این برنامه با هدف بالا بردن سطح آگاهی مخاطب در حوزه سلامت روی آنتن می‌رود

آغاز یک روز با صبح و زندگی

«صبح و زندگی» عنوان برنامه‌ای از شبکه رادیویی سلامت است که شنبه تا پنجشنبه از ساعت 7 و 10 دقیقه تا 8 و 30 دقیقه پخش می‌شود.
کد خبر: ۷۴۶۳۸۷

در یک روز پاییزی به استودیوی پخش رادیو سلامت می‌روم. برنامه به‌صورت زنده اجرا می‌شود که حاصل تلاش برنامه‌سازان دو گروه سلامت جسم و پیشگیری و سلامت اجتماعی رادیو سلامت است.

گوینده برنامه با شور و شوق به مردم ایران سلام می‌کند. «به همه مردم با همت، با معرفت و با فرهنگ سرزمینم ایران، سلام، صبح‌بخیر. به نام خدای مهربان، سلام، صبح‌بخیر.» گویندگان این جملات مصطفی مصطفوی و محمد مطلب هستند که شروع یک روز پرتلاش کاری را برای شنونده‌های صدای تندرستی نوید می‌دهند. قبل از این‌که مصطفوی و مطلب اجرای خود را شروع کنند، آرم برنامه پخش می‌شود و آن‌گاه مصطفوی پرانرژی‌تر از گذشته می‌گوید: «به نام خداوند بخشنده و مهربان، سلام.»

نخستین نکته‌ای که به محض ورود به پشت‌صحنه برنامه صبح و زندگی به چشم می‌خورد، صمیمیت و همدلی گروه است. پس از سلام و صبح بخیر مجریان برنامه، مهدی پیمانی، هماهنگی برنامه به سولماز عطایی، تهیه‌کننده می‌گوید: «ارتباط با سازمان هواشناسی برقرار شده است.» به همین دلیل در بخش نخست برنامه، با گودرزی، کارشناس هواشناسی ارتباط تلفنی برقرار کرده و از حال و هوای آسمان صاف و آبی کشور، گزارش هواشناسی اعلام می‌شود که در این گزارش، از احتمال بارانی شدن هوای تهران در روزهای آینده سخن گفته می‌شود.

در فرصتی که دست می‌دهد سراغ سولماز عطایی، تهیه‌کننده و سردبیر برنامه می‌روم و از او درباره ویژگی‌های این برنامه می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: «برنامه صبحگاهی صبح و زندگی با هدف آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی در جهت بالا بردن سطح آگاهی و دانش مردم در حوزه سلامت بویژه سلامت اجتماعی پخش می‌شود و موضوعات برنامه نیز براساس محتوای رادیو سلامت و دغدغه‌های شنونده‌ها در این حوزه که شامل محیط‌زیست، ترافیک، قوانین مدنی، روان‌شناسی اجتماعی و ... است، انتخاب می‌شود.»

وی همکاری همه عوامل برنامه را شرط اساسی برنامه‌سازی زنده می‌داند و می‌گوید: «این همکاری در عوامل برنامه صبح و زندگی صدق می‌کند و مجری برنامه صبحگاهی نیز باید دارای صدای شاد و پرانرژی بوده و قابلیت بداهه‌گویی و اجرا هم داشته باشد. البته مطلع بودن و به روز بودن گوینده نیز مهم است.»

عطایی می‌افزاید: «تفاوت دیدگاه دو تهیه‌کننده همیشه باعث تنوع می‌شود و با توجه به رسالت هر گروه برنامه‌ساز، نوع سوژه‌ها و سلیقه تهیه‌کننده‌ها، مسلما نمی‌توان انتظار برنامه‌هایی یکسان را داشت. البته برای تنوع‌بخشی به برنامه می‌توان از بخش‌هایی چون قطعات نمایشی، کارشناسی، گزارش، ترکیبی و همین‌طور استفاده از آنونس و آرم استیشن در برنامه بهره گرفت.»

با رسیدن به ساعت 8 صبح استودیو رادیو سلامت حال و هوای دیگری دارد. قرار 8 صبح، شنونده‌ها و عوامل برنامه صبح و زندگی برای سلام دادن به بارگاه امام هشتم شیعیان، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در ساعت عاشقی یکی دیگر از بخش‌های این برنامه صبحگاهی است.

وقتی موسیقی پخش می‌شود، فرصت را غنیمت می‌شمرم و از مصطفی مصطفوی، گوینده درباره ویژگی‌های گویندگی در برنامه‌های صبحگاهی می‌پرسم. او با اشاره به این‌که صبح و زندگی یک برنامه صبحگاهی شاد با رسالت اطلاع‌رسانی است، می‌گوید: «صبح و زندگی رادیو سلامت به دلیل تخصصی و خاص بودن شنونده و شبکه، در کنار همراهی شنونده عام، باید ویژگی‌های مختص به خودش را هم داشته باشد و مثلا سعی کرده‌ایم تقریبا همپوشانی با سایر برنامه‌های صبحگاهی شبکه‌های دیگر را ندارد.»

او که گویندگی برنامه‌های مختلفی همچون «خیابان بهبودی»، «کوچه سلامت پلاک 102» و «پشت پلک صبح» را برعهده دارد، خاطرنشان می‌کند: «با توجه به این‌که برنامه صبحگاهی هر شبکه‌ای، چه تلویزیونی چه رادیویی، از برنامه‌های اصلی آن شبکه به شمار می‌رود و طیف وسیعی از مخاطبان را شامل می‌شود، بنابراین سعی می‌شود انتقال مفاهیم، محتوا و نحوه انتقال آن به بهترین وجه انجام شود و این امر میسر نمی‌شود مگر با یک تیم برنامه‌ساز قوی و پرانرژی که گوینده هم جزیی از این گروه به حساب می‌آید. گوینده برنامه صبحگاهی باید با نشاط، زبانی قابل فهم و با قدرت انتقال بالا، برنامه را پیش ببرد. بنابراین باید لحن گوینده، اقناع‌کننده ذائقه شنونده صبح باشد.»

وی معتقد است: «همه ما در رادیو سلامت به دنبال تحقق شعار شبکه؛ دانش، نشاط و آرامش هستیم که این شعار را اول در بطن و متن خودمان و سپس مخاطبان به سیلان درآوریم.»

بخش‌های کوتاه و بحث‌های کارشناسی برنامه صبح و زندگی تنوع و جذابیت بیشتری به برنامه می‌دهدکه شامل بخش‌های مختلفی همچون پنجره، کارشناس هواشناسی، کارشناس موضوعی، دیگه چه خبر، چشم باز، پیامک و تلفن‌های مخاطبان است. موضوع امروز برنامه «تربیت اجتماعی کودکان» است و پیامک‌های زیادی از سراسر کشور برای برنامه ارسال شده که در یکی از آنها آمده است: تربیت کودکان از درون خانواده شروع می‌شود. دیگری گفته: ما به عنوان عضوی از جامعه در الگوگیری کودکان نقش زیادی داریم. شنونده دیگری نوشته: اطلاعات زیادی ندارم، با برنامه همراهم تا یاد بگیرم.

در این لحظه، پیمانی، به عطایی، اشاره می‌کند که ارتباط تلفنی با کارشناس برنامه برقرار است. بنابراین بخش پایانی برنامه صبح و زندگی امروز با عنوان دیگه چه خبر با گفت‌وگوی تلفنی معاون آموزشی وزارت بهداشت روی آنتن می‌رود.

وی درباره خبر تعداد پذیرفته‌شدگان رشته پزشکی در کنکور سراسری معتقد است: «آنچه در جراید منتشر شده است با تعداد پذیرفته‌شدگان واقعی مغایرت دارد و نحوه پذیرش داوطلبان تغییر کرده و در کمیت نیز تغییر چندانی نداشتیم.» برنامه امروز صبح و زندگی با پخش موسیقی به پایان می‌رسد.

رقیه بقایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها