امیرعبداللهیان: روابط حماس با ایران هیچگاه قطع نشده است

خالد مشعل به تهران سفر می‌کند

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) که برای دیدار با مقامات ترکیه، به این کشور سفر کرده است، بزودی به تهران خواهد آمد.
کد خبر: ۷۵۳۱۴۸

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان با تائید سفر خالد مشعل به تهران تصریح کرد: روابط حماس با جمهوری اسلامی ایران هیچگاه قطع نشده است. حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با فارس، با بیان این‌که زمان دقیق این سفر هنوز مشخص نیست، تصریح کرد: مقاومت رمز پیروزی مردم فلسطین است و جمهوری اسلامی ایران، کشورهای اسلامی و افکار عمومی منطقه هیچگاه مردم مظلوم فلسطین را تنها نخواهند گذاشت. او تأکید کرد: ادامه یهودی‌سازی مسجدالاقصی، مقاومت را منسجم کرده و گلوی رژیم صهیونیستی را خواهد فشرد.

گمانه‌زنی رسانه‌ای درباره دلایل سفر مشعل به ایران

پیش از این روزنامه السفیر لبنان نوشته بود که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان نقشی مهم در تقویت دوباره روابط حماس و ایران ایفا کرده است. فارس به نقل از این روزنامه نوشته که بازگرداندن حماس به نزد مقامات سوریه، چندان آسان نیست «اما گذر زمان حلال مشکل خواهد بود». همزمان با انتشار این خبر، وبگاه «دبکا» که به محافل اطلاعاتی صهیونیستی نزدیک است، مدعی شد که قطر بر اساس طرح تقریب «دوحه ـ قاهره» که عربستان سعودی آن را پیش می‌برد، فشار بر حماس را بیشتر کرده تا سیاست خود را در قبال مصر تعدیل کند. براساس این ادعا، ممکن است دفاتر حماس نیز از دوحه به جایی دیگر مثل تهران منتقل شود. همزمان با این گزارش‌ها، روزنامه الجریده کویت نیز از فشار دوحه بر حماس جهت تعدیل سیاست‌های خود خبر داد. با وجود این اسماعیل رضوان، از رهبران برجسته جنبش حماس اخبار برخی رسانه‌های خبری درباره اقدام دولت قطر در قطع حمایت از این جنبش به دنبال آشتی دوحه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را تکذیب کرده و آن‌طور که تسنیم نوشته، وی به پایگاه خبری قدس نت گفته است: رابطه ما با قطر مثبت است و حمایت قطر از آرمان فلسطین یک حمایت اصولی و ملی است. رضوان گفت: هرگونه آشتی با قطر و برادران عرب باعث سربلندی حماس و آرمان فلسطین است، نه این‌که به ضرر آن باشد.

او روابط حماس و ایران را بخصوص پس از سفر اخیر هیأت این جنبش به تهران، «مثبت» خواند و تاکید کرد: ما در مسیر ترمیم این روابط حرکت می‌کنیم و رابطه با جمهوری اسلامی ایران نیز یک رابطه استراتژیک و در راستای حمایت از آرمان فلسطین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها