نگاهی به اپلیکیشن iFTTT

کارها را به هم گره بزنیم

به دنیای دور و بر خود نگاه کنید، به همه چیز برچسب هوشمند زده شده است، از تلفن‌هوشمند و تبلت گرفته تا وسایلی مانند اجاق‌گاز، یخچال و حتی لامپ خانه‌ها. در چنین دنیایی انتظار می‌رود همه کارها خود‌به‌خود پیش برود و این ابزارهای رنگارنگ هوشمند با توجه به اسمی که یدک می‌کشند، تمام کارها را خودکار انجام دهند اما همه چیز به همین سادگی نیست، این شما هستید که باید حواستان به همه چیز باشد و همه کارها را مدیریت کنید.
کد خبر: ۷۳۸۹۶۲

در حقیقت ابزارهای هوشمند فقط کارها را برایتان آسان‌تر می‌کنند. مشکل اینجاست که اگر قرار باشد تمام کارها را خودتان مدیریت کنید، ممکن است گاهی فراموش ‌کنید یا وقت کم بیاورید، بنابراین شما به کمکی احتیاج دارید که تمام کارها را خودکار انجام دهد، حواسش به همه چیز باشد و چیزی را از قلم نیندازد.‌ شاید پیدا کردن چنین ابزاری کمی دور از واقعیت باشد، اما اپلیکیشن IFTTT دقیقا همان چیزی است که برای سروسامان دادن به کارهایتان به آن احتیاج دارید؛ سرویسی خودکار که تمام کارهای شما را به‌یکدیگر پیوند می‌زند.

دستورات زنجیره‌ای

اپلیکیشن IFTTT یک سرویس خودکارسازی فرامین متداولی است که روزمره با تلفن‌همراه یا تبلتتان آنها را انجام می‌دهید. نام این اپلیکیشن مخفف عبارت چهار کلمه‌ای if this then that است که مفهوم «اگر این کار را انجام دادی، آن کار را نیز انجام بده» را دربردارد و عملکرد این برنامک را نشان می‌دهد.

درحقیقت شما با مدیریت تنظیمات IFTTT به آن دستور می‌دهید اگر اتفاقی در اپلیکیشنی خاص افتاد، سرویس دیگری نسبت به آن واکنش نشان دهد. فرض کنید بی‌صبرانه منتظر ایمیلی از همکارتان هستید، اینجا IFTTT به داد شما می‌رسد.‌ کافی است دستورالعملی ساده برای آن تعریف کنید تا به‌محض رسیدن ایمیل، یک پیامک از طرف IFTTT برای تلفن‌همراه شما ارسال ‌شود. همچنین می‌توانید با دستورالعمل دیگری محتویات این ایمیل را به سرویس ابری خود انتقال دهید.

این اپلیکیشن بدون این‌که به دستگاه شما فشار بیاورد، از دستورالعمل‌های زیادی پشتیبانی می‌کند و تمام کارهایی که فکرش را هم نمی‌کنید به هم مربوط کرده و انجام می‌دهد.

برای مثال ممکن است بخواهید تمام شماره تلفن‌هایتان به محض ذخیره شدن در تلفن‌همراه، در حساب گوگل نیز ذخیره شوند یا این‌که اتفاقات درون google calender با تماس به شما اطلاع داده شود.‌ حتی فراتر از آن زمانی که پایتان را از خانه بیرون می‌گذارید، چراغ‌های اتاق خاموش شود یا به همسرتان اطلاع داده شود. شاید پیوند زدن این کارها با هم غیرممکن به‌نظر برسد، اما IFTTT براحتی انجام این کارها را امکان‌پذیر می‌کند.

تعریف وظایف

برای شروع کار باید این اپلیکیشن رایگان را از فروشگاه اپ‌استور (برای آیفون و آیپد) یا پلی‌استور (برای اندروید) دانلود و نصب کنید. سپس در صفحه ابتدایی اپلیکیشن مختصرا با کاربرد آن آشنا می‌شوید که با گرافیکی ساده و گیرا شما را جذب می‌کند. پس از گذراندن این مرحله به قسمت فعال‌سازی حساب کاربری می‌رسید و مانند بیشتر سرویس‌ها به نام کاربری منحصربه‌فرد، آدرس ایمیل و وارد کردن کلمه عبور احتیاج دارید. اگر می‌خواهید از جیمیل استفاده کنید، کار بسیار راحت‌تر است و فقط باید گزینه ورود با حساب کاربری جیمیل را انتخاب کنید.

پس از ورود به برنامه می‌توانید اولین دستورالعمل خود را وارد کنید. رابط کاربری اپلیکیشن آن‌قدرساده و قابل فهم است که براحتی از پس کارها برمی‌آیید. در صفحه create a recipe با عبارت if+then+ مواجه می‌شوید که باید + آبی را انتخاب کنید. سپس صفحه select tigger برای شما باز می‌شود تا شرط انجام یک دستورالعمل را مشخص کنید. در این صفحه سرویس‌های زیادی نمایش داده می‌شود که می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید.

به‌طورمثال سراغ دفترچه تلفنتان بروید و آن را به‌عنوان شرط دستورالعمل خود برگزینید. در پایین صفحه یک گزینه + آبی دیگر نمایش داده شده، این بار آن را انتخاب کنید و دستورالعمل any new contact را فشار دهید. حالا صفحه دیگری با نام select action به نمایش درمی‌آید تا عکس‌العمل را برای شما تعریف کند. همان‌طور که قبلا تعیین کردید، قرار است در صورت ذخیره شدن هر شماره جدیدی در دفترچه تلفنتان، این شماره به حساب گوگل شما نیز انتقال پیدا کند. پس باید در select action سراغ جمیل بروید و آن را انتخاب کنید. با انتخاب جیمیل، عکس‌العمل‌های مختلفی با + قرمز برای شما به نمایش گذاشته می‌شود که با انتخاب هر کدام، دستورالعمل شما کامل می‌شود. کافی است add to contact list را انتخاب کنید تا هر شماره تلفن جدید به صورت خودکار به جیمیل نیز انتقال پیدا کند.

هزاران دستورالعمل‌

دستورالعمل‌های بی‌شماری به‌صورت پیش‌فرض روی برنامه IFTTT قرار گرفته‌ که بسیاری از آنها می‌تواند کار راه‌انداز باشد. همچنین می‌توانید IFTTT را روی دستگاه دیگری راه‌اندازی کنید تا تمام دستورالعمل‌هایتان به آن دستگاه نیز انتقال پیدا کند. برای غیرفعال کردن هر recipes نیز به قسمت my recipes بروید و دکمه آن را خاموش کنید. دستورالعمل‌های خود را بسازید و به‌صورت خصوصی یا عمومی ذخیره کنید تا کاربران دیگر هم بتوانند از آنها استفاده کنند. IFTTT در وقت و حتی مصرف باتری گوشیتان نیز صرفه‌جویی می‌کند، چون لازم نیست برای انجام هر کاری اپلیکیشن‌های مختلف را باز کرده و با آنها کار کنید.

مائده گیوه‌چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها