امروز 19 آذر 1393 خورشیدی برابر با 17 صفر 1436 هجری و 10 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۷۹۱۰
19 آذر، درگذشت آیت الله آخوند خراسانی

هجری شمسی

19 آذر 1290

آیت‌الله ملامحمد کاظم آخوندخراسانی از مراجع برجسته عصر مشروطیت و از علمای طراز اول حوزه علمیه نجف هنگامی که در رأس گروه کثیری از مجاهدان عازم ایران بود به طرز مشکوکی درگذشت

19 آذر 1297

دولت انگلیس فرماندهی پلیس جنوب را به ایران واگذار کرد.

19 آذر 1323

حاج میرزا حسن تبریزی معروف به رشدیه بنیانگذار مدارس سبک نوین در ایران درگذشت. او در بیروت تحصیل کرد و سپس به استانبول و مصر سفر کرد و با شیوه جدید مدارس بیشتر آشنا شد. پس از بازگشت به ایران در دوره مظفرالدین شاه قاجار نخستین مدرسه به سکب نوین را در تبریز تاسیس کرد. چون در عثمانی مدارس ابتدایی را رشدیه می نامیدند، او نیز به میرزا حسن رشدیه معروف شد.

19 آذر 1378

حسین مکی مورخ و از فعالان جنبش ملی شدن صنعت نفت درگذشت. او از شهریور سال 1320 فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز کرد و در زمان خلع ید شرکت نفت انگلیس در ایران، نماینده مجلس شورای ملی و عضو کمیسیون خلع ید بود و نطق او علیه قرارداد گس – گلشیائیان از اقدامات او به شمار می رود. مکی پس از کودتای 28 مرداد به نگارش تاریخ معاصر ایران پرداخت. تاریخ بیست ساله ایران در 8 جلد، کتاب سیاه و زندگی سیاسی احمدشاه قاجار از آثار اوست.

هجری قمری

17 صفر 896

ابوالسعود محمد بن محمد بن مصطفی عمادی شیخ الاسلام مشهور عثمانی و معاصر دوران حکمرانی سلطان سلیمان قانونی متولد شد. پدرش از عالمان زمان بود که به شیخ السلطان شهرت داشت. ابوالسعود از استادانی چون سید چلبی و قادر چلبی درس گرفت و پس از سال ها علم آموزی به مقام شیخ الاسلامی عثمانی منصوب شد. ازجمله آثار او دعانامه و قانون نامه را می توان برشمرد.

17 صفر 1210

سپاه روس به منطقه دربندیخان حمله کرد. بدین ترتیب، جنگ در نواحی قفقاز، بادکوبه و گنجه نیز آغاز شد. در این جنگ شهرهای رشت، انزلی و اطلاف ان مورد تهدید قرار گرفت ولی با مرگ کاترین ملکه روسیه جنگ متوقف شد و آقا محمدخان قاجار توانست تا اندازه ای این شکست را جبران کند.

17 صفر 1255

شیخ عبدالرحیم سلطان القراء تبریزی از علما تجوید و قرائت قرآن کریم متولد شد. او مدتی در خیوه ساکن بود و در همین زمان با شیخ شامل داغستانی آشنا شد و بعدها همراه با او در قیام برضد روسیه شرکت کرد. سلطان القراء تبریزی زمانی که به تبریز بازگشت به تدریس و تالیف روزگار گذراند و الدر المنشور از آثار تالیفی اوست.

میلادی

10 دسامبر 1815

آدا بایرون ریاضیدان بزرگ انگلیسی متولد شد. او دختر لرد بایرون شاعر برجسته انگلیسی است. آدا به تشویق مادر به تحصیل در رشته ریاضی پرداخت و با بابیج دانشمند انگلیسی آشنا شد و ضمن همکاری توانستند نقشه های اولین رایانه جهان را ارائه کنند. آدا پایه برنامه نویسی رایانه را طراحی و عناصر اصلی آن را تشریح کرد. آدا بایرون علاوه بر ریاضی، شاعر و نویسنده ای توانا بود در سی هفت سالگی درگذشت.

10 دسامبر 1948

مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلامیه جهانی حقوی بشر را تصویب کرد. این اعلامیه یک مقدمه و سی ماده دارد و در اصل اول آن به برابری افراد بشر و حاکمیت روح برادری و برابری میان آنان تاکید می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها