سازمان پزشکی قانونی کشور:

منوکسید کربن ۳۳۷ نفر را کشت

گازگرفتگی در روز هوای پاک

مرگ یک بار دیگر به مدرسه‌ای در ایران سرک کشید، به چند نفر زخم زد و رفت. مرگ این بار خودش را رساند به یکی از مدارس راهنمایی شهرستان بیجار، خزید درون لوله بخاری سالن ورزشی و سوار مولکول‌های منواکسیدکربن در هوا چرخید. دانش‌آموزانی که زنگ ورزش‌شان بود، اما مرگ را ندیدند، آنها جست و خیز کردند و ندانستند سم بیرون زده از لوله بخاری مسمومشان خواهد کرد.
کد خبر: ۷۶۱۴۸۸
گازگرفتگی در روز هوای پاک

ولی مغزشان زود خبردار شد، تاب سم را نیاورد و سرشان دوران گرفت. به هوش که آمدند فرشته مرگ مدت‌ها بود ترکشان کرده بود، اما روی بدنشان یادگاری گذاشته بود، نوشته بود بخاری ناایمن.

9 دانش‌آموزی که دیروز خبر رسید در نخستین روز از هفته هوای پاک، هوای پاک را پاک از دست داده بودند حالا از بیمارستان مرخص شده‌اند و شاید اندک تهوعی و ذره سرگیجه‌ای برایشان باقی مانده باشد، آنچه که بر آنها گذشت اما در تاریخ وسایل گرمایشی مدارس ثبت شد.

تاکنون هرچه اعتراض بود به زبان آمد، گله بود مطرح شد، فریاد بود کشیده شد، درخواست بود انجام شد، هرچه در چنته بود عیان شد، ولی بساط بخاری‌های ناایمن از مدارس جمع نشد که حالا که روز خوب ماست هنوز 75 هزار کلاس درس، سیستم گرمایشی‌اش ناایمن است و نفت و گاز، جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.

این ماجرای زمستان‌های مدارس ایران است که همیشه چند مدرسه در آن آبستن حادثه است. بخاری‌های گازی و نفتی باید از مدارس جمع شود و جای آنها را شوفاژ و پکیج بگیرد که این اتفاق در برخی مدارس می‌افتد، ولی سرعت این جایگزینی واقعا کند است.

همیشه گفته‌اند کمبود بودجه مانع اصلی اصلاح سیستم گرمایشی مدارس است، همان تنگناهای بودجه‌ای و دست تنگ دولت، ولی انگار فعلا گشایشی شده و تا آخر سال قرار است 45 هزار بخاری مشکل‌ساز جمع شود.

پرونده این تعداد کلاس ناایمن که بسته شود هنوز 75 هزار کلاس درس ناایمن باقی می‌ماند که فرشته مرگ هر زمان اراده کند دور و برش پرپر می‌زند و هرکه را بخواهد، گلچین می‌کند. این روزها ایران 75 هزار نقطه بحران‌ساز دارد که آتشش دامن خیلی‌ها را خواهد گرفت.

مریم خباز ‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها