درمانگاه مشاغل

سلامت جنگلبانان

بدون شک منابع طبیعی در هر کشوری جزو ثروت‌های آن کشور به حساب می‌آید و جنگل‌ها نیز یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی است. با این حساب نگهداری از آنها نیاز به افرادی دارد که خطرات شغلی زیادی تهدیدشان می‌کند.
کد خبر: ۷۵۳۰۹۶

این افراد نقش مهمی را در نگهداری از جنگل‌ها دارند و مجبورند در شرایط آب و هوایی سخت اعم از گرما و سرمای شدید و طاقت‌فرسای برخی مناطق کار کنند. از طرفی همیشه افرادی مثل قاچاقچیان چوب دنبال سوء‌استفاده از طبیعت برای منافع شخصی خود هستند. در واقع این افراد یکی از بزرگ‌ترین خطرات موجود برای جنگل و جنگلبان به حساب می‌آیند به طوری که در سال‌های اخیر چند جنگلبان به دست این افراد جانشان را از دست داده‌اند. علاوه بر موارد گفته‌شده، خطرات طبیعی مثلا حیوانات وحشی، جراحت‌های هنگام کار و... نیز برای جنگلبان وجود دارد که همه اینها بخشی از سختی‌های این شغل است.

بر این اساس، جنگلبان باید فردی مسئول و آگاه از مسائل ایمنی بوده و توانایی جسمی خوبی داشته باشد و در حل مسائل و مشکلات سرعت عمل به خرج دهد. حتی برخی کارها در این شغل مثل استفاده از ابزارهای برقی و ماشین‌آلات سنگین خطرناک است. بنابراین افرادی که به عنوان جنگلبان در حال فعالیت هستند، باید برای انجام چنین کارهایی لباس‌های محافظ بپوشند.

وقتی ایستادن دردسر می‌شود

ایستادن طولانی‌مدت و انجام حرکات تکراری از جمله عواملی است که باعث بروز دردهای اسکلتی ـ عضلانی در جنگلبانان می‌شود و احتمال بروز واریس و آسیب‌های مفصلی و آرتروز را در آنها افزایش می‌دهد. همچنین جنگلبانی جزو مشاغلی است که زمینه بروز صدمات اسکلتی ـ عضلانی بویژه کمردرد، زانودرد و گردن درد را فراهم می‌کند که بیشتر این آسیب‌ها به دلیل ایستادن طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد.

مشکلاتی به نام استرس

نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که مسئولیت جنگلبانان بسیار سنگین است و آنها علاوه بر آسیب‌های جسمی گفته شده با استرس و فشار روانی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و همین استرس‌های روزمره آنها را در معرض افسردگی قرار می‌دهد.

نظارت بر درختان و کنترل تراکم آنها در جنگل، بازرسی درختان از نظر ایمنی و مشخص کردن درختانی که باید قطع شود، تمیز نگهداشتن فضای جنگل، کاشت نهال‌های جدید، هرس درختان به منظور رشد بهتر آنها، شناسایی درختان بیمار و استفاده از ابزار مناسب برای قطع آنها، حفاظت از جنگل در برابر آفات و بیماری‌ها بخصوص از درختان جوان و حفاظت از جنگل در برابر خطرات آتش‌سوزی و کمک به نیروهای آتش‌نشانی در خاموش‌کردن آتش جنگل از جمله وظایف اصلی جنگلبانان به حساب می‌آید. بنابراین با توجه به حجم بالای کار، این شغل جزو مشاغل تمام وقت محسوب می‌شود در حالی که با وجود مخاطرات زیاد جنگلبانی در ایران، متاسفانه به این شغل به اندازه یک شغل پرخطر اهمیت داده نمی‌شود و متاسفانه درآمد افراد شاغل در این حرفه اصلا قابل توجه نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها