چرا بایرن نباید برای فروش شقیری و هویبرگ عجله کند؟

2 سلاح مخفی گواردیولا

مصدومیت ستاره‌هایی مانند فیلیپ لام، باستین شواین اشتایگر، فرانک ریبری و آرین روبن در چند ماه گذشته، باید مدیران و کادر فنی بایرن مونیخ را از خواب بیدار کرده باشد. هرچند این چهار ستاره، ارکان اصلی موفقیت باواریایی‌ها در چند سال اخیر از زمان لوئی فن خال و بعد از آن یوپ هاینکس و پپ گواردیولا بودند، اما همه آنها اکنون بیش از 30 سال دارند و کم‌کم وارد آخرین سال‌های دوران حرفه‌ای‌شان می‌شوند.
کد خبر: ۷۴۵۲۱۵

از سوی دیگر، ژردان شقیری و پیر امیل هویبرگ، دو نفر از آینده‌دارترین ستاره‌های جوان تیم که از نرسیدن زمان کافی بازی خسته شده‌اند، احتمالا در ژانویه، آلیانس آره‌نا را ترک خواهند کرد. در این بین، شرایط شقیری عجیب‌تر است. او در اولین فصل حضورش در بایرن در فصل 13ـ2012 که بایرن در نهایت توانست به یک سه‌گانه تاریخی برسد، یک آلترناتیو مناسب برای روبن، ریبری و توماس مولر در دو سمت سپر هجومی تیمش بود.

او در همه رقابت‌ها، 39 بازی برای بایرن انجام داد و هشت بار هم موفق به گلزنی شد؛ آماری که برای ستاره جوان سوئیسی بسیار قابل توجه بود. او که از بازل آمده بود، خیلی زود با فشار بازی در باشگاهی در اندازه‌های بایرن خو گرفت و بازی در کنار ستاره‌های باتجربه‌تر بایرن، او را به سطح بالاتری رساند.

اما اوضاع با رفتن هاینکس و آمدن گواردیولا تغییر کرد. او کاملا پشت سر روبن ماند و در بوندس لیگا فقط 17 بازی برای بایرن انجام داد و این فصل هم یک نیمکت نشین تمام‌عیار است. او حتی در تابستان هم دنبال جدایی از بایرن بود و در حالی که لیورپول و یوونتوس به دنبال به خدمت گرفتن او بودند، فقط مدیران بایرن مانع انجام این انتقال شدند.

او در تابستان گفته بود: لیورپول قبل از جام جهانی برای خرید من پیشنهاد داد، اما بایرنی‌ها پای‌ خود را در یک کفش کردند و گفتند تو را نمی‌فروشیم.

اما به نظر می‌رسد کم‌کم سیاست باشگاه در مورد شقیری تغییر کرده است. مثلا چند روز قبل، فرانتس بکن باوئر گفت: بایرن سیگنال‌هایی برای شقیری فرستاده و اعلام کرده اگر او بخواهد، می‌تواند در زمستان از بایرن جدا شود. البته بخش دوم صحبت‌های رئیس افتخاری باشگاه باواریایی، قابل تامل‌تر است: فکر می‌کنم خیلی حیف می‌شود اگر او برود زیرا استعداد فوق‌العاده‌ای دارد. البته احتمال این‌که بایرنی‌ها هم از این تصمیم بعدا پشیمان شوند، زیاد است.

ریبری در حال حاضر در فرم خوبی قرار دارد، اما سال 2014 و بعد از این‌که توپ طلای سال را از دست داد، افت محسوسی داشت. مصدومیت‌هایش هم مزید بر علت شد؛ هرچند خداحافظی او از بازی‌های ملی کمک می‌کند بتواند شرایط فیزیکی‌اش را بهتر مدیریت کند.

رنسانس روبن، بعد از این‌که در فینال لیگ قهرمانان سال 2013 گل پیروزی بایرن را به ثمر رساند، نشانه‌ای از افول نداشته، اما سابقه مصدومیت‌های زیاد و طولانی ستاره هلندی، حاکی است که او نمی‌تواند بعد از عبور از سی سالگی، سال‌های زیادی را تا پایان دوران حرفه‌ای‌اش در پیش داشته باشد.

شقیری ترکیبی از این دو است؛ همان اندازه که آماده است تا مانند ریبری بازیکن مقابلش را با یک حرکت انفجاری جا بگذارد و از کناره‌ها نفوذ کند، می‌تواند باز هم مانند روبن به سمت مرکز زمین تغییر جهت دهد و بموقع از پای چپ قدرتمندش استفاده کند. اگر یکی از دو ستاره فعلی بایرن به پایان روزهای خوب‌شان برسند، چه کسی بهتر از شقیری می‌تواند جای آنها را پر کند؟

در مورد هویبرگ، شرایط پیچیده‌تر است. ستاره جوان دانمارکی بی‌تردید یکی از بهترین محصولات آکادمی بایرن بعد از ستاره‌هایی مانند توماس مولر، تونی کروس و داوید آلاباست. اما او بیشتر از این‌که توانایی‌هایش را در زمین نشان بدهد، به نیمکت بایرن پیچ شده است.

با حضور بازیکنان باتجربه‌ای چون فیلیپ لام، باستین شواین اشتایگر، ژابی آلونسو و داوید آلابا و بازگشت تیاگو آلکانتارا، ستاره نوزده ساله نمی‌تواند شانس چندانی برای بازی داشته باشد. بدبینی او در مورد آینده‌اش باعث شد همین هفته گذشته با مدیران باشگاه صحبت کند. او در این مورد گفت: صحبت‌هایی انجام خواهد شد. این چندان معمول نیست بازیکنی نوزده ساله بخواهد زمان بیشتری بازی کند. در فوتبال، همه می‌خواهند بازی کنند. من از دست مربی یا مدیران باشگاه ناراضی نیستم.

باز هم به سود بایرن است که شرایط ماندن این ستاره جوان را فراهم کند؛ نه به دلیل این‌که از او در آینده‌ای دور بهره بگیرد، که به دلیل دورنمایی که چندان با تیم فعلی فاصله ندارد. فیلیپ لام به دلیل مصدومیت تا فوریه دور از میادین خواهد بود؛ تیاگو هم در بهترین حالت، اواخر زمستان به میادین بازمی‌گردد؛ مشکل مصدومیت شواینی هم ممکن است هر زمان بار دیگر او را از میادین دور کند. به این ترتیب، هویبرگ می‌تواند مانند دیدار اخیر بایرن در چمپیونزلیگ مقابل منچسترسیتی، شرایط بازی را پیدا کند. به این ترتیب، متقاعد کردن این ستاره جوان برای ماندن در آلیانس آره‌نا، راحت‌تر از شقیری به نظر می‌رسد.

اگر بخواهیم به آینده‌ای دورتر هم نگاه کنیم، از دست دادن او برای بایرنی‌ها زیانبارتر خواهد بود. آنها دیر یا زود باید جانشینان مناسبی برای لام، آلونسو و شواین اشتایگر پیدا کنند و ستاره جوانی که از آکادمی جوانان باشگاه ظهور کرده، می‌تواند بهترین گزینه باشد.

فروش تونی کروس، یکی از بهترین ستاره‌های جوان باشگاه، بسیاری از هواداران بایرن را ناراحت کرد. حالا مدیران باشگاه باید ازاین اتفاق درس بگیرند و براحتی شقیری و هویبرگ را از دست ندهند.

سایت گل / مترجم: بهنام جعفرزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها