کارشناس مسئول زیستگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: مساحت پهنه آبی دریاچه ارومیه در حال حاضر به هزار و 800 کیلومتر مربع رسیده است.
کد خبر: ۷۵۶۲۸۷
مساحت دریاچه ارومیه افزایش یافت

حجت جباری گفت: مساحت پهنه آبی این دریاچه در سال گذشته 900 کیلومتر مربع بوده ولی امروز دو برابر این میزان است.

وی با اشاره به کاهش هفت متری تراز دریاچه ارومیه در سال های اخیر، افزود: تراز آب دریاچه نیز 1270.55 متر است که با توجه به بارندگی های پاییزه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته یک سانتیمتر افزایش و با توجه به اول پاییز که 1270.24 بود، 31 سانتیمتر افزایش نشان می دهد.

جباری گفت: حداکثر عمق دریاچه نیز که در یک سال و نیم گذشته اندازه گیری شده است، چهار متر گزارش شده که نسبت به سال های قبل از بحران که حدود 15 متر بوده بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: کاهش عمق دریاچه ارومیه به دلیل ترسیب های نمکی بوده و هر سال این عمق بیشتر کاهش می یابد و در فصل تابستان با آغاز فصل تبخیر میزان آب نیز احتمال کاهش بیشتری دارد.

کارشناس مسئول زیستگاه​های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار داشت: میزان بارندگی های استان در سال زراعی جاری 202 میلی متر بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 80 میلی متر افزایش یافته است.

جباری گفت: بارندگی ها باعث شده که میزان آب وارده به دریاچه به حدود 500 تا 600 میلیون متر مکعب از ابتدای سال آبی جاری برسد.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در سالهای اخیر دچار بحران کم آبی شدید شده و هم اکنون از پهنه 5700 کیلومتری این دریاچه عظیم و زیبا 90 درصد آن خشک شده و تنها چیزی حدود دو میلیارد متر مکعب آب باقی مانده است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها