چه می‌کنه این قطر

رکورد گرانقیمت‌ترین تابلوی نقاشی جهان باز هم جابه‌جا شد. این بار با قیمت باور کردنی 300 میلیون دلار. تا همین یک ماه پیش همه فوتبال دوستان وقتی عملکرد فاجعه بار قطری‌ها در جام ملت‌های آسیا را دنبال می‌کردند که با سه شکست متوالی به شکل فضاحت‌باری استرالیا را ترک کردند، مدام لب به انتقاد می‌گشودند که چه دلیلی دارد که به کشوری این چنین، میزبانی جام جهانی در سال 2022 اعطا شود.
کد خبر: ۷۶۸۳۹۰
چه می‌کنه این قطر

اما قطری‌ها در عرصه دیگری بار دیگر ثابت کردند که با پول نفت، کارهای محیرالعقولی انجام می دهند. آنها که در چند وقت اخیر، سودهای هنگفتی از چاه‌های نفتی خود به جیب زده‌اند، ترجیح دادند این پول را در بازار هنر خرج کنند.

قطری‌ها 300 میلیون دلار پرداخت کردند تا نقاشی «دختران تیتان» اثر پل گوگن را به کلکسیون خود اضافه کنند و رکورد گران‌ترین تابلوی نقاشی جهان را بار دیگر از آن خود کنند.

این تابلو که از سوی خانواده سلطنتی قطر خریداری شده، در سال 1892 با عنوان «کی ازدواج می‌کنی؟» کشیده شده است.

البته قطری‌ها پیش از این هم رکورددار بودند. خاندان سلطنتی قطر سه سال قبل در سال 2011 تابلوی «ورق بازها» اثر پل سزان را به قیمت 250 میلیون دلار خریده بود.

آنها پیش از این تابلوهای مهمی چون تابلوی اندی وارهول با عنوان «مردان در زندگی او» را به قیمت 63.4 میلیون دلار و تابلوی مارک روتکو با عنوان «مرکز سفید» را به قیمت 72.8 میلیون دلار خریده‌اند.

«دختری با یک پرنده» اثر پیکاسو نیز که مدت‌ها در گالری ملی لندن آویخته بود، اکنون در اختیار این کشور کوچک است.

گفته می‌شود خانواده سلطنتی قطر قصد دارد همزمان با جام جهانی فوتبال 2022 که در این کشور برگزار می‌شود، این مجموعه را در معرض دید عموم قرار دهد.

رقم‌های نجومی خاندان سلطنتی قطر طی این سال‌ها باعث شد، رکوردهای قبلی همگی جابه‌جا شوند.

پیش از این نقاشی سه‌پاره‌ فرانسیس بیکن در حراجی نیویورک کریستی به قیمت 142 میلیون دلار خریداری شدو موفق شده بود رکورد تابلوی «جیغ» شاهکار ماندگار «ادوارد مونش» را که 120 میلیون دلار فروخته شده بود، پشت سر بگذارد اما قطری‌ ها همه این رکوردها را تا دو برابر جابه‌جا کردند.

ناگفته پیداست که کشوری کوچک در خلیج فارس، چطور تلاش می‌کند با چنین سرمایه‌گذاری‌هایی برای خود اعتبار کسب کند.

تبلیغات آنها در زمینه هواپیمایی قطر و قطر فوندیشن روی لباس بارسلون نیز تنها قطعه‌ای از پازل سرمایه‌گذاری‌های این کشور است.

سجاد روشنی‌ - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها