رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران خواستار شد

اعمال قوانین سختگیرانه برای طلاق توافقی

چندی پیش رئیس سازمان ثبت احوال اعلام کرد طلاق طی هشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/5درصد رشد داشته است که به باور کارشناسان، این رشد خیلی خطرناک است.
کد خبر: ۷۴۷۴۷۱

دکتر محمد سمیعی در برنامه تلویزیونی هفته گذشته «این شب‌ها» این آمار را مورد نقد و بررسی قرار داد. وی که نویسنده کتاب «خانواده در بحران» است، در این برنامه بصراحت هشدار داد که اگر خانواده در جامعه از دست رود، از دین، سیاست و ملیت هم چیزی باقی نخواهد ماند.

او تاکید کرد: دنیای مدرن فقط پول درآوردن نیست و نباید به خانواده، تک‌بعدی نگاه کنیم؛ باید توجه داشت که همه تلاش ما برای کسب درآمد برای این است که چراغ خانواده روشن باشد، اما اگر خانواده به دلیل حضور نداشتن و با هم نبودن آسیب ببیند، باید در رفتار خود تجدیدنظر کنیم. نباید به‌سبب مشغله‌های خارج از خانه که اتفاقا همه‌ آن برای خانواده است، خانواده را فدا کنیم.

دکتر سمیعی در این برنامه تاکید کرد که طلاق همیشه بوده است، اما الان مساله غرب و جامعه ما این است که چرا این منحنی، این قدر رو به افزایش است.همه داستان از آنجا شروع می‌شود که سنت با امواج مدرنیته تهدید شده است.

در پاسخ به کسانی که طلاق را ناشی از فقر اقتصادی می‌دانند هم باید گفت که ما از یک اقتصاد شکوفا وارد دهه 80 نشدیم که بگوییم بعد از آن، علت رشد زیاد طلاق، فقر اقتصادی بوده است. این تکه اضافی منحنی به سبب مساله اقتصادی نیست. خیلی از طلاق‌های امروز در خانواده‌های مرفه اتفاق می‌افتد و در خیلی از خانواده‌های فقیر دیروز و حتی امروز هم طلاق رخ نمی‌دهد.

علت رشد طلاق، مثل همین 8/5 درصد افزایش هشت‌ماهه اول سال 93 نسبت به سال گذشته، امواج ماهواره و رسانه‌هاست که الگوها را ترویج می‌کند و ما به دنبال تاثیرپذیری از آنها سنت را کنار می‌گذاریم و به دنبال الگوی مطرح در فیلم‌ها و سریال‌ها می‌رویم. آنها ارزش‌های مرجع ما می‌شود و ذهنیتمان را شکل می‌دهد.

به گفته این جامعه‌شناس، هیچ نهادی نمی‌تواند جای خانواده را در مرحله جامعه‌پذیری بگیرد، حتی در کشورهایی مثل آمریکا که رسانه‌ها با قدرت، همه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، بحران خانواده را باید خود خانواده حل کند؛ چون قوی‌ترین دولت‌ها هم نمی‌توانند وارد عرصه خصوصی مردم شوند، دولت‌ها فقط می‌توانند خانواده‌ را در ایفای نقش‌ خود توانمند کنند.

محمد سمیعی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: زندگی به سبک اسلامی آمار طلاق را در کشور کاهش می‌دهد.

امشب برنامه «این شب‌ها» با اجرای علی درستکار ساعت 23 و 15 دقیقه با حضور دکتر محمود گلزاری موضوع بحران در خانواده را پی می‌گیرد. این برنامه را از‌دست ندهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها