شیر دام‌های خاش خشک شد

شهرستان خاش که تولید روزانه بیش از ۱۲ تن شیر جزو افتخاراتش بود حال با خشک شدن شیر دام هایش قادر به تأمین نیازهای شهروندان نیست و تنها کارخانه لبنی این شهر را در آستانه ورشکستکی قرار داده است.
کد خبر: ۷۵۳۴۰۶
شیر دام‌های خاش خشک شد

دهکده افتخار آباد به عنوان یکی از مناطق مهم تولید شیر در این شهرستان که طی سال های گذشته تولیدات دامداری هایش روزی موجب افتخار مردمان این منطقه بود حال به دلیل ناتوانی در حفظ این جایگاه افتخارات خود را راهی کشتارگاه کرده است.

افزایش نهاده های دامی در این منطقه موجب شده دامداران به مشاغل کاذب روی بیاورند و دام های شیری از کشتارگاه سر در بیاورند و تولید شیر در این منطقه به گفته رییس جهاد کشاورزی این شهرستان به کمتر از یک چهارم گذشته تقلیل یابد.

افتخاراتی که ذبح شد

مدیرعامل کارخانه پاک شیر تفتان به عنوان تنها تولید کننده محصولات لبنی صنعتی در شهرستان خاش که از سال ۱۳۷۷ با تاسیس این کارخانه سعی کرده سهمی در تغییر مسیر محصولات سنتی به صنعتی داشته باشد از جمله افرادی است که این موضوع را موجب نگرانی و آسیب برای منطقه عنوان می کند.

حاج خرم ریگی با اشاره به سال های گذشته و رونقی که در این منطقه وجود داشت، گفت: روستای افتخارآباد خاش که روزانه ۱۲ تن شیر تولید و نیاز این کارخانه و مردم را تامین می کرد به دلیل افزایش بیش از حد قیمت خوراک دام و عدم حمایت دولت، دامداران را مجبور کرد تا دام های خود را در کشتارگاه ذبح کنند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر تولید در این منطقه به کمتر از ۲ تن در روز رسیده و تأمین کننده نیاز مردم نیست.

مدیرعامل کارخانه پاک شیر تفتان با بیان اینکه آمارهای سازمان جهاد کشاورزی استان مبنی بر تولید شیر به میزان ۲۰ تن در خاش صحت ندارد، افزود: تولید روزانه شیر در شهرستان خاش از ۳ تن تجاوز نمی کند.

ریگی با بیان اینکه پیش از این تعداد ۲۰۰ دامدار در «افتخار آباد» فعالیت داشتند، افزود: در حال حاضر تنها ۶۰ دامدار با تعداد اندکی دام کار خود را در خاش ادامه می دهند.

وی افزود: متاسفانه ایستگاه های جمع آوری شیر که روزی شاهد ازدحام تولید کنندگان برخوردار بود حال به تعطیلی کشیده شده و به در آنها قفل آویزان شده است.

صنعت لبنی خاش در آستانه تعطیلی

ریگی با بیان اینکه کمبود شیر و گران تمام شدن محصول تولیدی تنها کارخانه شیر منطقه را در معرض تعطیلی قرار داده است، افزود: به دلیل کمبود شیر، روز در میان کار می کنیم و با وجود تقاضای مردم اما شیری برای فرآوری نداریم.

وی با بیان اینکه بالا بودن هزینه های آب و برق و کرایه حمل و نقل و هزینه کارگران، خریداری و نصب ماشین آلات و سیستم های جدید هوشمند و آوردن مواد اولیه و همچنین کمبود شیر این کارخانه را به تعطیلی کشانده است افزود: کارخانه ای که ظرفیت تولید ۴۰ تن شیر پاستوریزه و محصولات لبنی در روز را دارد، در حال حاضر با ظرفیت یک بیستم کار می کند و تنها نیم ساعت دستگاه های آن روشن می شود.

مدیرعامل کارخانه پاک شیر تفتان افزود: دستگاه های نصب شده در این کارخانه در هر ساعت ظرفیت تولید ۵ تن محصول را دارند اما روزانه تنها ۲ تن شیر برای فرآوری به این کارخانه تحویل می شود و لذا نیم ساعت بیشتر برای این دستگاه ها مواد اولیه وجود ندارد.

مالیات، صنعت لبنی خاش را پاک می کند

حاج خرم با بیان اینکه طی سه سال گذشته این کارخانه برابر مستندات ضرر داده است، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۷ کارگر و ۱۰ نفر از وابستگانم در این واحد تولیدی کار می کنند که بیش از ۱۰ سال مشغول به خدمت هستند و لذا نمی توان با بستن در کارخانه این همه خانواده را سرگردان کرد.

وی افزود: با وجود قابل لمس بودن مشکلات و عیان بودن دردها اما ظاهرا گوش شنوایی برای مشکلات صنعتگران نیست.

خرم گفت: با وجود تعطیلی تمامی خط های تولید ماست، پنیر و سایر محصولات به دلیل نبود شیر اما برای سال ۸۹ مبلغ یک میلیارد تومان برای این کارخانه مالیات در نظر گرفته شده است.

دامداران خاش شرایط سختی را تجربه می کنند

رییس جهاد کشاورزی شهرستان خاش با بیان اینکه گرانی و افزایش نهاده های دامی موجب ایجاد شرایط سخت برای دامداران شده است، افزود: پیش از این درشهرستان خاش بیش از ۲۰۰ واحد تولید شیر با ظرفیت سالانه ۱۵ هزار تن مشغول به فعالیت بود که به دلیل بروز برخی مشکلات این تعداد به کمتر از نصف رسیده و تولید شیر خاش به کمتر از ۳ تن رسیده است.

امان الله طوقی افزود: به دلیل افزایش قیمت علوفه تا مرز کیلویی هزار تومان لذا شرایط نگهداری به ویژه برای دامدارانی که دارای زمین کشاورزی نیستند بسیار سخت شده و تنها کارخانه شیر این شهر را در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار داده است.

وی گفت: از آنجا که قیمت هر کیلو شیر در بازار آزاد ۲۰ هزار ریال به فروش می رسد لذا همین تعداد اندک دامدار حاضر نیستند شیر تولیدی خود را به قیمت ۱۰ هزار ریال به کارخانه شیر بفروشند.

طرح های حمایتی با کارشکنی بانک ها روبرو است

رییس جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این راستا و به منظور حل این مشکل طرحی همه جانبه را سال گذشته در دستور کار قرار دادیم، افزود: متاسفانه این طرح با عدم همراهی بانک های عامل موفقیتی کسب نکرد.

طوقی اظهار داشت: ایرندگان یکی از مناطقی است که با فراوانی علوفه از جمله شبدر و یونجه و همچنین کاه و کلش برنج برخوردار است و مردم این مناطق علاقه وافری به دامداری دارند.

وی افزود: در همین راستا مقرر شد با وجود اینکه تعداد ۵۰۰ خانوار در این منطقه زندگی می کنند برای هر خانواده ۲ رأس گاو شیری با استفاده از تسهیلات خریداری شود تا با اجرای این طرح ظرفیت تولید شیر به یکباره به ۴۰ تن شیر در روز برسد.

رییس جهاد کشاورزی گفت: با وجود اینکه در همین رابطه حتی نسبت به تشکیل تعداد ۱۰۵ پرونده در این شهرستان تحت مشاغل خانگی اقدام و مجوزهای لازم از طریق اداره کار و تعاون اخذ شد اما بانک های عامل با کارشکنی های متعدد این طرح را ابتر گذاشتند.

طوقی افزود: در این راستا شرکت تعاونی عشایری اعلام کرد که حاضر به دادن هر گونه تضمینی به بانک ها برای خریداری این تعداد رأس دام و اجرای این طرح است اما بانک های عامل این ضمانت را نپذیرفتند و اصرار دارند که هر خانواده باید ضمانتی جداگانه برای بانک فراهم سازد.

وی گفت: از آنجا که خانواده های روستایی کمتر از اسناد لازم برای ضمانت برخوردار هستند برای ۲۰۰ خانواده امکان فراهم سازی تعداد ۴۰۰ کارمند برای ضمانت وام وجود ندارد لذا این طرح هنوز بر روی زمین مانده است.

طوقی افزود: با این وجود راه اندازی و ایجاد ۴ واحد گاوداری ۱۰۰ رأسی در شهرستان خاش در دست اقدام است که با راه اندازی این واحدها تا حدودی به کمبود تولید شیر در منطقه کمک خواهد شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها