امیرعبداللهیان: روابط حماس با ایران هیچگاه قطع نشده است

خالد مشعل به تهران سفر می‌کند

فلسطین در طول 6 دهه اخیر یعنی از زمان اشغال این سرزمین به دست رژیم اشغالگر قدس تاکنون اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام و منطقه بوده است. هر چند که صهیونیستها و متحدان غربی آنها با حاشیه‌سازی به دنبال دورسازی جهان اسلام از این مهم بوده‌اند. یکی از حربه‌هایی که کشورهای غربی و صهیونیستها برای حاشیه‌سازی در قبال فلسطین انجام داده‌اند اجرای پروژه ایران هراس در منطقه است. از نکات محوری در این عرصه ادعای جنگ ایران با اهل سنت و حمایت آن از شیعیان است.
کد خبر: ۷۵۴۵۰۹
تفاوت ایران با دیگران

آنها مدعی اقدام ایران در ایجاد و تقویت هلال شیعی هستند. آنها با این ادعاها سعی در تقابل میان شیعه و سنی در منطقه با هدف دوری از فلسطین و استمرار تنش در منطقه دارند. جالب توجه آنکه آنها راهکار مقابله با این روند را گرایش کشورهای عربی به آمریکا و رژیم صهیونیستی و خیانت آنان به فلسطین عنوان می‌کنند.

این فضاسازی‌ها در حالی ادامه دارد که کارنامه گروه‌های فلسطینی از جمله حماس در منطقه نکات قابل توجهی به همراه دارد که چندان بی‌ارتباط با این فضاسازی‌ها نیست. حماس در طول سالهای اخیر سه رویکرد را در دستور کار داشته است. نزدیکی و همگرایی به جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت چنانکه بسیاری از گروه‌های مقاومت فلسطین چنین سیاستی را اجرا کرده‌اند و آن را راهکار آزادی سرزمین خود می‌دانند.

بعد دیگر رویکرد حماس را توجه به وعده‌های ترکیه براساس دیدگاه اخوان المسلمین تشکیل می‌دهد. مواضع سالهای اخیر ترکیه در حمایت از فلسطین زمینه‌ساز تقویت رویکرد حماس به ترکیه شده به گونه‌ای که حتی خالد مشعل رئیس‌دفتر سیاسی حماس چندین مرتبه در پارلمان ترکیه سخنرانی کرده است.

سومین گرایش حماس نیز به کشورهای عربی نظیر قطر، عربستان و ... بوده که در قالب ماهیت عربی صورت گرفته است. حاصل این رویکردها امری قابل توجه است. کشورهای عربی نظیر قطر و عربستان هر زمان که منافعشان حکم کرده در کنار حماس قرار گرفته‌اند اما اخیراً همین کشورها علیه حماس اقدام کرده و بر لزوم حذف حماس نیز تاکید کرده‌اند.

ترکیه نیز هر چند در ظاهر ادعا دارد که در کنار حماس قرار دارد اما سکوت این کشور در جنگ 50 روزه غزه و تلاش نکردن برای شکست محاصره این منطقه، ابهاماتی را در صداقت رفتاری این کشور ایجاد کرده است.

در این میان جمهوری اسلامی ایران به اذعان جهانیان به رغم آنکه حماس در مقاطعی اختلافاتی با ایران در عرصه سوریه داشته، هرگز حماس و گروه‌های فلسطینی را تنها نگذاشته و حامی آن بوده که نمود آن را در جنگ 50 روزه غزه می‌توان دید. حماس رسماً اعلام کرد که موشک‌های ایران زمینه‌ساز پیروزی مقاومت غزه بوده است.

پرونده حماس به خوبی نشان می‌دهد که ایران هرگز به دنبال تقسیم منطقه به شیعه و سنی نبوده و مسئله فلسطین و مقابله با دشمن صهیونیستی را اصل اساسی خود قرار داده است و گروه‌های شیعه و سنی برای آن هیچ تفاوتی نمی‌کند.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها