درمانگاه مشاغل

دردسرهای قالیشویان

تا سال‌ها قبل بیشتر خانواده‌ها هنگام خانه‌تکانی خودشان دست به کار می‌شدند و فرش‌ها را می‌شستند و از دیوار هر خانه‌ای حداقل دو تخته فرش شسته‌شده آویزان بود تا به لطف آفتاب خشک شود، اما این روزها و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار قالیشویی‌ها حسابی داغ می‌شود.
کد خبر: ۷۶۸۲۶۰

اما آیا می‌دانید افرادی که در شغل قالیشویی مشغول به کار هستند با چه آسیب‌هایی مواجهند؟ ایستادن‌های طولانی‌مدت، خم و راست شدن‌های غیراصولی بویژه هنگام شستن فرش‌ها به روش سنتی و غیرمکانیزه و همچنین انجام حرکات تکراری باعث می‌شود افراد شاغل در قالیشویی‌ها در معرض آسیب‌های اسکلتی ـ عضلانی قرار بگیرند و در سنین پایین دچار آرتروز و دردهای شدید مفصلی کمر، گردن و زانو شوند.

واریس دردسرساز

بیشتر کارها در قالیشویی در حالت ایستاده انجام می‌شود که می‌تواند زمینه بروز بیماری واریس را فراهم کند. بنابراین به افراد شاغل در این حرفه توصیه می‌شود هر یک ساعت یکبار از انجام کارها دست بکشند، چند دقیقه پیاده‌روی کنند و با انجام نرمش‌های ساده دست، گردن، کمر و پاها احتمال بروز چنین آسیب‌هایی را به حداقل برسانند.

مراقب شوینده‌ها باشید

کار با مواد شوینده شیمیایی مختلف هنگام لکه‌بری و شستن فرش‌ها علاوه بر ایجاد آسیب‌های پوستی مثل حساسیت، اگزما، خشکی، نازک شدن و قرمزی پوست می‌تواند باعث بروز آسیب‌های تنفسی شود. بنابراین به افرادی که در قالیشویی کار می‌کنند توصیه می‌شود هنگام کار حتما ماسک بزنند و از دستکش استفاده کنند و اگر به لایه داخلی دستکش حساسیت دارند زیر دستکش پلاستیکی یک دستکش نخی بپوشند.

سنگینی فرش‌ها علیه سلامت

احتمالا می‌دانید حمل وسایل سنگین باعث بروز صدمات جدی به کمر فرد می‌شود؛ مشکلی که کارگران حمل فرش با آن مواجهند. از طرفی هنگام بلند‌کردن و حمل وسایل سنگین نیروی ناشی از وزن بار در ستون فقرات تا ده برابر می‌شود و فشار وارد شده به مهره پنجم به حداکثر می‌رسد.

البته هنگام حمل بار هر چه فاصله بار به بدن نزدیک‌تر باشد و این فشار در همه قسمت‌های بدن تقسیم شود، نقطه خاصی مثل گردن یا کمر کمتر آسیب می‌بیند، اما متاسفانه ممکن است این آسیب‌های فیزیکی در طولانی‌مدت اتفاق بیفتد؛ یعنی درست زمانی که کار از کار گذشته و مثلا آسیب ستون مهره‌ها، بیرون‌زدگی دیسک یا پاره‌شدن تاندون‌ها رخ داده است.

حقوق کم و بدون بیمه و مرخصی

یکی از مهم‌ترین مشکلات افراد شاغل در قالیشویی‌ها دستمزد کم و در بیشتر مواقع بدون بیمه و خدمات دیگر است، چون معمولا روزمزد هستند و چیزی به عنوان استخدام رسمی برای آنها مطرح نیست و همیشه این احتمال وجود دارد که در ایام خلوت سال شغل‌شان را از دست بدهند و بیکار شوند.

پریسا اصولی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها