امروز 1 دی 1393 خورشیدی برابر با 29 صفر 1436 هجری و 22 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده ، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۱۶۰۸
1 دی، کشتار روسها در شهرهای ایران

هجری شمسی

1 دی 1294

فرمانفرما از طرف سلطان احمدشاه به رئیس الوزرائی منصوب شد.

1 دی 1294

قوای روس در رباط کریم با قوای ژاندارم و سواران مسلح هندی جنگ بسیار شدیدی کردند.

1 دی 1339

بانک مرکزی رسما شروع به کار کرد. بانک ملی ایران تا سال 1339 ش که قانون بانکی و پولی کشور به تصویب رسید، دارای حق انحصار نشر اسکناس بود و علاوه بر عملیات یک بانک تجارتی، وظایف بانک مرکزی کشور را نیز بر عهده داشت. سرانجام به موجب قانون هفتم خرداد ماه سال 1339 ش، عملیات بانک ملی به دو قسمت تقسیم شد و آن قسمت که مربوط به حفظ ارزش پول و تنظیم اعتبارات و حق انحصار انتشار اسکناس و پول فلزی می‏باشد به بانک مرکزی ایران واگذار گردید. همچنین قسمت عملیات تجاری و اداره کردن صندوق پس انداز و... مانند سابق به عهده بانک ملی ایران باقی ماند. این قانون از اول دی ماه 1339 ش به طور رسمی به اجرا درآمد.

1 دی 1350

سیل مهیب در طبس صدخانه را ویران ساخت.

1 دی 1350

خبرگزاری رادیو و تلویزیون ایران به طور رسمی تاسیس شد. واحد مرکزی خبر با عنوان خبرگزاری رادیو و تلویزیون ملی ایران در چارچوب واحد اطلاعات و اخبار، کار خود را آغاز کرد. وظیفه این واحد، کسب خبر، تهیه عکس‏ها و تصاویر خبری از خبرگزاری‏های خارجی و دریافت خبر از سوی خبرنگاران داخلی در تهران و شهرستان‏ها و انتشار آن از طریق رادیو، تلویزیون و مطبوعات بود. این واحد از بخش‏های مختلفی از قبیل اخبار داخلی، اخبار شهرستان‏ها، اخبار خارجی و... تشکیل شده بود. اخبار دریافتی از داخل کشور و سراسر جهان، پس از ترجمه، تنظیم و بازبینی، برای کاربران داخل و خارج ارسال می ‏شد. خبرگزاری رادیو و تلویزیون ایران که بعدها به واحد مرکزی خبر تغییر نام داد به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از خبرگزاری‏های مهم خاورمیانه و حتی قاره آسیا محسوب شد.

هجری قمری

29 صفر 317

ابوعبدالله محمد بن جابر سنان بتانی ریاضیدان، منجم، و اخترشناس درگذشت. او در هندسه، ریاضیات و هیئت سرآمد دانشمندان عصر خود بود. او در زادگاهش مصر بیش از چهل سال به رصد افلاک و نجوم اشتغال داشت. بتانی زمان دقیق سال خورشیدی را معین کرد و کتب متعددی تالیف نمود. زیج صابی از آثار اوست.

میلادی

22 دسامبر 1989

حکومت دیکتاتوری "نیکلای چائوشسکو در کشور رومانی سقوط کرد. وی از دسامبر1967م به ریاست شورای دولتی این کشور منصوب شد و علی‏رغم قرار داشتنِ رومانی در بلوک شرق، از مخالفان سرسخت اصلاحات سیاسی در بلوک کمونیسم به شمار می‏رفت. چائوشسکو در سال 1974م از سوی کمیته مرکزی حزب کمونیست رومانی به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد. وی در طول سال‏های زمام‏داریش در رومانی، با مهارت بسیاری سعی در ایجاد موازنه بین شرق و غرب داشت. با این حال چائوشسکو هم‏چون سایر حاکمان کشورهای سوسیالیستی اروپا، در رومانی، دیکتاتوری حزب کمونیست را برقرار کرده بود. برنامه ‏های اقتصادی او از اوایل دهه 1980، موجب تشدید مشکلات اقتصادی در رومانی شد و به تدریج اعتراض‏ها و تظاهرات مردم را برانگیخت. مقاومت چائوشسکو در مقابل انتظارات مردم و جامعه جهانی برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی در رومانی در اواخر دهه 1980، وی را منزوی کرد. در سال 1987م، مشکلات زندگی و شرایط سخت کاری به اعتصابات و راهپیمایی ‏هایی منجر شد که به وسیله پلیس سرکوب شد. در پایان سال 1989م، رویارویی مردم ناراضی رومانی و پلیس، کشته ‏ها و زخمی‏ های زیادی برجای گذاشت و دولت وضعیت فوق‏ العاده اعلام کرد ولی گروهی از نظامیان با پشتیبانی گسترده مردم، دست به کودتا زدند و چائوشسکو را پس از 24سال زمام‏داری، در 22 دسامبر 1989م سرنگون کردند. در نهایت چائوشسکو و همسرش، سه روز بعد، پس از یک محاکمه سریع، به جرم نسل کشی و فساد اقتصادی، اعدام شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها