حرکت با چشمان بسته با وجود مجوز فیبا به بسکتبال بانوان، هنوز تلاش محسوسی برای پیشرفت دیده نمی‌شود

حرکت با چشمان بسته

حرکت اسلوموشن فدراسیون بسکتبال ایران برای لغو محرومیت بسکتبال بانوان از حضور در رقابت‌های بین‌المللی و رسمی نتیجه داد، هر چند هنوز هم نباید به آینده بسکتبالیست‌های زن ایرانی خوشبین بود.
کد خبر: ۷۳۸۶۲۶

بیش از پنج سال بود که بانوان بسکتبالیست ایرانی به دلیل استاندارد نبودن نوع پوشش خود و عدم تطابق آن با لباس تائید شده فیبا، اجازه حضور در رقابت‌های بین‌المللی را نداشتند تا این محرومیت غیرمنصفانه دلیلی برای به هدر رفتن استعدادهای بسکتبال ایران یکی پس از دیگری شود.

اکنون ظاهرا فیبا با این موضوع موافقت کرده است اما این موضوع به صورت آزمایشی خواهد بود. فدراسیون بین‌المللی بسکتبال اعلام کرده بازیکنانی که محدودیت پوشش سر به دلیل مذهب خود دارند، می‌توانند به صورت آزمایشی در بعضی از مسابقات با پوشش اسلامی ظاهر شوند. اکنون این فرصت برای بانوان بسکتبالیست ایرانی پیش آمده تا پس از سال‌ها حسرت و نگاه کردن بسکتبال بین‌المللی از پشت ویترین، خود وارد میدان شوند و توانایی‌های خود را به رخ بقیه بکشند. اما حال که این فرصت بزرگ برای بسکتبالیست‌های ایرانی پیش آمده چه چیزی نسبت به گذشته فرق کرده است؟

کدام اردو؟ کدام تمرین؟

تیم ملی بسکتبال بانوان ایران در چند سال اخیر به هیچ عنوان خوب مدیریت نشد و با روالی که این تیم در سال‌های اخیر پشت سر گذاشته نباید انتظار داشت یک تیم منسجم و با برنامه راهی رقابت‌های برون‌مرزی شود. در سه سال اخیر تیم ملی بسکتبال ایران مدام اردوهایی برگزار کرده است و از آنجا که این اردوها بدون حضور حریفان تدارکاتی برگزار شد، کمترین میزان بازدهی را داشته است.

بازیکنان زن بسکتبالیست ایرانی حالا که فرصت خوبی برای دیده شدن پیدا کرده‌اند از اردو و تمرینات بی‌بهره هستند. تا زمانی که تدارکات مناسبی برای تیم ملی بانوان مهیا نشود، اعزام این تیم به رقابت‌های برون مرزی بیهوده است.

دلارام کریمی از بازیکنان بسیار پرسابقه بسکتبال بانوان در این باره گفت: نمی‌خواهند بسکتبال بانوان پر و بال بگیرد چون فکر می‌کنند رسیدگی به بسکتبال بانوان یعنی اتلاف وقت. هر چه در توان دارند برای بسکتبال آقایان صرف می‌کنند. تبعیض جنسیتی در بسکتبال همه را خسته و ناامید کرده است. امیدوارم کسانی که واقعا دلشان برای بسکتبال بانوان می‌سوزد روی کار بیایند. اگر کمی به ما بها بدهند کاری می‌کنیم تا واقعا بابت این‌که سال‌ها ما را نادیده گرفتند، شرمنده شوند.

فدراسیون بدون خط‌مشی

تمام تلاش‌های صورت گرفته برای گرفتن مجوز جهت حضور زنان بسکتبالیست در عرصه‌های بین‌المللی را می‌توان به پای فاطمه کرم‌زاده، نایب‌رئیس فدراسیون بسکتبال در امور بانوان نوشت. با این‌که هم‌اکنون افق‌های امیدوارکننده‌ای برای تیم ملی بانوان جهت حضور در رقابت‌های بین‌المللی ترسیم شده اما باز هم باید نسبت به حضور بانوان بلندقامت ایرانی در میادین معتبر بسکتبالی تردید داشت چرا که شاید اصلا خط‌مشی مشخصی در این باره وجود نداشته باشد. مریم خاکباز، بسکتبالیست کرجی نیز در این باره اظهار کرد: متاسفانه برنامه مشخصی برای بانوان بسکتبالیست وجود ندارد و با این‌که می‌دانیم حالا بسکتبال بانوان مجوز حضور در برخی میادین بین‌المللی را دارد ما باز هم به آینده خوشبین نیستیم، نه امکاناتی وجود دارد و نه برنامه‌ای پیش‌رو گذاشته‌اند. فعلا باز هم باید با این شرایط کنار بیاییم تا ببینیم در آینده چه می‌شود.

چه کسی به این استعدادها رسیدگی می‌کند؟

هلن اوگان‌جیمی بازیکن نیجریه‌ای‌الاصل که تابعیت آمریکایی داشت و مدتی هم در لیگ بسکتبال بانوان بازی کرد، مدتی پیش در گفت‌وگویی با سایت جام‌جم ورزشی اظهار کرد، در کشور ایران استعدادهای بسیار خوبی در زمینه بسکتبال وجود دارند که می‌توانند حتی نام خود را به عنوان ستاره‌های بین‌المللی مطرح کنند. ادعای این بسکتبالیست خارجی پربیراه نیست اما مشکل اینجاست که حتی با وجود دریافت مجوز بین‌المللی کسی به ساماندهی این استعدادها فکر نمی‌کند. وقتی فیبا رسما اعلام می‌کند زنان بسکتبالیست محجبه به صورت آزمایشی می‌توانند در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کنند آنگاه در فدراسیون بسکتبال ایران خبری از برنامه‌های اجرایی برای تیم ملی بانوان (ولو برگزاری یک دیدار تدارکاتی با یک تیم خاورمیانه‌ای) نیست چطور می‌توان انتظار داشت این استعدادها یکی پس از دیگری هدر نروند و دلسرد نشوند.

بسکتبال بانوان اکنون با چشمانی کاملا بسته به پیش می‌رود. این اوضاع برای ورزشی که تلاش‌های زیادی برای آن در فدراسیون شد فقط اتلاف وقت است و هزینه به بار می‌آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها