از همان زمانی که اختلاف‌نظرها بر سر فیلتر کردن یا نکردن شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت و این اختلافات با ورود نسل جدید فناوری مستقر بر تلفن همراه (نسل سوم و اخیرا نسل چهارم)، شکلی جدید به خود گرفت، گروهی از کارشناسان بدرستی اعلام کردند که برخی سرویس‌ها و امکانات این شبکه‌ها یا فناوری‌ها به نظارت نیاز دارد و در شرایط فعلی مشاهده شده که بعضا هیچ فیلتر یا محدودیتی دردسترسی به آن ایجاد نشده است. اینجا بود که وزیر ارتباطات سخن از تدوین «پیوست فرهنگی» راند. پیوستی که حاوی نکاتی است که اپراتورهای تلفن همراه یا ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی بخش خصوصی باید آن را رعایت کنند.
کد خبر: ۷۶۴۳۷۰

محمود واعظی در همین زمینه اوایل شهریور امسال اعلام کرد این پیوست فرهنگی آماده و به رئیس‌جمهور تحویل شده تا برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی ارائه شود. با این حال اخبار مربوط به تدوین این پیوست تاکنون در همین حد باقی مانده و خبری از محتوا، تصویب و اجرای آن منتشر نشده است. به این ترتیب هنوز کسانی که دغدغه‌های فرهنگی دارند و در راس آن خانواده‌ها که نگران استفاده بی‌محدودیت فرزندان خود از شبکه‌های اجتماعی موجود در بستر اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی موبایلی هستند، بدرستی نمی‌دانند دولت و حاکمیت چگونه و کی قرار است تدابیر لازم برای دسترسی پاک و بی‌دغدغه به این امکانات ارتباطی نوین را فراهم کند. به عبارت دیگر هنوز حتی خود دولت به عنوان تدوین‌کننده این پیوست، محتوا و خمیرمایه پیوست فرهنگی را اعلام نکرده و فقط خود اپراتورهای تلفن همراه برای دریافت مجوز راه‌اندازی برخی سرویس‌ها و طبعا کسب درآمد ناشی از آن، متعهد شده‌اند تا تدابیری در این خصوص به مرحله اجرا درآورند.

لذا جای این پرسش جدی وجود دارد که دولت چه زمانی قرار است تکلیف این پیوست فرهنگی را روشن کند. آیا اکنون که از بسیاری نوجوانان گرفته تا سالمندان به استفاده از این شبکه‌های اجتماعی متنوع خو گرفته و از آن به طور گسترده استفاده می کنند ، اصولا برای ارائه یک چنین پیوستی دیر نشده است ؟

آیا دولت نباید برای مدیریت و نظارت فرهنگی بر بستر های ارتباطی ، بخصوص برای نسل جوان فکری بکند؟ به نظر می‌رسد زمان در این باره بسرعت در حال سپری شدن است ....

سید علی دوستی موسوی / دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها