ملی‌پوشان فوتبال ساعت 12 و 30 دقیقه امروز به مصاف قطر می‌روند

ماموریت صعود در سیدنی

برای ایرانی‌هایی که می‌خواهند خاطرات بیشتری از حضور تیم ملی در جام ملت‌های آسیا در ذهن خود داشته باشند، امروز روز دیگری است؛ ایران ـ قطر، ساعت 12 و 30 دقیقه در ورزشگاه سیدنی.
کد خبر: ۷۵۹۸۵۶

پیروزی خوب ملی‌پوشان مقابل بحرین و البته حمایت پرشور هواداران از تیم ملی، همه را برای تماشای بازی بعدی تیم ملی بی‌تاب کرده است. حال و هوای اردوی تیم ملی هم حکایت از انگیزه بالای ملی‌پوشان برای پاسخ به این حمایت‌های پرشور دارد. امروز بیش از 25 هزار تماشاگر ایرانی برای حمایت از تیم ملی به ورزشگاه می‌روند تا یک پیروزی شیرین دیگر را در کنار ملی‌پوشان جشن بگیرند.

مردان کی‌روش در حالی امروز به مصاف قطر می‌روند که از نتیجه بازی امارات و بحرین هم مطلع هستند. اگر آن بازی با تساوی یا برد امارات همراه شده باشد، ایران با پیروزی مقابل قطر راهی مرحله بعد می‌شود، اما در صورت پیروزی بحرین و برد ایران، قطعی شدن صعود به جمع هشت تیم برتر جام، به بازی آخر مرحله گروهی کشیده می‌شود. البته بدون توجه به نتیجه دیدار امارات و بحرین، تیم ملی ایران برای این‌که خیال خود و دل هوادارانش را شاد کند، باید مقابل میزبان دوره قبلی جام و میزبان جام جهانی 2022 پیروز شود تا با آرامش بیشتری، مهیای برگزاری بازی سوم خود در این رقابت‌ها شود.

قطری‌ها جام شانزدهم را با یک شوک بزرگ که همان شکست 4 بر یک مقابل امارات آغاز کردند و حالا برای این‌که دچار شوک دوم یعنی حذف زودهنگام از جام نشود، نیاز به حداکثر پیروزی مقابل ایران دارند. هرچند این تیم بلال محمد مدافع باتجربه و کاپیتان خود را به دلیل مصدومیت آن هم پیش از آغاز دیدار با امارات از دست داد، اما همین که قطری‌ها با هدف رسیدن به 3 امتیاز مقابل ایران به میدان می‌آیدند باعث می‌شود حساسیت‌های بازی امروز دوچندان شود.

با توجه به بازی امروز، ملی‌پوشان دیروز تمرین سبک و شادابی را برگزار کردند، اما همین تمرین هم در 15 دقیقه‌ اول برای پوشش خبری به روی خبرنگاران باز بود. دیروز امیرحسین صادقی، مسعود شجاعی و آندرانیک تیموریان که سه‌شنبه به خاطر آسیب دیدگی‌ اختصاصی تمرین نکرده بودند هم حضور داشتند. هاشم بیگ‌زاده هم که پس از عمل جراحی دستش به اردوی تیم ملی ملحق شده بود، با گرمکن روی نیمکت تیم ملی ایران نشست. عمده کار بازیکنان در مدتی که حضور رسانه‌ها و خبرنگاران آزاد بود، تمرینات بدنسازی و گرم کردن بدن‌ها بود و با شروع مرور کارهای تاکتیکی، تمرین برای پوشش رسانه‌ای بسته شد.

ایران ـ قطر از نگاه آمار

تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر تاکنون 19 بار به مصاف هم رفته‌اند که 11 دیدار با پیروزی ایران و سه دیدار با برتری قطر به پایان رسیده است. اولین رویارویی دو تیم به 11 آذر 1367 برمی‌گردد که اتفاقا همچون بازی امروز در جام ملت‌های آسیا برگزار شد و با گل‌های کریم باوی و فرشاد پیوس، با برتری 2 بر صفر ما به پایان رسید.

از سه شکست ایران مقابل قطر، دیدار برگشت دو تیم در مقدماتی جام جهانی 1998 هنوز در ذهن بسیاری از فوتبالی‌ها هست؛ شبی که تیم ملی با شکست 2 بر صفر مقابل قطر شانس صعود مستقیم به جام جهانی را از دست داد تا در نهایت با رقم خوردن حماسه ملبورن، جواز حضور در جام جهانی را به‌دست آوردیم.

آن شکست سنگین‌ترین شکست تیم ملی فوتبال ایران مقابل قطری‌ها هم بود. اما 11 سال از بهترین برد ایران مقابل قطر با پیروزی 6 بر یک تیم علی دایی در بازی‌های غرب آسیا رقم خورد.

این دو تیم آخرین بار چهاردهم خرداد 92 در ورزشگاه السد دوحه و در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2014 به مصاف هم رفتند که تیم ملی با تک گل رضا قوچان‌نژاد قطر را برد. شادی قوچان‌نژاد پس از آن گل که با بوسیدن دوربین تلویزیونی همراه بود یکی از صحنه‌های به یاد ماندنی در راه صعود به جام جهانی برزیل را ثبت کرد.

محمد مایلی‌کهن با چهار بار نشستن روی نیمکت ایران، رکورددار مربیگری در مسابقات ایران و قطر است. احمدرضا عابدزاده و علی دایی هم هر کدام با پنج بازی مقابل قطر، رکورد بیشترین حضور را در این رویارویی دارند. دایی با چهار گل در این بخش هم بهترین آمار را دارد.

جلسه هماهنگی دیدار تیم‌های ایران و قطر برگزار و مقرر شد ایران در بازی امروز از لباس‌های قرمز رنگ خود استفاده کند و قطر نیز سفید بپوشد. همچنین بر اساس اعلام AFC قضاوت دیدار ایران و قطر به عهده روشن ایرماتف ازبکستانی است؛ داوری که افتتاحیه جام‌جهانی برزیل و جام ملت‌های آسیا در سال 2015 را قضاوت کرده است. دو هموطن او به نام‌های رسول‌اف و کوچکارف نیز کمک داوران این بازی هستند. داور و کمک داور ذخیره هم از مالزی و سنگاپور خواهند بود.

ژاپن ـ عراق؛ سومین قضاوت فغانی

با اعلام کمیته برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا ابوالفضلی داور و کمک‌داوران کشورمان روز جمعه دیدار حساس دو تیم عراق و ژاپن را قضاوت خواهند کرد. حسین عسگری، رئیس دپارتمان داوری کشورمان در این باره گفت: با توجه به این که فغانی و کمک‌هایش در این دو دیدار عملکرد خوبی داشتند، کمیته برگزاری داوران قضاوت بازی سوم که بسیار حساس است را به عهده گروه داوری ایرانی گذاشته است. یقینا عملکرد خوب فغانی، سخندان و ابوالفضلی باعث شده تا دیدار حساس ژاپن و عراق قضاوت کنند.

فغانی و کمک‌هایش تاکنون دو دیدار عرابستان ـ چین و کره‌جنوبی ـ کویت را قضاوت کرده‌اند.

کی‌روش: قطر چالش بزرگ ماست

همه از پیروزی بر قطر می‌گویند؛ تیمی که در بازی اول خود 4 گل از امارات خورد و همه را مبهوت کرد. اما برای کارلوس کی‌روش نیمه خالی لیوان قطری‌ها زیاد مهم نیست. او به عنوان کسی که سال‌ها با سرالکس فرگوسن کار کرده است، سعی می‌کند نیمه پر لیوان را ببیند؛ نیمه‌ای که می‌گوید قطر همین یک ماه پیش در عربستان، عربستان را برد و فاتح جام خلیج‌فارس شد.

سرمربی پرتغالی تیم ملی در نشست خبری بازی امروز با بیان این‌که بازی سخت و دشواری پیش رو داریم، گفت: قطر تیمی است که مراحل آماده‌سازی خود را به خوبی پشت سر گذاشته و در آخرین تورنمنتی که شرکت کرده، به قهرمانی رسیده است. این تیم با بهترین امکانات برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده شده است. آنها 14 بازی دوستانه انجام داده‌ و بازیکنان خوبی دارند. قطعا بازی با قطر چالش بزرگی برای ما خواهد بود، ولی بازیکنان ما همه تلاش خود را انجام می‌دهند تا نتیجه‌ لازم کسب شود.

کی‌روش با بیان این‌که بازیکنان ما برای رسیدن به هدف اگر لازم باشد حتی پرواز هم می‌کنند، ادامه داد: برنامه ما این است که در این بازی هم دیسیپلین و نظم همیشگی خود را حفظ کنیم. بازیکنان ما در طول 90 دقیقه‌ یک هدف دارند و آن هم این‌که با تمام وجود برای تیم ملی به میدان بروند. کاری که قرار است ما انجام دهیم، این است که در بازی پنج‌شنبه برتری خود را در طول بازی به نمایش بگذاریم و سعی کنیم به بهترین نحو بازی را اداره کنیم. سرمربی تیم ملی ایران افزود: من روز گذشته بازی قطر و امارات را دیدم. این بازی می‌توانست به نفع هر کدام از دو تیم تمام شود، اما امارات از موقعیت‌هایش بهتر استفاده کرد و نتیجه‌ لازم را گرفت.

با این همه کاری به قطر نداریم و بازی خودمان را می‌کنیم؛ آن هم با تمرکز بالا. فراموش نکنید که قطر در 14 بازی آخر خود با امارات هشت برد، چهار مساوی و فقط دو باخت داشته است. ما باید در بازی پنجشنبه کیفیت خوبی ارائه دهیم و می‌خواهیم از بازی لذت ببریم. مهم نیست که قطر می‌خواهد چه کار کند، بلکه برای ما مهم تاکتیک‌های خودمان است.

کارلوس کی‌روش درباره تغییرات احتمالی در ترکیب تیم ملی برای بازی با قطر نیز گفت: ما پایه‌های تیم ملی را حفظ می‌کنیم و با توجه به سیستم‌ حریف با بعضی تغییرات تاکتیکی به میدان می‌رویم. خو‌شبختا‌نه هیچ مصدومی نداریم و فقط تیموریان آسیب دیدگی‌ جزئی داشت که آن هم رفع شد.

نگاه قطری‌ها به بازی

جمال بلماضی، سرمربی تیم ملی قطر درباره آخرین شرایط تیم ملی قطر پیش از بازی با ایران در نشست خبری گفت: مطمئنا خوشحال نیستم که در اولین دیدار شکست خوردیم. به خاطر همین موضوع بازی فردا برای ما اهمیت بالایی دارد. ما تلاش می‌کنیم مقابل ایران بهترین عملکرد را به نمایش بگذاریم و به پیروزی برسیم. او درباره شکست تیمش مقابل امارات هم گفت: بازی مقابل امارات روز خوب ما نبود. ما خوب بازی نکردیم اما آن بازی را فراموش ‌کرده‌ و می‌خواهیم آن را جبران کنیم. متاسفانه طی یکی، دو روز گذشته فرصت کافی برای ریکاوری هم نداشتیم، اما در همین مدت تلاش کردیم تا به آمادگی کامل برسیم.

به گزارش ایسنا، او در پاسخ به این سوال که دروازه ایران مدت‌هاست باز نشده است، آیا شما راهی برای باز کردن دروازه ایران دارید، گفت: نمی‌دانم اما اگر راه‌حل آن را هم بدانم نمی‌توانم درباره آن چیزی بگویم. سوال شما خنده‌دار است. ما فقط یک هدف داریم که گل بزنیم و گل نخوریم. من نقاط ضعف و قوت ایران را بخوبی می‌شناسم. محمد موسی کاپیتان تیم ملی قطر هم درباره دیدار ایران و قطرگفت: قطعا بازی ما برابر ایران برای ما دشوار خواهد بود. فقط به بازی فردا فکر می‌کنیم. باید خیلی خوب باشیم تا ایران را شکست دهیم. ایران یکی از تیم‌های خوب حال حاضر جام ملت‌های آسیاست. جام ملت‌های آسیا یک تجربه خوب برای ما به حساب می‌آید. البته سعی می‌کنیم در کنار کسب تجربه، نتیجه‌ هم بگیریم.

ایراد به یوز پررنگ

کنفدراسیون فوتبال آسیا به پُررنگ بودن نقش یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی ایراد گرفت. به همین منظور نبی سرپرست تیم ملی روز گذشته با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا جلسه‌ای برگزار کرد.

مهدی محمدنبی با تائید این موضوع گفت: «با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا صحبت کردم و آنها به من گفتند که یوز روی پیراهن بسیار پررنگ است و باید لباس تیم ملی تغییر کند. من به مسئولان گفتم به غیر از این طرح، لباس دیگری نداریم و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.»

هوشنگ نصیرزاده گفت‌وگو با ایرنا در رابطه با ایرادی که کنفدراسیون فوتبال آسیا ازطراحی یوز روی پیراهن تیم ملی ایران گرفته است، گفت: این ایراد از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفته شده، زیرا برای آنها مهم است که این تصویر تبلیغ مساله خاصی است یا خیر. نماد یوز زمانی روی پیراهن تیم ملی مورد تائید خواهد بود که در تار و پود لباس باشد و راحت مشخص نباشد. کارشناس مدیریت فوتبال کشورمان، گفت: اگر این تصویر راحت دیده شود از نظر اقتصادی می‌توان از آن ایراد گرفت که در حال حاضر نیز دقیقا همین ایراد از پیراهن تیم ملی گرفته شده است. وی تصریح کرد: فدراسیون فوتبال کشورمان باید اعلام کند که برای استفاده از این نماد منظور اقتصادی نداشته و تنها در رابطه با حفظ نسل این حیوان در محیط زیست عکس آن را روی پیراهن تیم ملی چاپ کرده است. با این شرایط ممکن است کنفدراسیون فوتبال آسیا، ایران را با جریمه مواجه کند.

برنامه بازی‌های امروز

امارات ـ بحرین، ساعت 10 و 30 دقیقه در ورزشگاه کانبرا شهر کانبرا

ایران ـ قطر، ساعت 12 و 30 دقیقه در ورزشگاه استرالیا شهر سیدنی

وریا غفوری: با تمام توان در خدمت تیم ملی هستم

مدافع تیم ملی فوتبال ایران امیدار است مانند بازی با بحرین، این بار مقابل قطر هم در ترکیب اصلی ایران قرار بگیرد و همه توانش در خدمت تیم ایران باشد.

وریا غفوری که از بهترین‌های ایران در بازی با بحرین بود، پس از تمرین دیروز درباره آخرین شرایط تیم گفت: خوبی داریم و همه بازیکنان صددرصد آماده هستند. خوشبختانه هیچ بازیکن مصدومی در تیم نیست. امیدواریم بازی خوبی مقابل قطر انجام دهیم و سربلند از آن بیرون بیاییم. ما می‌خواهیم به عنوان تیم اول صعود کنیم و برای همین کسب سه امتیاز بازی با قطر اهمیت زیادی دارد و می‌تواند ایران را صدرنشین گروه کند.

وی در پاسخ به این‌که با توجه به باخت 4 بر یک قطر برابر امارات، آیا شانس پیروزی تیم ایران در این مسابقه بسیار زیاد نیست، تصریح کرد: خیر، هیچ تیمی در این رقابت‌ها از پیش‌بازنده نیست. قطر تیم قابل احترامی است و کارلوس کی‌روش هم تاکید می‌کرد که بازی بسیار مهمی در پیش داریم.

وریا که مقابل بحرین بازی کرد، در واکنش به این‌که آیا در بازی با قطر هم در ترکیب اصلی تیم ملی قرار می‌گیرد، گفت: اگر کی‌روش صلاح بداند قطعا در ترکیب تیم قرار می‌گیرم و امیدوارم این اتفاق بیفتد. من تمام توانم را برای موفقیت تیم ملی به خدمت می‌گیرم، اما تصمیم نهایی با سرمربی تیم است.

تیموریان: برای بهترین نتایج به استرالیا آمده‌ایم

غیبت آندرانیک تیموریان در تمرین سه‌شنبه این نگرانی را افزایش داد که شاید او نتواند در بازی با قطر تیم ملی را همراهی کند. اما آندو با حضور در نشست خبری دیروز و همینطور حضور در تمرینات نشان داد به لحاظ روحی و جسمی در شرایط خوبی قرار دارد. هافبک تیم ملی با بیان این‌که او و دیگر ملی‌پوشان برای کسب بهترین نتیجه به استرالیا آمده‌اند به خبرنگاران گفت: با توجه به این که قطر بازی قبلی خود را با شکست پشت سر گذاشته است، این بازی آخرین فرصت برای آنها خواهد بود. به همین خاطر ما پنجشنبه بازی سختی را پیش‌رو خواهیم داشت. با این حال در تیم ملی ایران یک یا دو بازیکن ستاره وجود ندارد، بلکه ما یک تیم هستیم و به اینجا آمده‌ایم تا در جام ملت‌های آسیا بهترین نتیجه‌ ممکن را کسب کنیم.

تیموریان درباره حضور بازیکنان جوان در تیم ملی ایران هم گفت: این قانون فوتبال است. روزی جوانان می‌آیند و بعد از این که چند سال از فوتبالشان گذشت باید کنار بروند. ما در حال حاضر جوانان خوبی در تیم داریم که آینده‌دار هستند و می‌توانند پرچم ایران را به اهتزاز در بیاورند.

وی در پایان گفت: می‌خواهم از ایرانیانی که در استرالیا از ما استقبال کردند و به ورزشگاه آمدند و ما را تشویق کردند، تشکر کنم. آنها نماینده 80 میلیون ایرانی هستند و من از همه‌شان تشکر می‌کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها