محمود اسلامیان رئیس صندوق بازنشستگی، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال شد

سیاستگذار فوتبال آمد

رئیس فدراسیون فوتبال دیروز در حالی دست به انتصاب نایب رئیس اول فدراسیون زد که با توجه به رزومه کاری محمود اسلامیان که به این سمت منصوب شد، بلافاصله گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این‌که او برای ریاست فوتبال آمده است در فضای رسانه‌ای شکل گرفت، هر چند کفاشیان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که از اسلامیان بیشتر به عنوان مشاور بهره خواهد برد، اما احتمال کنار رفتنش از ریاست فوتبال را رد نکرد.
کد خبر: ۷۶۶۹۳۰

دومین دوره چهارساله ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال در شرایطی دی ماه سال آینده به پایان می‌رسد که وزارت ورزش دولت یازدهم بسان سلف خود در دولت دهم از همان ماه‌های آغاز فعالیت خود ناخرسندی خود را از مدیریت فوتبال به صورت پیدا و پنهان نشان داد. اوج این موضوع در بحث تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش بود که وزیر ورزش بصراحت مخالف ادامه حضور مرد پرتغالی در راس تیم ملی بود و در ادامه وقتی حمایت مردم از سرمربی تیم ملی را دید، کمی فتیله اظهارات خود در حوزه فوتبال پایین کشید.

با وجود این وزارت ورزش در هفته‌های گذشته نیز نگذاشت کفاشیان هرگونه دلش می‌خواهد فدراسیون را بچرخاند و در نهایت پذیرفت کابینه خود را همچنان که وزارت ورزش می‌خواهد تغییر دهد، تغییراتی که گفته می‌شد ریشه آن به برخی گزارش‌های مراجع نظاتی نیز برمی‌گردد.

رئیس فدراسیون فوتبال ابتدا احمد هاشمیان رئیس کمیته پزشکی خود را که بحث حضورش در حوزه مبارزه با دوپینگ حسابی وزارت نشینان را عاصی کرده بود، برکنار کرد و خانلری را سرپرست کمیته پزشکی کرد. همزمان مدیریت دوپینگ را به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) برگرداند، ستادی که ریاست آن برعهده مستقیم معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت است. فریده شجاعی، مسئول کمیته بانوان دومین مدیری بود که کفاشیان روی نام او نیز خط قرمز کشید و الهه عرب عامری جانشین او شد. مهدی محمد نبی هم که در تمام سال‌های گذشته دبیرکل فدراسیون فوتبال بود، نتوانست مقابل این موج تغییرات تاب بیاورد و جای خود را به علیرضا اسدی، از مدیران مورد وثوق محمود گودرزی، وزیر ورزش داد. کسی که سه ماه پیش با حکم وزیر، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی هم شده بود.

پست خالی باقی‌مانده، نایب رئیسی اولی فدراسیون فوتبال بود؛ جایی که در گذشته در اختیار هادی آیت‌اللهی برکنار شده بود، پستی که کفاشیان پیشتر اعلام کرده بود عجله‌ای برای معرفی سکاندار آن ندارد. اما در حالی که مجمع انتخابات فدراسیون فوتبال سال آینده برگزار خواهد شد، کفاشیان دیروز هرچند برای آخرین عضو کابینه خود حکم سرپرستی زد، اما محمود اسلامیان که دیروز به عنوان نایب رئیس اول فدراسیون منصوب شد اکنون رئیس صندوق بازنشستگی کشوری است و سوابقی چون مدیریت فولاد مبارکه و شرکت ذوب‌آهن اصفهان را در کارنامه دارد، رزومه‌ای که بیش از آن‌که از انتصاب نایب رئیسی را توجیه کند، ذهن را به سمت ریاست سوق می‌دهد.

اما محمود اسلامیان در این باره به فارس گفت: بصراحت اعلام می‌کنم کفاشیان از من دعوت کرد به فدراسیون فوتبال بروم و هیچ مقام دولتی برای حضور در فدراسیون به من توصیه نکرده است. او از من خواست به فدراسیون کمک کنم و من صرفا به خاطر کمک و خوشحالی مردم به‌این فدراسیون آمده‌ام.

اسلامیان در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه از فضای فوتبال کشور شناخت دارد، گفت: از سال 70 که در فوتبال اصفهان بوده‌ام با هدف کمک به فوتبال در باشگاه‌های سپاهان و ذوب‌آهن و مس حاضر شده و اوایل دهه 80 و در زمان ریاست مهرعلیزاده و با حکم وی عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال شده‌ام و آشنایی خوبی با فضای فوتبال کشور دارم.

اسلامیان در پاسخ به این پرسش که تکلیف ریاست صندوق بازنشستگی با حضور وی در فدراسیون فوتبال چه می‌شود، گفت: نایب‌رئیسی فدراسیون سمت موظف نیست و غیرموظف محسوب می‌شود و هر زمان رئیس فدراسیون تشخیص دهد نایب‌رئیس می‌تواند به او کمک کند. بنابراین من دو شغله نیستم و سمت ریاست صندوق بازنشستگی حفظ خواهد شد.

این در حالی بود که ساعتی بعد کفاشیان در جمع خبرنگاران درباره این انتصاب گفت: آقای اسلامیان از بنیانگذاران فولادمبارکه سپاهان بوده و تجربه بسیار خوبی در فوتبال دارد. او به ورزش و فوتبال بسیار علاقه‌مند است و تاکنون هرجا که بوده به توسعه فوتبال کمک کرده است. چون فردی که ما می‌خواستیم نیاز نبود چندان کار اجرایی انجام دهد، به همین دلیل از اسلامیان بیشتر به عنوان مشاور استفاده خواهیم کرد و افکار او در کارهای ما بسیار مفید خواهد بود. ما می‌خواهیم از اسلامیان به عنوان یکی از ارکان فدراسیون در سیاستگذاری‌ها استفاده کنیم تا کارها را بهتر جلو ببریم.

کفاشیان درخصوص گمانه‌زنی‌های درباره این انتصاب، گفت: من نباید تا ابد در فدراسیون فوتبال بمانم، کسانی که در فوتبال می‌توانند بخوبی کار کنند باید بیایند و هر کسی بتواند کمک کند وارد فدراسیون فوتبال خواهد شد، من هم برای رفتن نگرانی ندارم. تمایل دارم فردی بهتر از من رئیس فدراسیون شود.

کفاشیان با بیان این‌که اکنون اصلا بحث برکناری یا استعفای او در میان نیست، ادامه داد: آنچه مسلم است کمتر از یک سال دیگر انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد و کاندیداها برای ثبت‌نام آماده می‌شوند. چشم به هم بزنیم این یک سال هم گذشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است در مجمع اسفندماه فدراسیون فوتبال چنین اتفاقی رخ دهد و او اسلامیان را فردی مناسب برای ریاست فدراسیون فوتبال می‌داند، اظهار کرد: بگذارید اسلامیان به فدراسیون بیاید و چهار روز از حضورش بگذرد تا ببینیم کارش چگونه است.

کی‌روش بر می‌گردد

کفاشیان دیروز درباره شرایط سرمربی تیم ملی هم به اظهار نظر پرداخت و درخصوص این‌که آیا کارلوس کی‌روش در اردوی سوئد روی نیمکت تیم ملی خواهد نشست، گفت: برنامه‌های تیم ملی متوقف نخواهد شد و کی‌روش هم بعد از کمی استراحت باز می‌گردد و تیم ملی را آماده بازی با سوئد و شیلی خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براین‌که کی‌روش پیش از ترک ایران اعلام کرده به کشورمان بازمی‌گردد اما نه به‌عنوان سرمربی تیم ملی و آیا این مربی پرتغالی به فدراسیون فوتبال در این خصوص چیزی گفته است، گفت: ما با کی‌روش تا جام جهانی روسیه قرارداد داریم و طبق قراردادمان عمل می‌کنیم. اگر او نیاید باید بخشی از حقوقش را که دریافت کرده، به ما بازگرداند، اما او به ایران بازمی‌گردد.

کفاشیان خاطر نشان کرد: صحبتی هم که کی‌روش انجام داده، درست است، اما گفته که اگر وضع به همین صورت ادامه داشته باشد و امکانات و بازی‌های تدارکاتی مناسب فراهم نشود، ترجیح می‌دهد دیگر سرمربی تیم ملی نباشد، چرا که ما رقیبان بسیار خوبی داریم. کارلوس کی روش درخواست کرده امکانات لازم را برای او فراهم کنیم تا مقابل این رقیبان به مشکل نخوریم. تقاضای او نیز به حق است و ما تلاش خواهیم کرد تا امکانات خوبی را برای تیم ملی فراهم کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها