استاندار سمنان گفت: ۸۰ میلیارد ریال برای توسعه کشت و صنعت شهمیرزاد بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان اختصاص یافت.
کد خبر: ۷۵۰۲۷۵
اختصاص 80 میلیارد ریال برای توسعه بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان

محمد وکیلی اظهار داشت: 80 میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی برای توسعه بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان در بخش‌های مختلف تصویب‌ شده است که با نظارت بانک کشاورزی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین امتیاز این مجموعه کشاورزی 16 هزار سهام‌دار این مجموعه است که پشتوانه قوی برای این تشکل به شمار می‌رود، افزود: استفاده از سرمایه‌های مردمی از ویژگی‌های کشت و صنعت شهمیرزاد است.

استاندار سمنان گفت: این مجموعه جدای از اشتغال خوبی که برای این منطقه ایجاد کرده فرصت خوبی نیز برای سرمایه‌گذاری آینده فراهم کرده است.

وکیلی با بیان اینکه کاربرد گردو در گذشته محدود بوده اما امروزه بیش از 50 نوع فرآورده از خروجی‌های این محصول است، اظهار داشت: همه بخش‌های درخت گردو از چوب آن در بحث صنعت منبت‌کاری، برگ در صنعت دارویی و ریشه و پوسته در صنعت دارویی و مغزه گردو که بسیار باارزش است و باید استفاده بهینه شود.

وی با اشاره به اینکه گردو محصولی است که می‌توان از تمام بخش‌های آن مثل پوست، برگ و چوب آن استفاده کرد، افزود: توسعه صنایع تبدیلی یکی از موارد موردنیاز برای توسعه بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان در شهمیرزاد است.

استاندار سمنان با تأکید بر اینکه تجمیع زمین‌های کشاورزی برای کشت یک محصول مهم بسیار ضرورت دارد، گفت: وجود باغ 700 هکتاری گردو حرکت ارزشمندی است و قطعه قطعه شدن زمین‌ها باعث مشکلات و کم بازدهی سطح کشت می‌شود.

وکیلی افزود: برای این باغ باید برنامه‌ریزی‌های مدون و جامعی صورت گیرد و به‌عنوان طرح پایلوت گردو در کشور معرفی شود.

استاندار سمنان اظهار داشت: این مجموعه باید به‌عنوان الگویی برای توسعه فعالیت‌ها با مشارکت مردم در استان سمنان مورد توجه قرار بگیرد و باید در شهرهای دیگر استان با توجه به نوع خاص محصولات چنین مجتمع‌های کشاورزی در حجم و وسعت بالا ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان نیازمند یک مرکز تحقیقات کاربردی چندجانبه است، افزود: باید یک مرکز تحقیقاتی خاص گردو از همه مراحل تولید گردو ایجاد شود تا در بخش‌های مختلف از کاربرد گردو استفاده شود.

استاندار سمنان در پاسخ به سؤال عدم اجرای مصوبه دولت در مورد ایجاد مرکز تحقیقات گردو کشور در شهمیرزاد، اظهار داشت: یکی از اهداف جدی دولت است که بتواند مرکز تحقیقات گردو را در شهمیرزاد ایجاد کنیم.

وی افزود: اقداماتی در خصوص ایجاد مرکز تحقیقات گردو انجام‌ شده و سازمان جهاد کشاورزی استان برای ایجاد این مرکز تحقیقاتی پیگیری می‌کند.

وکیلی با تأکید بر ضرورت ایجاد مرکز تحقیقات گردو با توجه به حجم تولیدات این محصول در شهمیرزاد، گفت: ایجاد مرکز تحقیقات گردو در کنار بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان فرصت بیشتری را به کارشناسان برای تحقیقات بیشتر خواهد داد.

وی بابیان اینکه توسعه و وسعت در سطح با این آب موجود نیز باید مد نظر مدیران کشت و صنعت قرار گیرد، افزود: برای بخش مخزن شماره چهار شرکت نیز 300 میلیون تومان اعتبار از محل ستاد حوادث برای امسال اختصاص‌یافته است.

وکیلی با بیان اینکه این مجتمع باید به‌عنوان الگویی برای توسعه فعالیت‌ها با مشارکت مردم در استان سمنان موردتوجه قرار گیرد، افزود: باید این فرهنگ با مشارکت عمومی در سراسر استان با توجه به اقلیم‌های متفاوت ایجاد شود تا ارزش‌افزوده در کشاورزی افزایش یابد.

سمنان – خبرنگار جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها