گران‌ترین جایزه ادبی ایران در هفتمین دوره خود در چند بخش 110 سکه را به برگزیدگانش اهدا کرد

لبخند «جلال» به نویسندگان

آیین پایانی هفتمین دوره جایزه جلال آل‌احمد روز گذشته در حالی برگزار شد که بالاخره طلسم شکست و با معرفی برگزیدگان آن هم در چند بخش، نویسندگان با لبخند رضایت سالن را ترک کردند.
کد خبر: ۷۴۲۱۵۴

به گزارش جام‌جم، این آیین روز گذشته با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی قزلی مدیر بنیاد ادبیات داستانی و دبیر اجرایی هفتمین جایزه جلال آل‌احمد، حجت‌الاسلام میثم امرودی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و جمعی از نویسندگان در تالار وحدت برگزار شد که حضور معاون قالیباف را باید بیشتر ازاین‌نظر مهم تلقی کرد که شهردار تهران در آخرین لحظات به حمایت از این جایزه شتافت و نگذاشت، ارزش مادی این جایزه از 110 سکه به 30 سکه تنزل پیدا کند.

در این آیین برگزیدگان هفتمین جایزه ادبی جلال آل احمد معرفی شدند و بر خلاف دوره‌های قبل که داوران معمولا اثری را به عنوان برگزیده اعلام نمی‌کردند، در همه بخش‌ها جز داستان کوتاه برگزیدگان 110 سکه طلا را از آن خود کردند. البته در بخش داستان کوتاه هم از یک نویسنده قدردانی شد.

در بخش رمان و داستان بلند کتاب‌های «ملکان عذاب» تألیف ابوتراب خسروی و «آه باشین» تألیف محمدکاظم مزینانی و به صورت مشترک هر کدام ۵۵ سکه تمام بهار آزادی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

ابوتراب خسروی از نویسندگان ادبیات پست مدرن است که آثارش به سبب شیوه روایی خاص، استفاده از فضاهای سوررئال و تسلط بر ادبیات کهن مورد توجه منتقدان و علاقه‌مندان کتاب بوده است. او تاکنون اسفار کاتبان، آواز پر جبرئیل و... را منتشر کرده است.

نوشته‌های خسروی بوی رویا و اسطوره می‌دهد، آثار او انسان را به درنگ، اندیشیدن و استغراق در واژه‌ها دعوت می‌کند. موضوعاتی مثل هستی، مرگ، عشق و انسان با استحاله‌های پی در پی در آثار او وجود دارند. «ملکان عذاب» از سوی نشر ثالث منتشر شده بود گرچه خسروی هفته گذشته اعلام کرد از این پس حق انتشار آثارش را به طور کامل به نشر گمان واگذار کرده است.

محمدکاظم مزینانی از شاگردان زنده‌یاد امیرحسین فردی بود که سال‌ها در عرصه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت داشت. نام او نخستین بار به صورت جدی با کتاب «شاه بی‌شین» در جایزه ادبی داستان انقلاب مطرح شد و هم‌اکنون در حوزه هنری و برخی مراکز فرهنگی، کارگاه‌های داستان برگزار می‌کند.

«آه با شین» اثر این نویسنده که به عنوان برگزیده هفتمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد انتخاب شده، در انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این کتاب به سبب ‌توصیفات تاریخی دلنشین‌ و فرآیند منطقی برای مخاطب دلنشین است. نویسنده در این کتاب مخاطب خود را به سال‌های ابتدایی حکومت رضاخانی و عمارت‌های کاهگلی و بادگیردار و فرهنگ و عقاید مردم حدود یک قرن پیش می‌برد.

110 سکه برای «گشودن رمان»

«گشودن رمان» اثر حسین پاینده به عنوان برگزیده در بخش نقد ادبی هفتمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد معرفی شد. نام حسین پاینده سال‌هاست که با نقد در کشورمان گره خورده است و می‌توان گفت او یکی از استادان فعال دوران معاصر در عرصه نقد ادبی است.

او نویسنده، منتقد ادبی، منتقد فیلم و استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبایی و مسئول پروژه‌ «مجموعه نظریه و نقد ادبی» است که به کوشش نشر روزگار، انتشارات نیلوفر، انتشارات نگاه امروز و انتشارات حکایت قلم نوین منتشر شده است. او تاکنون کارگاه‌های متعددی را در عرصه نقد برگزار کرده است. پاینده از اعضای هیات علمی این دوره از جایزه جلال آل‌احمد نیز بوده است. «گشودن رمان» از سوی نشر مروارید روانه بازار کتاب شده بود.

دست کوتاه داستان کوتاه

از میان مجموعه داستان‌های نامزد در هفتمین دوره جایزه ادبی جلال ‌آل‌احمد هیچ مجموعه‌ای به عنوان برگزیده اعلام نشد و مجموعه داستان‌های «رازهای سانتی‌متری» اثر مردعلی مرادی از نشر روزنه شایسته قدردانی شد.

به گفته‌ نویسنده، این اثر دربرگیرنده‌ هفت داستان کوتاه است که در روایت‌هایی رئال به رابطه‌ آدم‌ها می‌پردازد و داستان‌ها عمدتا درونمایه‌ای اجتماعی دارد از مرادی با اهدای 25 سکه طلا قدردانی شد.

مستندنگاران جایزه را با هم نصف کردند

در بخش مستندنگاری‌ هم دو کتاب «زندان الرشید» و «سفر برگذشتنی» به صورت مشترک برگزیده شدند و به نویسندگان آنها محمدمهدی بهداروند و محمدرضا توکلی صابری هر کدام ۵۵ سکه طلا تعلق گرفت.

«زندان الرشید» شامل خاطرات سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده، رئیس ستاد قرارگاه سپاه ششم است که فرماندهی جزایر مجنون را به‌عهده داشت و ایشان چهارم تیرماه ۱۳۶۷در آخرین ماه‌های جنگ تحمیلی با سقوط قرارگاه، هدف عراقی‌ها قرار می‌گیرد. حجت‌الاسلام بهداروند این کتاب را براساس روایت گرجی‌زاده نوشته است.

«سفر برگذشتنی» عنوان سفرنامه‌ای از محمدرضا توکلی‌صابری است که در دو جلد منتشر شده است. نویسنده در این کتاب در آستانه هزارمین سالروز تولد ناصرخسرو همان مسیری را پیموده که این شاعر بزرگ ایرانی برای نگارش سفرنامه حج خود پشت‌سر گذاشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها