«بچه‌ام نمی‌خوابد، از شب تا صبح گریه می‌کند و در طول روز نیز به دلیل بدخوابی شب گذشته، دائم بی‌قرار است.» جملاتی که خواندید، سخنان مادرانی است که با چنین مشکلی مواجه هستند. محققان معتقدند بی‌خوابی شبانه بچه‌ها به این دلیل است که آنها زودتر از ساعت بیولوژیک بدنشان به رختخواب می‌روند.
کد خبر: ۷۴۹۹۴۱

نتیجه مطالعه جدیدی که محققان آمریکایی انجام داده‌ و در نشریه ، ‌Mind ،Brain and Education‌ منتشر کرده‌اند، این اندیشه را به ذهن متبادر می‌سازد که انتخاب ساعت خواب کودکان موضوع کم‌اهمیتی نیست؛ بنابراین والدین باید به ساعت بیولوژیک بدن فرزندشان دقت داشته باشند و او را پیش از آن ساعت به رختخواب نبرند. محققان دانشگاه بولدر کلرادو در این باره می‌گویند: «در بیشتر موارد ساعت خواب موضوع کشمکش میان والدین و فرزندانشان است. کودکان به هر بهانه‌ای سعی می‌کنند ‌نخوابند. والدین در واکنش به رفتارهای آنها عصبی می‌شوند، کودکان گریه می‌کنند یا فریاد می‌کشند... و این چرخه معیوب ادامه می‌یابد. بااین‌حال، تمام این معضلات علتی به‌غیر از ساعت بیولوژیک بدن ندارد.» در این مطالعه، کودکان سی تا سی‌وشش‌ماهه‌ مدت شش شب متوالی بررسی شدند و میزان ملاتونین آنها را (که هورمون خواب نیز نامیده می‌شود) در ساعات مختلف شب اندازه گرفته شد.

پروفسور مونیک، سرپرست گروه این پژوهش می‌گوید: «اگر کودک پیش از رسیدن ملاتونین به اوجِ خود به رختخواب فرستاده شود، عصبی می‌شود و در مقابل به خواب رفتن از خود مقاومت نشان می‌دهد. به این ترتیب، روند خواب وی مختل خواهد شد؛ اما به مرور زمان، خواب برای کودک به زمانی پر از هیجان تبدیل می‌شود و در درازمدت، مشکلات جدی برای خواب کودک به وجود می‌آید. تصور می‌شود که این کودکان در بزرگسالی به بی‌خوابی مبتلا خواهند شد.»

خواب کودکان از ابتدا موضوع چالش‌برانگیزی بوده، ‌اما پژوهشی که طی ماه‌های اخیر در ایالات متحده انجام شده، نشان می‌دهد که ممکن است برخی مشکلات خواب کودکان به دلیل وجود برخی از ژن‌ها باشد. علاوه بر این‌ تغییرات مداوم در ساعت خواب نیز ممکن است موجب اختلال در خواب کودک شود.

ترجمه: ندا فراهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها