پای نقش‌اش ایستاد، حتی به قیمت ترک تحصیل دخترش اما به وقت عسرت و گرفتاری کسی پی کارش را نگرفت و پایش نایستاد؛ همان حکایت همیشگی پهلوان زنده را عشق است. همه خودش را فراموش کردند اما نقش‌اش را نه؛ نقشی که دیگر تیپ شده بود.
کد خبر: ۷۶۶۱۳۰

سال 67 محمود دینی دنبال بازیگری می‌گشت تا ایفاگر نقش یک معتاد باشد در سریال «آینه عبرت» که به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار بود ساخته شود. جواد گلپایگانی را به دینی معرفی کردند که قبلا در سریال «باغ بلور» نقش یک معتاد را بازی کرده بود. قرار بود گلپایگانی برای دو سه روز جلوی دوربین برود، اما او شخصیت «آتقی» را خلق کرد تا نه فقط برای دو سال در آینه عبرت و دنباله‌هایش حی و حاضر باشد که به تاریخ هم بپیوندد و ماندگار شود در ذهن و دل مردم برای همیشه. آتقی معتاد مهربانی بود که تنها ایرادش اعتیادش بود و بس. او با وجود اعتیاد شدیدش خانواده‌دوست هم بود و رفیق‌باز و بشدت بامعرفت. تکیه کلام های او تا مدت‌ها ورد زبان مردم کوچه و بازار بود. گلپایگانی و آتقی‌اش همان‌گونه که دفعتا و بی‌سر و صدا آمدند به همان ترتیب هم رفتند؛ ناگهانی و بی‌مقدمه. مردم پنداشتند که جواد گلپایگانی از ایران مهاجرت کرده است اما او که به سودای تهیه‌کنندگی‌اش با تولید فیلم «آقای شانس» جامه عمل پوشانده بود و قضا را ببین، بشدت هم متضرر شده بود، گویا با زندگی قرار دیگری داشت. بدشانسی پشت سر هم، باران بلایا، ضدحال متوالی و آزمون‌های بی‌پایان، تقدیری که انسان را یارای ستیز با آن نیست. دو تصادف متوالی و وکالت همه اموال به یک آشنا، گره بر گره گرفتاری‌های پیش‌آمده برای او زد. و این چنین شد که آتقی محبوب و دوست‌داشتنی به جای خارج از کشور به زندان رفت؛ 14 سال، یک عمر. تا سال‌ها که اصولا کسی از در بند بودن او اطلاعی نداشت، محمود دینی که به ایران بازگشت از آتقی هم گفت و گرفتاری‌هایش. فضای مجازی پر شد از خبر. خبر و اظهار همدردی و آمادگی برای کمک، و فقط همین. فقط حرف بود و حرف.

اما بالاخره آتقی از زندان آزاد شد، با مشارکت خیرین گلپایگانی و با همت ستاد دیه‌. او آزاد شد، اما با دو سکته قلبی و مغزی‌ای که بر او رفته است. اسارت جانکاه است. بازیگری که سال‌ها ساعاتی خوش را برای مردم رقم زد با آتقی آینه عبرت، بدون آن‌که دستمزدی بگیرد (به شهادت تهیه‌کننده سریال) و با هزینه ترک‌تحصیل دخترش، به وقت گرفتاری خیری ندید از عالم هنر و هنرمندی و به راهی رفت که در ایام کهنسالی و گرفتاری بازیگرانی مانند پروین سلیمانی و مهری ودادیان رفتند و امروز هم ثریا حکمت و... می‌روند.

محسن محمدی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها