انسداد برخی مرزهای ایران وعراق بویژه در مهران و خسروی، بی نظمی و ازدحام و شلوغی در مرزها (مرزهای مهران، شلمچه و چذابه از مبادی سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات است)، معطلی برای کنترل رویداد زائران، نبود مجوز قانونی، شلوغی و گمشدن همراهان برخی زائران از جمله مشکلاتی است که زائران با آن مواجهند.
کد خبر: ۷۴۹۲۳۳
مشکلات زائران ایرانی در بازگشت از عراق

سرمای هوا و وضعیت جوی، نبود جا و مکان کافی و مناسب برای اقامت به دلیل ازدحام بیش از حد زائران عتبات عالیات، نبود بهداشت مناسب در مسیرهای ورودی کربلا بر مشکلات زائران در این سفر معنوی افزوده هر چند که نتوانسته است خللی در حضور آنان در مراسم اربعین بوجود آورد.

زائران ایرانی متشکل از همه اقشار بویژه دانشجویان، دانش آموزان، خبرنگاران، معلمان ، مسوولان و مردم عام و حتی کودکان هستند که به کربلا عزیمت کرده اند.

بازگشت زایران فقط از مرز چزابه و شلمچه

با توجه به وضعیت موجود در مرزهای ایران و عراق «حسینعلی امیری» قائم مقام وزیر کشور اعلام کرد که زائران کربلا به دلیل وضعیت نامطلوب مرز مهران، از مرز چزابه و شلمچه به کشور بازگردند.

این مقام ارشد وزارت کشور همچنین از هموطنانی که با زائران ایرانی درعراق در ارتباط هستند خواست تا به آنها گوشزد کنند برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در مرز مهران فقط از مرزهای اعلام شده به کشور بازگردند.

گمشدگان به مرز ایران انتقال داده می شوند

«سعید اوحدی» رییس سازمان حج و زیارت همچنین با بررسی وضعیت زائران برای رفع نگرانی زائرانی که همراهان خود را گم کرده اند گفته است که زائران نگران نباشند، افراد گمشده به مرز ایران بازگردانده خواهند شد.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه رسیدگی به گمشدگان در کربلا اعلام کرد: تمهیدات لازم برای یافتن همراه یا همراهان فرد گمشده در مرز پیش بینی شده است.

وی همچنین از استقرار موکب ها و ایستگاه های صلواتی خارج از نقاط صفر مرزی خبر داده و گفته است که این پایگاهها آماده پذیرایی از زائران هستند.

اوحدی همچنین اعلام کرده که زائرانی که به هر دلیل گذرنامه خود را همراه ندارند یا گذرنامه شان مفقود شده است، فقط از طریق مرز چزابه وارد کشور شوند.

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرده است که 250 دستگاه اتوبوس برای بازگرداندن زائران ایرانی اربعین حسینی به عراق (کربلای معلی ونجف اشرف) اعزام شده است.

سعید اوحدی گفته است که درچند روز گذشته، 500 هزار زائر از حدود یک میلیون و 300 هزار زائری که عازم کربلای معلی شده بودند، به کشور بازگشته اند و پیش بینی می شود تا آخر وقت امروز (یکشنبه) این رقم به بیش از 700 هزار نفر افزایش یابد.

کنترل گذرنامه زایران در کمترین زمان

«مجید صمدی» رییس اداره کنترل گذرنامه مرزهای کشور هم اعلام کرده که کنترل و مهر ورود در گذرنامه در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی 2 تا 3 ثانیه انجام شود.

به گفته وی، با برنامه ریزی انجام شده، زائران بازگشتی از سفر عتبات عالیات، زمان زیادی در مرز معطل نمی شوند.

وی گفته است که در مرز شلمچه 16 گیت ورودی برای کنترل گذرنامه زائران و ورود آنان به کشور پیش بینی شده است و چهار گیت نیز برای خروج زائران راه اندازی شده است.

وی به هموطنان اطمینان داده است که دستگاه های امنیتی دقت لازم را در مرزها خواهند داشت و مشکلی ایجاد نخواهد شد.

جانشین پلیس راهور ناجا، بازگشت زائران اربعین حسینی به شهرهایشان را در بازه زمانی کوتاه، دغدغه جدی پلیس عنوان کرد.

سردار «موسی امیری» افزوده است: برنامه ریزی های دقیق و هماهنگی های لازم با دستگاه های امدادی برای سهولت در تردد و تامین ایمنی بازگشت آنها به شهرهایشان اتخاذ شده است.

وی گفت: به منظور روان سازی ترافیکی در جاده های ارتباطی مرزهای غرب و جنوب کشور، از توانمندی نیروهای کمکی بهره گرفته شده و امیدواریم با هماهنگی دستگاه ها بتوانیم این ماموریت خطیر را با موفقیت به پایان رسانیم.

سردار امیری با اشاره به عرض کم جاده های استان ایلام، دو طرفه بودن بیشتر مسیرها و ناآشنا بودن رانندگان غیر بومی به مسیر از رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی خواست هنگام بازگشت با صبر و حوصله رانندگی کرده و اصول ایمنی را رعایت کنند.

ترافیک سنگین در محورهای مهران - ایلام

سرهنگ «صمد اسفندیاری» جانشین رییس پلیس راه کشور هم از ترافیک نیمه سنگین در محورهای «مهران - ایلام» و «ایلام - سرابله» در استان ایلام خبر داده است.

وی گفته است به منظور روان سازی ترافیکی در جاده های ارتباطی مرزهای غرب و جنوب کشور، از توانمندی نیروهای کمکی بهره گرفته شده و امیدواریم با هماهنگی دستگاه ها بتوانیم این ماموریت خطیر را با موفقیت به پایان رسانیم.

زائران ایرانی همچنان امید دارند با کمک مسوولان مشکلات آنان برای بازگشت به حداقل برسد تا بتوانند در کوتاه ترین زمان به کشور بازگردند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها