هشتمین دوره سوگواره هنر عاشورایی با نمایش آثار متنوع هنرمندان در حوزه هنری برپا شده است

92 شیون در رثای 72 تن

در حالی به اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) نزدیک می‌شویم که هنرمندان هنرهای تجسمی این روزها برگزیده‌ای از آثار عاشورایی خود را در قالب هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی به نمایش درآورده‌اند و علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در این رویداد هنری دقایقی در جهان و شیون رنگ‌ها، پرچم‌ها و علم‌ها و کتل‌های حسینی، حماسه سرخ سیدالشهدا را مرور کنند.
کد خبر: ۷۴۸۱۹۳

به گزارش جام‌جم، هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی فعالیت خود را از هفته گذشته در حوزه هنری آغاز کرده است. هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی برای حضور در این سوگواره 1404 اثر هنری در بخش‌های پوستر، تصویرسازی و پرچم به دبیرخانه سوگواره ارسال کرده بودند و از میان آنها 92 اثر از سوی داوران انتخاب و در گالری شماره یک خانه عکاسان و نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری به نمایش گذاشته شده است.

مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره برگزاری این سوگواره به جام‌جم گفت: سوگواره هنرهای عاشورایی از ابتدا فقط در شاخه طراحی پوستر برگزار می‌شد اما طی سال‌های گذشته سعی کردیم آن را بسط دهیم و به همین دلیل بخش‌های تصویرسازی و پرچم را هم به آن اضافه کرده ایم.

او افزود: به هر حال این هنرها قابلیت این را دارند که بتوانند براحتی میان مردم بروند، چون با ضرباهنگ زندگی امروزی همخوانی دارند و می‌توانند براحتی با جامعه ارتباط بگیرند. از طرف دیگر سعی داریم در زمینه‌هایی کار کنیم که در ایام محرم کاربردی‌تر باشند، به همین منظور سال‌های گذشته آویزها و آرایه‌هایی را هم که در عزاداری‌ها کاربرد دارند در قالب این سوگواره پذیرفتیم و به نمایش درآمد.

دیباج در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر بخش‌های عرصه هنرهای تجسمی را به این سوگواره نمی‌افزایند، اظهار کرد: دلیلش ساده است، چون بودجه نداریم. اگر شرایط فراهم و مشکلات مالی‌مان برطرف شود، سراغ حوزه‌های تخصصی هنر عاشورایی هم خواهیم رفت.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزاری سوگواره جامع هنر عاشورایی را یکی از آرزوهایش دانست و تصریح کرد: من آرزو دارم روزی بتوانیم سوگواره جامع هنرهای عاشورایی را برگزار و حتی هنرهای جدید را هم وارد آن کنیم تا پیام عاشورا به زبان و بیان همه هنرها روایت شود. اما اکنون به دلیل محدودیت‌های مالی از پس چنین کارهایی برنمی‌آییم.

این پژوهشگر در مورد وظایف یک هنرمند متعهد در جهان امروز گفت: هنر متعهد فقط طراحی پرچم، علم و کتل نیست؛ باید روزآمد کارکرد و به‌روز بود، باید به عاشورا و مسائل آن نه به نگاه نمره و جایزه بلکه تاثیر آن در رفتار، زندگی و آخرت هر فرد نگریست. امروز زمانی است که باید مطالعه، تحقیق و پژوهش کنیم. امروز نیازمند غنی‌سازی فرهنگی در حوزه تفکر و مطالعات هستیم و باید به دنبال شوکی باشیم که عامل پویایی و تحرک ما و جامعه شود و این وظیفه شما جوانان خلاق و نوآور است که زمینه این تغییرات را فراهم کنید.

او با انتقاد از آثار ضعیفی که با نام امام حسین (ع) خلق می‌شود، تاکید کرد: باید از ورود اثری که ضعیف است و شایستگی ندارد به سوگواره جلوگیری کرد زیرا باید شرافتی خاص برای این موضوع قائل شویم، زیرا فرهنگ عاشورا فقط مربوط به ما نیست و یک پیام و حرکت برای تمامی جهانیان است.

دیباج ادامه داد: باید در محتوا و فرم‌ها بدرستی تجدیدنظر کنیم تا بتوانیم نسبت به همان تعهدهایمان اثری متعالی و ارزنده به جامعه معرفی کنیم. باید نسبت به اتفاقات کنونی جامعه خود و خطراتی که اعتقادات دینی ـ ملی ما را نشانه رفته‌اند، حساسیت نشان دهیم و نسبت به آن یک اثر روزآمد و قوی را خلق کنیم.

دیباج درباره این‌که آیا آثار سوگواره عاشورایی فرصت ورود به جامعه و دیده شدن از سوی مردم را پیدا می‌کنند یا خیر، اظهار کرد: وظیفه ما تولید آثار هنری شایسته و درخور هنر دینی و انقلابی است، اما از همین‌جا به مردم و همه دستگاه‌ها اعلام می‌کنم در صورت تمایل می‌توانند به حوزه هنری بیایند و فایل این آثار را برای استفاده در مراسم‌ مختلف ایام محرم و صفر به‌صورت رایگان دریافت کنند.

او تاکید کرد: البته این کار دو شرط دارد، یکی این‌که آثار را به شکل و ظاهر خوبی منتشر کنند و کیفیت آثار را پایین نیاورند. دوم این‌که حقوق معنوی هنرمند را رعایت کرده و نام او را در کنار اثر درج کنند. ما حجم زیاد و متنوعی از آثار عاشورایی داریم که مردم و موسسات و نهادها می‌توانند از آن استفاده کنند.

هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی حوزه هنری تا اول دی‌ماه در حوزه هنری برپا خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها