AFC مستندات ایران را برای تغییر نتیجه مقابل عراق کافی ندانست

پایان رویای بازگشت

هرچند با افسوس فراوان، اما حالا دیگر همه پذیرفته اند که تیم ملی از جام ملت‌های آسیا کنار رفته است. آن بازی حماسی در وقت‌های اضافی بازی با عراق و آن بدشانسی محض در ضربات پنالتی، در کنار همه شایستگی‌های تیم کی‌روش در جام شانزدهم، باعث شده بود میلیون‌ها ایرانی چشم انتظار خبری معجزه‌آسا از استرالیا باشند؛ این‌که AFC رای به تغییر نتیجه بازی دهد تا تیم ملی کشورمان امروز در نیمه‌نهایی به مصاف کره‌جنوبی برود.
کد خبر: ۷۶۳۴۹۳

خیلی‌ها با این امید شنبه شب را به صبح رساندند که وقتی از خواب بیدار می‌شوند خبر پیروزی تیم ملی و حذف عراق را بشنوند. جلسه اضطراری کنفدراسیون فوتبال آسیا برای رسیدگی به شکایت ایران ابتدا قرار بود ساعت 4 صبح به وقت تهران برگزار شود، اما بعد با سه ساعت تاخیر به ساعت 7 صبح موکول شد. به این ترتیب از همان اولین ساعات صبح دیروز خیلی‌ها پیگیر اخبار بودند به این امید که مدارک ارائه شده از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال مورد پذیرش مسئولان AFC قرار بگیرد و پرونده دوپینگ علا عبدالزهرای عراقی ما را به نیمه نهایی برساند.

با طولانی شدن این جلسه انتظارها هم طولانی‌تر شد. نشستی که به گفته خبرنگاران حاضر در استرالیا به دور سوم هم کشیده شد. ارائه مدارک جدید از سوی ایران امیدواری‌ها را هم بیشتر کرده بود تا در اتفاقی نادر نتیجه دیداری در یک تورنمنت تغییر کند. اما ساعت که به 11 رسید، در کمتر از چند دقیقه همه فهمیدند که رویای صعود ایران به نیمه نهایی حبابی بیش نبوده است.

پس از جنجالی 48 ساعته کمیته‌ انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از نشستی مفصل و بررسی‌ مستندات و مدارک ارائه شده از سوی ایران رای به رد اعتراض ایران داد و اعلام کرد که ادامه حضور تیم ملی فوتبال عراق در جام ملت‌های آسیا بلامانع است. متن نامه ارسال شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به شرح زیر بود: تصمیمات اتخاذ شده در کمیته انضباطی AFC در سیدنی استرالیا مورخ بیست‌وپنجم ژانویه (پنجم بهمن ماه) در مورد پرونده اعتراض فدراسیون فوتبال ایران در مورد مـــاده 6 ـ 11 قوانین مسابقات جام ملت‌های آسیا که شامل عدم صلاحیت بازیکن عراق طبق ماده 55 قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، بدین شرح است که اعتراضی که از سوی فدراسیون فوتبال ایران نسبت به صلاحیت بازیکن تیم ملی عراق (علا عبدالزهرا) به خاطر حضور در دیدار ایران و عراق در بیست‌وسوم ژانویه (سوم بهمن) صورت گرفته، این پرونده غیرقابل قبول دانسته و مختومه اعلام می‌شود.

به دنبال رد شکایت فدراسیون فوتبال مبنی بر استفاده غیرمجاز تیم ملی عراق از علا عبدالزهرا در دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، احمدرضا براتی کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان به فارس گفت: باید رای محرومیت و تعلیق بازیکن تیم ملی عراق از سوی نادو ایران اعلام می‌شد که این اتفاق نیفتاد. حتی فدراسیون فوتبال ITC این بازیکن را صادر کرده و او در تیم عراقی به میدان رفته است. ما نه حکم تعلیق بازیکن و نه حکم محرومیت او را ابلاغ نکردیم. دوستان می‌گویند رای ابلاغ شده، اما رای را به چه کسی دادند. اگر به این مساله نگاه حقوقی می‌کردیم کاملا قابل پیش‌بینی بود که این درخواست رد خواهد شد.

هوشنگ نصیرزاده، دیگر کارشناس حقوقی فوتبال هم گفت: به اعتقاد من اگر مدارک ارائه شده از سوی ایران مستند نبود نشست کمیته انضباطی AFC به دور سوم نمی‌کشید. اما از آنجا که جام ملت‌های آسیا با جام ملت‌های اروپا و جام ملت‌های آفریقا مقایسه می‌شود مشخص بود که درخواست ایران به جایی نمی‌رسد، چون در صورت وقوع چنین اتفاقی اعتبار مسابقات جام ملت‌های آسیا زیر سوال می‌رفت.در هر حال شاید مستندات ما کافی نبود، شاید کوتاهی از خودمان بود و شاید هم لابی عراقی‌ها پرقدرت‌تر بود، اما هرچه بود رویای حضور تیم ملی فوتبال در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا رنگ واقعیت به خود نگرفت.

ملی‌پوشان، ساعت 17 و 30 دقیقه امروز در تهران

تیم ملی فوتبال ایران پس از ناکامی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ساعت 17 و 30 دقیقه امروز از طریق پرواز دبی ـ تهران وارد فرودگاه امام خمینی (ره) می‌شود. با منفی شدن پاسخ کنفدراسیون فوتبال آسیا به اعتراض تیم ملی فوتبال ایران نسبت به دوپینگی بودن «علا عبدالزهرا» بازیکن عراقی و طبیعتا قطعی شدن حذف تیم ملی فوتبال از جام ملت‌های آسیا، کاروان تیم ملی ایران ساعت 22 و 30 دقیقه شب گذشته به وقت محلی سیدنی را به مقصد دبی ترک کرد که ساعت 13 و 55 دقیقه به وقت امارات وارد این کشور می‌شود. پرواز دبی ـ تهران هم ساعت 15 و 30 دقیقه به وقت محلی فرودگاه دبی را ترک می‌کند و ملی‌پوشان ساعت 17 و 30 دقیقه وارد کشور می‌شوند.

کره‌جنوبی و عراق؛ نیمه نهایی پر افسوس

اولین بازی مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا 2015، ساعت 12 و 30 دقیقه به وقت تهران در سیدنی برگزار می‌شود تا از بین کره‌جنوبی و عراق یک تیم راهی دیدار نهایی جام شانزدهم شود.

این سومین حضور متوالی تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیاست، اما آنها نتایج ضعیفی در این تورنمنت کسب کرده‌اند و از سال 1988 تاکنون نتوانسته‌اند به فینال برسند. به عبارتی کره‌ای‌ها امروز تلاش می‌کنند تا پس از 27 سال دوباره طعم حضور در فینال جام ملت‌های آسیا را بچشند.

در مقابل این سومین حضور عراق در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات بعد از سال 1976 و 2007 است. این دو تیم پیش از این دو بار در این مسابقات به مصاف هم رفته‌اند؛ یک بار در سال 1972 و یک بار هم در سال 2007 که هر دو بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید.

کره‌جنوبی در هر چهار مسابقه خود تا مرحله نیمه‌نهایی مسابقات به پیروزی رسیده و گلی دریافت نکرده است. آنها در 14 مسابقه قبلی خود در جام ملت‌های آسیا شکست نخورده‌اند (9 پیروزی و پنج تساوی)؛ هر چند دو تساوی باعث حذف آنها از گردونه مسابقات شد. البته عراق هم در هشت مسابقه از 12 بازی قبلی خود در مسابقات جام ملت‌های آسیا، دروازه‌اش را بسته نگه داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها