وزیر راه و شهر سازی: تحویل واحدهای مسکن مهر براساس تعهدات اولیه، شدنی نیست

دیوار کوتاه مسکن مهر

با این‌که دولت موظف به تکمیل و بهره‌برداری نهایی از طرح مسکن مهر است و پایبندی به این تعهد را بارها اعلام کرده اما وزیر راه و شهرسازی تلویحا از احتمال دریافت وجوه بیشتر از مردم برای تکمیل این واحدها خبرداد.
کد خبر: ۷۳۸۷۲۶

به گزارش جام‌جم، باوجود این‌که به نحوه اجرای طرح مسکن مهر و بخصوص تامین منابع مالی آن انتقادات کارشناسی زیادی وارد است اما واقعیت آن است که بسیاری از مردم چشم‌انتظار تکمیل و دریافت واحدهای مسکن مهر خود هستند و برای خانه‌دار شدن به آن امید بسته‌اند. لذا منطق حکم می‌کند دولت تمام مساعی خود برای تکمیل این پروژه را به کارگیرد تا ضرر مردم، مضاعف نشود. با این حال تکمیل این پروژه به دلایل گوناگون با اما و اگرهای متعددی روبه‌رو بوده است. از کمبود یا نبودبودجه گرفته تا اختلاف میان وزارتخانه‌هایی که می‌باید تاسیسات زیربنایی مسکن مهر را تکمیل کنند. با این حال و با این وقت کشی‌ها، ظاهرا باز هم دیواری کوتاه‌تر از مردم که در برنامه‌ریزی این طرح نقش و گناهی نداشته‌اند پیدا نشده است. چرا که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی تلویحا از احتمال دریافت وجوه اضافی از مردم برای تکمیل واحد‌های مسکن مهر سخن می‌گوید. وجوهی که اگرچه میزان آن اعلام نشده اما روشن است تامین آن برای اقشارآسیب‌پذیر که متقاضیان اصلی مسکن مهر هستند، کمتر امکان‌پذیر است. با این حال این مقام مسئول بی‌آن‌که قدرت مالی این اقشار را در نظر بگیرد بالحنی نه‌چندان دوستانه به آنان تاخته است، گویی آنها برنامه‌ریز و مقصر وضعیت این روز مسکن مهر هستند.

وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: اگر تصور صاحبان مسکن مهر بر این است که دولت می‌تواند خانه‌های مهر را براساس تعهدات اولیه تحویل دهد، این امر انتظاری غیرواقعی و نشدنی است.

عباس آخوندی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به این پرسش که آیا ودیعه اولیه مسکن مهر در زمان تحویل افزایش یافته است، افزود: اگر بخواهیم وارد «نقد» مسکن مهر شویم معتقدم این طرح سر تا پا نقد است.

وی با بیان آن‌که دولت قبل قراردادهای ثابتی را برای مسکن مهر با وجود تورم 35 درصدی، سه سال پیش منعقد کرده است، اظهار کرد: این در حالی است که طرح نیاز به مکان‌یابی، طراحی مهندسی، اجرا، نحوه و قرارداد دارد که البته تمام این مراحل با وجود نواقصی اجرایی شده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با وجود این ایرادات دولت یازدهم خود را متعهد کرده که این طرح را به نحوی که آسیبی به مردم نرسد به پایان برساند.وی با تاکید بر آن‌که تمام تعهدات دولت قبل در خصوص مسکن مهر با قوت پیگیری می‌شود، افزود: طرح‌های مسکن مهر در حال پیشرفت و به صورت میانگین 83 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از آنجا که پایه طرح مسکن مهر بسیار بزرگ است 17 درصد باقی مانده به معنای 17 درصد از بیش از دو میلیون مسکن است که رقم بالایی است.

آخوندی اظهار امیدواری کرد سفره مسکن مهر در سال 94 جمع شود.وی با بیان آن‌که دولت یازدهم خواستار بازگشت به شهرها است، گفت: مسکن مهر طرح گریز از مرکز و گریز از شهر به سمت حاشیه است در حالی که دولت یازدهم خواستار بازگشت به شهرها است و بحث معماری اسلامی و هویت ایرانی را در دستور کار دارد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان آن‌که مراکز شهرهای ایران بیش از حد فرسوده هستند و بیش از 57 هزار هکتار بافت فرسوده داریم، گفت: بیش از 11 میلیون نفر از جمعیت شهری ایران در درون شهرها و در وضعیت ناهنجار زندگی می‌کنند.

آخوندی تاکید کرد: دولت یازدهم به دنبال بازگشت به درون شهرها و خواستار بازسازی آنها است، به همین دلیل بحث بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را در دستور کار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها