درمانگاه مشاغل

کار به صرف سلامتی

شاید برایتان جالب باشد بدانید تقریبا از اوایل دهه 80 بتدریج استفاده از تشریفات و خدمات مجالس یا کیترینگ در کشور ما مرسوم شد، یعنی عروس و داماد به موسسه‌ای مراجعه می‌کنند و برگزاری مراسم عروسی را به آن می‌سپارند. البته کارکنان این موسسه‌ها از مدیر گرفته تا کارمندان و خدمه مثل سایر مشاغل در معرض آسیب‌های شغلی مختلفی هستند.
کد خبر: ۷۶۲۹۸۱

کارکنانی که در دفتر موسسه مشغول به کار هستند با آسیب‌های ناشی از پشت میز نشینی مثل کمردرد، گردن درد، افتادگی شانه، اضافه وزن و... مواجه‌اند. افرادی هم که به عنوان مسئول برگزاری، عکاس و فیلمبردار، پیشخدمت و... در مراسم حضور دارند با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مثلا این‌که شب‌ها تا دیروقت سرکار هستند. حتی گاهی حجم و استرس‌های کاری به حدی است که فرد از خانواده، دوستان و اقوام فاصله می‌گیرد و همین موضوع زمینه بروز اختلافات و مشکلاتی را فراهم می‌کند. این در حالی است که درصد بالایی از طلاق‌ها (چه واقعی و چه عاطفی) از همین شب کاری‌هاست.

باورهای نادرست درآمدی

شاید تعداد انگشت‌شماری از موسسات برگزارکننده مراسم، دستمزدهای چند ده میلیونی ماهانه داشته باشند، اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که بسیاری از افراد شاغل در این حرفه بویژه تازه‌کارها از وضع مالی مطلوبی برخوردار نیستند و برای کسب درآمد کافی مجبور به استخدام نفرات کمتر و کار بیشتر می‌شوند و چه بسا با مشکل ورشکستگی مالی، تغییر شغل و عواقب ناشی از آن مواجه شوند.

استرس علیه سلامت

حساسیت‌های شغلی به عنوان مثال نگرانی از چگونگی برگزاری مراسم و مقابله با اتفاقات پیش‌بینی نشده باعث می‌شود افراد شاغل در این موسسات همیشه استرس زیادی داشته باشند و همین استرس می‌تواند سلامت سیستم قلبی و عروقی‌شان را تهدید کند و احتمال بروز ناراحتی قلبی و سکته را در آنها ‏افزایش دهد. به همین دلیل هم توصیه می‌شود فشار ناشی از استرس را با ورزش کردن از بین ببرند، همیشه بین مسائل کاری و خانوادگی مرز مشخصی داشته باشند و انجام وظایف شغلی‌ را به محل کار محدود کنند. همچنین زمان‌های مشخصی را به سرگرمی و تفریح خانوادگی یا دوستانه اختصاص دهند و اگر حجم کار مثلا در روزهای خاص مثل اعیاد و... به حدی زیاد است که امکان استراحت حتی در روزهای تعطیل برایشان وجود ندارد از یک همکار مورد اعتماد کمک بگیرند و مقداری از وظایف شغلی‌شان را به او واگذار کنند. شاید با این کار درآمدشان تا حدی کاهش پیدا کند، اما سلامتشان کمتر آسیب می‌بیند.

معضل گارسون‌های تحصیلکرده

در بسیاری از مواقع افراد تحصیلکرده مجبورند به عنوان پیشخدمت در موسسه‌های برگزارکننده مراسم مشغول به کار شوند، اما از طرف خانواده، دوستان و اطرافیان سرزنش می‌شوند، زیرا آنها بر این باورند که گارسون بودن شغل باکلاسی نیست و نمی‌توان آینده روشنی را با این کار رقم زد و همین موضوع روی سلامت روانی فرد تاثیر منفی می‌گذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها