مراسم اربعین حسینی در کربلا امسال باشکوه‌تر از همیشه با حضور یک میلیون و 500 هزار ایرانی برگزار شد که تا عصر دیروز حدود 300 هزار نفر از زائران اربعین به کشور بازگشتند.
کد خبر: ۷۴۸۹۵۰
اربعینی که شگفتی‌ساز شد

بر همین اساس ستاد هماهنگی زائران اربعین حسینی صبح دیروز با حضور مسئولان ارشد و نمایندگان وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، سازمان حج و زیارت، نیروی انتظامی، ستاد کل نیروهای مسلح و جمعیت هلال‌احمر در ساختمان وزارت کشور برگزار شد.

سردار حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در این جلسه با اعلام آخرین جزئیات تمهیدات سفر زائران ایرانی به کربلای معلی اظهار کرد: براساس آخرین آمارها، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی برای زیارت کربلا در اربعین حسینی به عراق سفر کرده‌اند که از این تعداد ۲۵۶ هزار نفر به کشور بازگشته‌اند. همچنین ۳۷۵ دستگاه اتوبوس در عراق و یک‌هزار دستگاه اتوبوس هم از سوی شهرداری‌ها همراه با ۵۰۰ دستگاه اتوبوس اجاره‌ای وظیفه نقل و انتقال زائران را برعهده دارد.

به گزارش مهر، وی اعلام کرد: رسما اعلام می‌کنیم که زائران تا ده روز فرصت دارند به ایران بازگردند و به هیچ عنوان عجله نکنند، تمام زائران بیمه رایگان بوده و افرادی هم که گذرنامه نداشته یا گذرنامه‌شان گم شده است هم نگران بازگشت نباشند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان این‌که ۵۰۰ هزار جلد گذرنامه در این ایام صادر شده است، تصریح کرد: ۱۲۱ایستگاه صلواتی در مرزهای کشور مستقر شده و روزانه صدهزار زائر ایرانی را تغذیه می‌کند و غذای مورد نیاز هم به میزان کافی ذخیره شده، همچنین زمینه اسکان موقت ۹۵ هزار نفر فراهم شده است.

وی از آماده‌باش تمامی استانداری‌های کشور برای خدمات به زائران خبر داد و افزود: نصب خودپردازها در مرزها و اعلام آمادگی دستگاه‌های نظارتی برای برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان از زائران هم بخشی از اقدامات انجام شده است.

استقرار یگان ویژه ناجا

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی نیز با اشاره به سیل بازگشت زائران اربعین حسینی گفت: یگان‌های ویژه این نیرو به‌منظور تامین نظم و امنیت در پایانه‌های مرزی مستقر شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار حسن کرمی با اشاره به حضور یگان ویژه در مبادی ورودی مرزهای غربی کشورمان اظهار کرد: با توجه به استقبال بی‌سابقه هموطنانمان برای سفر به کشور عراق و زیارت بارگاه امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) تصمیم بر آن شد تا ماموران یگان‌های ویژه در پایانه‌های مرزی شلمچه، چزابه و مهران مستقر شده و در تامین امنیت و خدمت‌رسانی بهتر به زائران مشارکت داشته باشند.

وی با بیان این‌که یگان‌های ویژه نیز در قالب فعالیت‌های قرارگاه ظفر فعالیت می‌کند، افزود: برای زمان بازگشت زوار به کشور نیز تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم اندیشیده شده است.

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی با اشاره به سیل عظیم بازگشت زائران اربعین حسینی، تصریح کرد: زائران نیازمند خدمات بیشتر دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و تقویت ایستگاه‌های موقت اسکان هستند.

سردار کرمی توزیع غذا میان زوار، اطلاع‌رسانی و... را از دیگر خدمات یگان ویژه برشمرد و خاطرنشان کرد: این وظایف علاوه بر وظیفه اصلی که حفظ و تامین امنیت این مناطق و زائران است، انجام می‌شود.

تدابیر درمانی ویژه بازگشت زائران

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای حفظ بهداشت و سلامت زائران کربلا در ایام اربعین و همچنین رصد بیماری‌های احتمالی در زائران هنگام بازگشت به کشور تاکید کرد: البته بیماری خاصی که ما را نگران کند، در عراق مشاهده نمی‌شود.

دکتر محمود نبوی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تمهیدات وزارت بهداشت در این‌باره گفت: هر سال در ایام اربعین دانشگاه‌های علوم پزشکی به نقاط مرزی مانند مرز مهران، چزابه و خرمشهر اعزام می‌شوند و علاوه بر آن چند دانشگاه معین نیز این دانشگاه‌ها را پشتیبانی می‌کنند. البته درمانگاه‌های هلال‌احمر نیز حضور داشته و فعالند.

نبوی در مورد بیماری‌هایی که ممکن است زائران اربعین حسینی را تهدید کند، افزود: بیشترین موردی که در این مسافرت‌ها و در این فصل مشاهده می‌کنیم، سرماخوردگی و بیماری‌های گوارشی مانند اسهال و استفراغ است. بروز بیماری‌هایی نظیر اسهال در چنین مسافرت‌هایی وجود دارد که البته گاهی علت آن برهم خوردن رژیم غذایی افراد است و همیشه عامل عفونی دخیل نیست. در مجموع تعدادی به این بیماری‌ها دچار می‌شوند، اما با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده، معمولا درمان لازم صورت می‌گیرد. بنابراین بروز بیماری‌های اسهالی زیاد است، اما بیماری خاصی که ما نگران باشیم، در عراق دیده نمی‌شود و همچنین نگرانی در مورد کرونا و ویروس مرس هم وجود ندارد. ابولا هم که در منطقه نبوده است. اما بیماری‌های فصلی و مسافرتی مانند اسهال و آنفلوآنزا دیده می‌شود.

وی به تمهیدات وزارت بهداشت نسبت به بازگشت زائران و مداوای کسانی که به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند، اشاره کرد و گفت: بیمارانی که علائم بیماری‌های مذکور را داشته باشند به مراکز خوداظهاری مراجعه می‌کنند یا کارشناسان حاضر در مرزها در صورت مشاهده علائم بیماری مانند سرماخوردگی و ضعف در افراد، آنها را در پایگاه‌های بهداشتی هلال‌احمر درمان می‌کنند. همچنین آموزش‌های لازم در مورد بیماری‌ها نیز به افراد داده می‌شود.

وی افزود: در صورت شدید بودن بیماری در افراد، آنها به‌وسیله آمبولانس‌های اورژانس مستقر در مرز به شهرهای مرزی منتقل می‌شوند و اگر علائم خفیف داشته باشند به آنها نسخه داده خواهد شد.

مراسم اربعین حسینی در بیش از 2000 امامزاده کشور

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با اشاره به برنامه‌های این سازمان در اربعین حسینی گفت: مراسم عزای اربعین سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) امسال در بیش از 2000 امامزاده شاخص کشور برگزار می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی با بیان این‌که امسال تمهیدات لازم برای برگزاری باشکوه مراسم عزای حسینی در روز اربعین در بقاع متبرکه و امامزادگان کشور به عنوان ذریه اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) اندیشیده شده، افزود: سخنرانی علما، خطبا و سخنرانان شاخص، مدیحه‌سرایی مداحان، قرائت زیارت اربعین و... ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این مراسم بود.

وی خاطرنشان کرد: موقوفاتی در سراسر کشور با نیت عزاداری و تعزیه‌داری روز اربعین حسینی به ثبت رسیده است که به نیات این موقوفات در این روز عمل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها