متهمان برای گرفتن دیه، تصمیم گرفتند خودروی سرقتی را از صاحب آن خریداری کنند

سارقان با پای خود به محل سرقت بازگشتند

«هومن! در جاده خارج از شهر تصادف کردم» سهیل این جمله را گفت و بعد از دادن نشانی، تلفن را قطع کرد. نگاهی به پرهام انداخت، اشک در چشم‌هایش جمع شد، پرهام امشب عروسی‌اش بود و او می‌خواست خدمتی برایش کرده باشد.
کد خبر: ۷۳۸۱۲۶
سارقان با پای خود به محل سرقت بازگشتند
اما بی‌دقتی‌اش باعث شده بود پرهام در تصادف جانش را از دست بدهد و خودش نیز بشدت مجروح شود. تنها کاری که می‌توانست برای تازه داماد انجام دهد پرداخت دیه به خانواده اش بود، اما از آنجا که خودرو دزدی بود برای دیه نیاز به مدارک صاحب خودرو داشت و سارقان با بن بست مواجه شده بودند... .

اواخر مهر امسال، سرقت از خانه‌ای در شهرستان بروجرد به پلیس گزارش شد. سارقان شبانه وارد خانه‌ای شده و تمامی وسایل گرانقیمت را به سرقت برده بودند. آنها برای حمل و انتقال این وسایل آنها را داخل خودروی پژو 206 صاحبخانه قرار دادند. به این ترتیب علاوه بر سرقت وسایل گرانقیمت و قابل حمل، خودروی صاحب خانه را نیز به سرقت بردند.

زمانی که صاحبخانه به خانه بازگشت با صحنه ناراحت‌کننده‌ای مواجه شد، او بلافاصله موضوع را به پلیس آگاهی اعلام کرد و کارآگاهان مبارزه با سرقت بروجرد راهی محل شده و مشغول به انگشت‌نگاری و آثار‌برداری شدند.

در حالی که تحقیقات در این رابطه ادامه داشت و کارآگاهان در جستجوی ردی از متهمان فراری بودند، تماس مرد ناشناسی با مالباخته باعث شد او خود را به اداره آگاهی برساند. این مرد زمانی که مقابل افسر پرونده قرار گرفت از تماس مرد ناشناسی خبر داد که قصد خرید خودروی سرقتی‌اش را داشت. او گفت: «ساعاتی قبل مرد جوانی با من تماس گرفت و گفت سارق خودرو و لوازم داخل آن هستم. آن‌طور که مرد جوان می‌گفت آنها حاضر بودند تمامی وسایلی را که دزدیده بودند، برگردانند. اما یک شرط برای این کار داشتند، آن هم خرید خودروی پژو 206 بود که از من سرقت کرده بودند.» به‌دنبال اظهارات مالباخته آموزش‌های لازم به مرد میانسال داده شد و او طبق قراری که با پلیس گذاشته بود در تماس بعدی سارق جوان موافقت خود را در رابطه با فروش خودرویش اعلام کرد.

قرار صوری

هفته گذشته مردناشناس که هومن نام داشت پس از هماهنگی با صاحب خودروی سرقتی همراه همدستش برای بار دوم راهی خانه‌ای شدند که چند روز قبل برای دزدی وارد آن شده بودند. آنها با پرداخت 27 میلیون تومان خودروی پژو 206 را از مرد میانسال خریدند و تمامی وسایلی را که از خانه او به سرقت برده بودند، باز گرداندند. اما زمانی که می‌خواستند از خانه مالباخته خارج شوند با ماموران نیروی انتظامی روبه‌رو شدند.

با انتقال دو سارق جوان به اداره آگاهی، تحقیقات از آنها آغاز شد. سارقان که با پای خود به محل سرقت برگشته و از سرقتشان پرده برداشته بودند، راهی جز اعتراف به سرقت ندیدند.

هومن درباره سرقت به پلیس گفت: «مدتی بود که تصمیم به سرقت گرفته بودیم، پس از زاغزنی متوجه شدیم یکی از خانه ها، خالی ازسکنه است. همان شب راهی خانه مورد نظر شدیم و نقشه سرقتمان را اجرا کردیم و تمامی وسایل سرقتی را داخل خودروی پژو 206 که در حیاط پارک بود گذاشتیم و از شهر خارج شده و به سمت خرم‌آباد حرکت کردیم. وسایل را به مخفیگاهمان بردیم و همه چیز خوب بود تا این‌که یکی از همدستانم به نام سهیل گفت عروسی پسر عمه‌اش است و می‌خواهد به پسر عمه‌اش به نام پرهام کمک کند و خودروی پژو 206 را که سرقت کرده‌ایم، شب عروسی به او بدهیم. ما هم مخالفت نکردیم و سهیل صبح روزی که عروسی بود، سوار ماشین سرقتی شد و ما را ترک کرد. چند ساعتی بعد سهیل تماس گرفت و گفت در جاده‌ای خارج از خرم‌آباد تصادف کرده است. بلافاصله خودمان را به محل تصادف رساندیم، خودروی سرقتی با خودروی دیگری تصادف کرده بود و در این حادثه سهیل آسیب دیده بود و متاسفانه داماد جوان جان خود را از دست داده بود.»

او ادامه داد: «پلاک‌های خودرو را کندیم تا مشخصات خودرو بلافاصله استعلام نشود. از طرفی با راننده جرثقیل هم صحبت کردیم و با این بهانه که داماد روز عروسی‌اش به قتل رسیده، سعی کردیم خودرو را جایی پارک کند که از دیدها مخفی بماند. زمانی که خودرو را سرقت کردیم کارت بیمه داخل داشبورد بود، کارت را برداشتیم و به شرکت بیمه رفتیم. کارت بیمه و گواهی راننده را به شرکت بیمه ارائه کردم، اما نماینده شرکت بیمه گفت کلیه مدارک از جمله سند سبز هم برای پرداخت دیه نیاز است.»

هومن گفت: «نمی‌دانستم چکار کنم، از طرفی پسر جوان روز عروسی‌اش فوت کرده بود و ما تنها کاری که می‌توانستیم برای خانواده‌اش انجام دهیم، پرداخت دیه به آنها بود. اما از طرفی مدارک ماشین برای دیه نیاز بود که ما نداشتیم. در همین گیرودار بود که فکری به سرم خطور کرد. باید صاحب خودرو می‌شدیم تا بتوانیم از مدارک آن استفاده کنیم. به همین دلیل به فکر خرید آن افتادیم و از روی کارت بیمه، شماره تلفن صاحب خودرو را به‌دست آوردیم و با او صحبت کردیم. قرار شد در ازای پرداخت 27 میلیون تومان و بازگرداندن تمامی وسایل سرقتی، خودرو را به نام ما بزند که به دام افتادیم.»

راهکارهایی برای مقابله با سارقان

سرهنگ دالوند، رئیس پلیس آگاهی استان لرستان در این رابطه می‌گوید: با اعتراف متهمان به سرقت، تحقیقات برای شناسایی سومین عضو این گروه ادامه دارد. طبق اظهارات همدستانش او در یکی از بیمارستان‌ها بستری بوده که طبق بررسی‌ها این گفته درست نبوده و تحقیقات برای شناسایی مخفیگاه متهم و دستگیری او همچنان ادامه دارد.»

وی در ادامه با تاکید بر توجه شهروندان به هشدارهای پلیس درباره رعایت نکات ایمنی در خانه گفت: شهروندان باید از خالی گذاشتن خانه خودداری کنند. همچنین برای اطمینان بیشتر روی پنجره‌ها و مکان‌های باز در خانه حفاظ مناسب تهیه و نصب کنند. در صورت مفقود شدن کلید خانه بلافاصله باید توپی قفل را عوض کرده و از باز گذاشتن در خانه به مدت طولانی در طول شبانه‌روز خودداری کنند. گاهی برخی شهروندان خود ابزار سرقت را برای سارقان فراهم می‌کنند و باید از قرار دادن چهارپایه و نردبان در حیاط بخصوص کنار دیوار‌ها کاملا پرهیز کنند. نزد افراد ناشناس و کسانی که به آنها اعتماد ندارید در مورد دارایی و وجوه نقدی که در خانه دارید صحبت نکنید. دالوند خاطرنشان کرد؛ از نوشتن نام خود روی زنگ و در خانه خودداری کنید و در صورت توقف خودروی ناشناس به مدت طولانی در اطراف خانه به ۱۱۰ اطلاع دهید.

در صورت مسافرت لامپ خانه را به‌طور مداوم روشن نگذارید و حتی‌الامکان از لامپ‌های زمان‌دار استفاده کنید. در صورت مراجعه ماموران ادارات آب، برق و... قبل از شناسایی از ورود به خانه جلوگیری کنید و تماس‌های بی‌مورد با خانه را جدی گرفته و به مرکز پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید. (ضمیمه تپش)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها