بخش‌های شمالی استان از جمله الوار گرمسیری،‌ دزفول،‌ ایذه، دهدز و مسجدسلیمان آبگرفتگی و سیلابی شدن رودخانه‌ها را پیش‌بینی کرد.

تعطیلی پروازهای فرودگاه اهواز

مسئول روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان خوزستان نیز از لغو پروازهای فرودگاه بین‌المللی اهواز به علت گرد و خاک خبرداد.

مجید ملایانی افزود: پروازهای ظهر دیروز فرودگاه اهواز به‌علت کاهش دید افقی کمتر از 50 متر که ناشی از گرد و خاک غلیظ بود انجام نشد.

بنا به این گزارش، نشست و برخاست هواپیماهای مسافری در فرودگاه ماهشهر در صد کیلومتری جنوب مرکز استان نیز به‌علت نامساعد بودن هوا که ناشی از گرد و خاک غلیظ توام با وزش باد شدید است متوقف شد.در دو هفته اخیر نشست و برخاست هواپیماهای مسافری در فرودگاه‌های آبادان،‌ ماهشهر، اهواز و دزفول به علت گرد و خاک غلیظ با اختلال روبه‌رو بوده است.

ادامه گرد و غبار تا پایان هفته

مدیرکل بحران استانداری خوزستان در این باره گفت: به‌دنبال کاهش بارندگی‌های سال جاری، پدیده گرد و غبار تا اواخر هفته مهمان مردم استان است.

هاشم بالدی افزود: پیش‌بینی می‌شود در این مدت غلظت گرد و غبار در هوا تا هزار و یا 1500 میکروگرم در متر مربع نیز برسد که میزان سنجش ما، دستگاه‌های محیط زیست است.

وی با بیان این‌که منشا این گرد و غبار درون استانی است، اظهار کرد: در برخی از شهرهای استان شاهد بارش باران خواهیم بود که این بارش‌ها نیز تا اواخر هفته ادامه دارد و در نقاط شمالی و شرقی استان بیشتر است.

بالدی هشدار داد: احتمال طغیان رودخانه در این مناطق وجود دارد به همین دلیل از هم استانی‌ها تقاضا داریم نکات ایمنی را در این زمینه رعایت و صیادان، لنج‌داران و صاحبان قایق‌ها به‌دلیل احتمال توفانی شدن هوا از حضور در رودخانه‌ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: در راستای پیشگیری و کاهش حوادث احتمالی به علت احتمال وقوع صاعقه به کشاورزان و دامداران و دیگر افراد توصیه می‌کنیم از قرار گرفتن در فضای آزاد خودداری کرده و همچنین به‌دلیل وقوع پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا افراد دارای مشکل تنفسی، ساکنان مراکز و کودکان از حضور در فضای باز بپرهیزند.

معاون هواشناسی خوزستان نیز اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌بینی شده بود ابرناکی و بادهای قابل ملاحظه در اغلب ایستگاه‌های استان مشاهده شده است.

علیرضا غلامپور افزود: شدت بارش‌ها برای مناطق شمال و شرق استان قابل ملاحظه خواهد بود. بر همین اساس برای ۲۴ساعت آینده هوای استان نیمه ابری تا ابری همراه با بارش‌های خفیف و احتمال رعد و برق در بعضی ساعات توام با وزش باد قابل‌ملاحظه و در نتیجه برخاستن گرد و غبار و خاک بویژه در نوار جنوبی و مرکز استان پیش‌بینی می‌شود.

توصیه محیط‌زیست به مردم

سازمان محیط‌زیست به مردم خوزستان توصیه کرده برای کاهش میزان آلودگی هوا از برخی گیاهان طبیعی در منازل خود استفاده کنند، زیرا آنها می‌توانند تا حدودی هوای داخل منازل را پاک کنند. براساس این توصیه، استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به ریه‌ها می‌شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن‌رسانی ریه به بافت‌ها بخصوص قلب می‌شود و این امر بی‌نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماری‌های قلبی را درپی دارد.

همچنین در دراز مدت ذارت بسیار ریز گرد و غبار وارد دستگاه خون شده و در جدار عروق رسوب کرده و شرایط را برای تصلب شرایین و تنگی عروق فراهم می‌کند. از دیگر عوارض گرد و غبار تشدید موارد آلرژی تنفسی در بیماران دارای زمینه است.

در همین خصوص به سالمندان توصیه می‌شود تا حد امکان از منزل خارج نشوند و از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند همچنین اگر بیماری‌های زمینه‌ای قلبی دارید به هیچ وجه خود را در معرض آلودگی قرار ندهید. در صورت علائم تنگی نفس و احساس خفگی و تهوع و سر درد شدید فورا به مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید.

در لرستان نیز میزان آلودگی هوا بسیار بیش از میزان استاندارد بوده است به طوری‌که علی سالاروند، مسئول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان این‌که امروز صد و بیستمین روز آلوده استان در سال جاری‌است، گفت: اکنون کیفیت هوای استان 158 میکروگرم بر مترمکعب بوده و وضعیت ناسالم است. وی افزود: این مقدار آلودگی دو برابر رنج استاندارد بوده که در روزهای آینده از مقدار آن کاسته خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها