سیدجواد هاشمی:

28 بار شهید شده‌ام

سیدجواد هاشمی همزمان با آخرین روز از هفته بسیج از کمرنگ بودن مهرورزی و محبت بسیجی‌ها و نشان دادن خشونت در سینمای ایران گلایه کرد و از خاطرات خود در نقش‌های بسیجی و فیلم‌های دفاع مقدسی سخن گفت، نقش‌آفرینی‌هایی که تاکنون موجب شده است تا او 28 بار در فیلم‌های مختلف شهید شود.
کد خبر: ۷۴۳۴۵۹

هاشمی در ابتدای گفت‌وگوی مفصل با مهر گفت: اولین فیلم من «پرواز در شب» ساخته ملاقلی‌پور بود و من در جبهه با وی آشنا شدم آن هم به این دلیل بود که هر دوی ما کار عکاسی می‌کردیم. من هفده ساله بودم که وارد لشکر ۲۷ محمدرسول الله(ص) شدم و در واحد تبلیغات کار عکاسی می‌کردم. وظیفه‌ام این بود که از شهدای ایرانی عکس بگیرم و ملاقلی‌پور از جنازه‌های عراقی عکس می‌گرفت.

او ادامه داد: زمانی که ملاقلی‌پور می‌خواست فیلم «سقای تشنه لب» را بسازد از من برای کار دعوت کرد، اما چون من آن زمان معلم بودم و تدریس می‌کردم نتوانستم سر فیلمبرداری بروم و در نهایت فیلم «پرواز در شب» همان‌طور که از اسمش پیداست در شب فیلمبرداری می‌شد و من توانستم صبح کار تدریس را داشته باشم و شب‌ها سر صحنه فیلم بروم. البته در آن زمان من مدتی را هم در جبهه بودم، بنابراین بخشی از فیلم را مجبور شدم از جبهه مرخصی بگیرم.

بازیگر سریال «دارا و ندار» با بیان این‌که تاکنون 28 بار در فیلم‌های مختلف شهید شده است، به اولین شهادت خود در این فیلم اشاره کرد و گفت: برای اولین‌بار در فیلم «پرواز در شب» بود که من به شهادت رسیدم و بعد از آن در فیلم‌های بعدی نیز سراغ من می‌آمدند شاید فکر می‌کردند قیافه من به درد شهادت می‌خورد. فیلم بعدی که بازی کردم «انسان و اسلحه» مجتبی راعی بود که حتی وسط آن فیلم رسول ملاقلی‌پور به راعی گفت من هاشمی را به تو قرض داده‌ام و بین آن فیلم «افق» را بازی کردم و تنها شهید این فیلم شدم.

هاشمی فیلم «انسان و اسلحه» راعی را یکی از بسیجی‌ترین فیلم‌هایش دانست و گفت: این فیلم پشت صحنه و جلوی صحنه‌اش یکی از بسیجی‌ترین فیلم‌هایی بود که من در آن بازی می‌کردم، چون در شرایط بسیار سختی کار کردیم. «انسان و اسلحه» بین اهواز و خرمشهر فیلمبرداری شد و لوکیشن ما در خود جبهه‌های جنگ واقع شده بود حتی یک بار هواپیماهای عراقی یکی از لوکیشن‌های ما را که آرایش تانک بود به جای آموزش نیروها برای رفتن به خط مقدم در نظر گرفت و آرایش تانک ما را بمباران کرد.

او به نقش خود در فیلم «سیمرغ» اشاره و بیان کرد: نقش شهید کشوری بیشترین کاری بود که از آن بازخورد گرفتم و اتفاقا نقش خلبانی را داشتم که بسیجی هم می‌شود یعنی شهید کشوری زمانی را برای شناسایی خطوط دشمن، لباس بسیجی می‌پوشد و با یک نوجوان بسیجی به نام قادر می‌رود تا نقاط حضور دشمن را شناسایی کند. بعد از آن قادر به شهادت می‌رسد و شهید کشوری یکی از عملیات‌ها را با نام قادر همنام می‌کند و مواضع دشمن را با خاک یکسان می‌کند.

بازیگر مجموعه «وضعیت سفید» درباره بیشترین نقشی که دوست داشته است، عنوان کرد: من شخصیت خودم را در «اخراجی‌ها ۱» بسیار دوست دارم چون این شخصیت از تمام ویژگی‌های یک بسیجی برخوردار و آدم مهرورزی است. سیدمرتضی با اخراجی‌ها ارتباط برقرار و آنها را سرپرستی می‌کند. او حتی ریش گرو می‌گذارد تا این اخراجی‌ها در جبهه بمانند و به نوعی ساخته شوند.

او با بیان این‌که مهرورزی یکی از ویژگی‌های واقعی بسیجی‌هاست، عنوان کرد: اگر کسی بخواهد خصوصیات بسیجی‌ها را بشناسد باید به سیدمرتضی «اخراجی‌ها ۱» نگاه کند. بسیجی برای کشتن به جنگ نمی‌رفت بلکه اتفاقا می‌رفت که کشته شود. هیچ‌کدام از بسیجی‌های ما کشتن را بلد نبودند یعنی ذره‌ای شقاوت در آنها وجود نداشت.

هاشمی افزود: بسیجی‌ها برای دلشان، عشقشان و به خاطر دفاع و نه برای نزاع به جنگ می‌رفتند و اسلحه به دست می‌گرفتند. به نظرم بسیجی‌ای که فکر می‌کند باید خشونت به خرج دهد رهرو راه بسیج یا دفاع مقدس نیست.

او در پاسخ به این‌که فیلم‌های دفاع مقدسی ما باید کدام ویژگی از بسیجی‌ها را نشان دهند، گفت: فیلم‌های جنگی باید بیشتر بسیجی‌ها را با خصوصیت مهرورزی آنها نشان دهند نه خشونت.

هاشمی تاکید کرد: باید نشان داد که یک بسیجی چطور دشمن زخم‌خورده‌اش را تکریم کرده و در جبهه‌ها قمقمه آب خود را به دشمن داده است.

او در واکنش به این‌که شاید نمایش این مسائل به شعار نزدیک شود، بیان کرد: اتفاقا شعار از شعور می‌آید و چه اشکالی دارد که شعار بدهیم، من اصلا مخالف این هستم که شعار ندهیم. شعار یعنی انرژی مثبت. زندگی رزمندگان ما و به تصویر کشیدن آنها بسیار انسانی است و حتی در فیلم‌های خارجی هم نمایش داده می‌شود، اما ما دائم خود را از ابتدای انقلاب ترسانده‌ایم که شعار ندهیم. چرا شعار ندهیم؟ اتفاقا با شعار هم می‌توانیم به شعور برسیم و اصلا دین و انسانیت یعنی شعار و من نمی‌دانم چرا ما همیشه خود را سانسور کرده‌ایم که شعار ندهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها