درمانگاه مشاغل

سلامت نقاش‌ها

شاید نقاشی کشیدن کار لذت‌بخشی باشد، اما زمانی که به عنوان شغل محسوب شود مثل هر شغل دیگری مشکلات و آسیب‌های خود را دارد.
کد خبر: ۷۴۶۵۱۷

بد نیست بدانید بیماری‌های پوستی بویژه آلرژی‌هایی که با قرمزی، خارش و سوزش پوست دست و صورت همراه است، یکی از مشکلات احتمالی نقاش‌ها به حساب می‌آید؛ چرا که بسیاری از آنها هنگام کار از دستکش استفاده نمی‌کنند و این در حالی است که تماس بعضی از رنگ‌ها و همچنین تینر و بنزین با پوست می‌تواند حساسیت شدیدی ایجاد کند. این موضوع برای افرادی که پوست حساسی دارند یا مبتلا به بیماری‌های آلرژیک پوستی تنفسی هستند، اهمیت بیشتری دارد. حتی رنگ‌های شیمیایی حاوی ترکیب‌هایی است که چه در مواقع رنگ‌آمیزی و چه هنگام مخلوط کردن رنگ‌ها در هوا پخش می‌شود و این مساله برای نقاش‌ها بویژه افرادی که زمینه بیماری‌های تنفسی مثل آسم دارند، خطرناک است. همچنین ترکیبات شیمیایی رنگ‌ها علاوه بر پوست و مجاری تنفسی، روی چشم و پلک‌ها هم تاثیر منفی می‌گذارد. (با علائمی مثل آبریزش چشم و بینی، قرمزی و خارش چشم‌ها و التهاب آنها) بنابراین به همه نقاش‌ها توصیه می‌شود از کار کردن در فضای بسته اتاق خودداری کنند و حتما به واسطه یک پنجره هوا در جریان باشد.

واریس و آرتروز در کمین نقاش‌ها

برخی از نقاش‌ها راحت‌ترند که ایستاده کار کنند، اما ایستادن مداوم در یک موقعیت ثابت، یکی از مهم‌ترین آسیب‌های شغلی است که هم روی عروق پا تاثیر می‌گذارد و باعث بروز واریس می‌شود و هم احتمال بروز آرتروز دست و گردن، دیسک بین مهره‌ای، قوس کمر، گردن درد و کمردرد مزمن را افزایش می‌دهد. در مقابل بعضی از نقاش‌ها هم هنگام کار عادت به نشستن‌های طولانی‌مدت دارند و آسیب‌های ستون فقرات، کمر و گردن از جمله خطراتی است که سلامتشان را تهدید می‌کند که معمولا به علت نشستن‌های نامناسب و غیراصولی مثلا قوز کردن و خم شدن ایجاد می‌شود. همچنین به علت آویزان ماندن پا هنگام کار در طولانی‌مدت احتمال بروز واریس هم افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید هر دو ساعت یکبار برای چند دقیقه هم که شده از جایشان بلند شوند و کمی قدم بزنند تا از این آسیب‌ها در امان بمانند.

خطری به نام بازنشستگی

همیشه این احتمال وجود دارد که افراد شاغل در حرفه نقاشی در مسائل مالی بویژه برای فروش تابلو یا تامین هزینه‌های اجاره گالری دچار بحران شوند. بنابراین طبیعی است که استرس ناشی از این بحران، کاهش آستانه تحمل فرد و بروز آسیب‌های جسمی و اختلالات روانی مثل استرس مزمن را به همراه داشته باشد. از طرفی شاید نقاش‌ها مجبور نباشند صبح‌ها زود از خواب بیدار شوند، اما نداشتن ساعت‌های کاری مشخص باعث شده تا چیزی به عنوان استخدام رسمی برای آنها مطرح نباشد و مجبورند با استرس ناشی از نداشتن کار ثابت کنار بیایند. متاسفانه در این شغل بیمه‌ای هم در کار نیست؛ مگر این که خود فرد به صورت خویش‌فرما از خدمات بیمه بهره‌مند شود. البته درآمد بسیاری از نقاش‌ها به حدی نیست که از این نوع بیمه‌ها استفاده کنند، بنابراین دوران بازنشستگی مشخصی نخواهند داشت و آینده مالی‌شان هم در خطر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها