واقعیت همواره به آن شکل و به همان شیوه‌ای که دیده می‌شود نیست یا به عبارت دیگر هر آنچه می‌بینیم الزاما نامش واقعیت نیست. ظواهر و حواشی زیادی در این بین وجود دارد که واقعیت نامیده می‌شوند در حالی که واقعیت نیستند.
کد خبر: ۷۵۴۹۸۶

ارزشگذاری‌ها، هنجارها، آنچه عادات رفتاری یا فرهنگ عمومی می‌نامیم همه ناواقعیت‌هایی هستند که واقعیت می‌نامیم و در بیشتر مواقع حتی واقعیت‌های مسلم، مانند اتفاقات، رخدادها، اجسام و احساسات را در جهت این ناواقعیت‌ها هدایت می‌کنیم در صورتی که بنا به قاعده باید این ناواقعیت‌های مهم براساس واقعیت ساخته شوند. انعطاف‌ناپذیری و دیدگاه نامتغیر به ناواقعیت‌ها و امور فرهنگی سبب می‌شود کم کم واقعیت‌ها، واقعی در نظر گرفته نشوند و حتی واقعیت نابود شود.

نمایش «خانه‌واده» در جهت افشای ناواقعیتی است که واقعیت پنداشته می‌شود. نمایش روند از دست رفتن واقعیت در ذهن و روان شخصیت‌هاست و این‌که چگونه آنها توان خود را در درک واقعیت از دست می‌دهند. فرزند یک خانواده به خانواده‌ای که نا واقعیت مطلق را واقعیت می‌پندارد، دروغی را که باور کرده‌اند یادآوری می‌کند و به همین دلیل طرد می‌شود و این آغاز ماجرای پیچیده خانواده‌ای است که نمایش خانه‌واده تصویر می‌کند. نمایش با ساختاری فانتزی و سر و شکلی انتزاعی تلاش می‌کند ارتباط عمیق‌تری با تماشاگر ایجاد کند. خود این دغدغه واقعیت در ساختاری که واقعگرا نیست و آمیخته به فانتزی و ترکیب‌بندی‌های اغراق آمیز نمایشی و تصویری است، که از کار سیدمحمد مساوات کارگردان نمایش اثری چالش برانگیز و جالب توجه ساخته است.

نمایش سر میز شامی دسته جمعی آغاز می‌شود؛ یکی از نمادهای همنشینی و اتحاد خانواده‌های خوشبخت. سه فرزند، پدر و مادر و پدر و مادربزرگ در کنار هم هستند و فرهنگ این خانواده و میزان پایبندی‌اش به اصول خانوادگی در همین یک نشست آشکار می‌شود و البته آن ناهنجاری پنهانی که در رفتار پسر بزرگ خانواده هست و می‌تواند همه خانواده را تحت تأثیر قرار دهد هم در همین شام اول خود را آشکار می‌کند. در ادامه نمایش میز شام دوبار دیگر چیده می‌شود که هر بار شکل و نوع این گردهمایی خانوادگی تغییر می‌کند که نشانه دگردیسی و تحولی است که به واسطه زیر سوال رفتن ارزش‌های خانواده رخ می‌دهد.

نمایش خانه‌واده اثری است که با کمی حوصله و پس از مدتی کوتاه تبدیل به تجربه‌ای تکان‌دهنده و یگانه برای تماشاگرش می‌شود. تئاتری اثرگذار با درونمایه‌ای بسیار پر اهمیت و درگیرکننده که تلنگری مهم به ذهن تماشاگر خود و اقعیت‌/‌ ناواقعیتی که در آن زندگی می‌کند، می‌زند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها