دریاچه ارومیه که از دهه 50 شمسی تاکنون حدود 90 درصد کاهش آب داشته، این روزها بحرانی‌ترین وضعیت خود را تجربه می‌کند، بحرانی که کارشناسان محیط‌زیست معتقدند بزودی دامن مردم استان وحتی استان‌های همجوار را خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۶۷۸۰۹
بحرانی‌ترین روزهای دریاچه ارومیه

بر این اساس، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خواستار کمک همه دستگاه‌های اجرایی مربوط شد و اظهار کرد که تمامی این دستگاه‌ها باید با جدیت کامل وارد مراحل اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه شوند. وی در عین حال ارائه آموزش‌های لازم به مردم برای آشنایی با شیوه‌های مقابله با عوارض خشکی بخصوص در بخش کشاورزی را از راهکارهای مهم و ضروری برای مقابله با این بحران دانست.

به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری افزود: اکنون بسیاری از اراضی کشاورزان در شهرستان‌های حاشیه دریاچه ارومیه نظیر آذر شهر قربانی پدیده خشکی و اقلیمی دریاچه ارومیه شده. با توجه به موقعیت جغرافیایی، آثار مخرب خشکی دریاچه ارومیه و شوری آب‌های زیرزمینی در باغات و مزارع آذرشهر بویژه در بخش گوگان و دهستان شیرامین به طور کامل مشهود و ملموس است.وی گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه مشکل بزرگ و بحران منطقه‌ای است که نه‌تنها از نظر آب کشاورزی بلکه ریزگردهای آن در صورت احیا نشدن و چاره‌اندیشی، زندگی انسان‌ها را هم با مخاطرات زیادی رو‌به‌رو خواهد کرد.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی مربوط باید با جدیت کامل وارد مراحل اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه شوند و انجام آموزش‌های لازم برای مردم جهت آشنایی با شیوه‌های مقابله با عوارض خشکی بخصوص در بخش کشاورزی لازم و ضروری است.دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به این‌که خسارت خشک شدن این دریاچه گریبانگیر تمام مردم ایران خواهد شد، گفت: با همکاری 23 دانشگاه کشور و 40 موسسه بین‌المللی هم‌اکنون طرح علمی شناسایی تمام موانع و راهکارهای احیای این دریاچه انجام شده است.

کلانتری افزود: این ستاد 24 هزار میلیارد ریال اعتبار از ردیف‌های معمولی و اضطراری در بودجه سال 94 پیشنهاد کرده تا از سال آینده با سرعت عمل بیشتری برای احیای این دریاچه گام برداشته شود.

وی یادآوری کرد: هم اکنون 25 راهکار علمی از جمله صرفه‌جویی در مصرف آب، تغییر الگوی کشت، کاهش و کنترل استفاده از آب‌های زیرزمینی و سطحی، انتقال آب از رودخانه زاب و پسآب فاضلاب به دریاچه و آموزش کشاورزان و باغداران در دستور کار این ستاد قرار گرفته است.کلانتری ادامه داد: تمام این برنامه‌ها طی ده سال آینده انجام می‌شود و از سال آینده نیز از 40 درصد منابع آبی حوضه آبریز این دریاچه استفاده و بقیه به دریاچه هدایت خواهد شد.

آغاز عملیات احیای دریاچه

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی نیز گفت: تمام دستگاه‌های فعال در زمینه احیای این دریاچه پیش از تخصیص اعتبارات، برنامه‌های اجرایی و عملیاتی خود را آغاز کرده‌اند.

خلیل ساعی افزود: در این زمینه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پیش از دریافت اعتبارات، عملیات تثبیت ریزگردهای دریاچه ارومیه را در 15 هزار هکتار از اراضی حاشیه این دریاچه آغاز کرده و 2000 هکتار پیشرفت کاری داشته است.وی گفت: این اداره کل پس از اجرای طرح‌های مطالعاتی و کارشناسی، برنامه‌های اجرایی خود را با محوریت بیابان‌زدایی در قالب طرح‌های تثبیت خاک و جلوگیری از توفان‌های نمکی در اطراف دریاچه آغاز کرده و از پانزدهم اسفندماه امسال عملیات کاشت نهال در این منطقه اجرا می‌شود.

ساعی اضافه کرد: شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز پیش از دریافت اعتبارات، عملیات لایروبی مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه را در سه جبهه آغاز کرده که این فرآیند می‌تواند نقش موثری در احیای دریاچه ارومیه ایفا کند.وی اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و قطره‌ای بر اساس زمانبندی مشخص شده را از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در این حوزه برشمرد که پیش از دریافت اعتبارات آغاز شده است.نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: کار احیای این دریاچه با جدیت خوبی آغاز شده و این فرآیند شتاب بیشتری خواهد گرفت.

ساعی از حضور عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و کارشناسان فائو (خواربار جهانی) در یک سفر دو روزه به شهرستان‌های مراغه و عجبشیر خبر داد و گفت: جلسه‌ای با حضور وی، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و تعاونی‌های روستایی در مراغه برگزار و اقدامات انجام شده در زمینه احیای دریاچه ارومیه بررسی و ارزیابی می‌شود.

اعتبار پیش‌بینی شده برای احیای دریاچه ارومیه در سال 93 برای آذربایجان شرقی 260 میلیارد و 730 میلیون ریال اعلام شده که این بودجه برای اجرای 26 طرح از 77 طرح مصوب در کارگروه‌های نجات دریاچه ارومیه هزینه می‌شود.در مرحله نخست این طرح برای اجرای 9 مصوبه 540 میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار اختصاص می‌یابد که از این میزان تاکنون 15درصد تخصیص داده شده و در آینده نزدیک 15 درصد دیگر از مبالغ مصوب هیات وزیران به دستگاه‌های اجرایی استان تخصیص داده خواهد شد.

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز طرح‌های کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی مشتمل بر جایگزینی کشت‌های گلخانه‌ای به جای سبزی و صیفی، ساماندهی گلخانه‌ها و احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای به وسعت صد هکتار با تخصیص 180 میلیارد ریال، تفسیر نقشه و عملیات زمینی کاداستر اراضی، ساماندهی مالکیت و صدور سند اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان را با تخصیص 120 میلیارد ریال دنبال می‌کند.

26 پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی از سوی دولت مصوب شده و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، این مصوبات به مرور زمان انجام می‌شود.

طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های اعلام شده از طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه، با اجرای طرح‌های یاد شده دریاچه ارومیه تا 9 سال آینده به حد قابل قبول و به تراز اکولوژیک خود خواهد رسید.به گفته کارشناسان، میزان بارش‌ها از سال 1330 بیش از 18 درصد کاهش یافته و از ده سال گذشته همه ساله 30 تا 40 سانتی‌متر از سطح آب دریاچه ارومیه کاهش یافته است و هم اکنون دریاچه ارومیه 12 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد تا به تراز اکولوژیک خود برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها