نمایشگاه بیستم

روز آرام، روز آزار

بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در دومین روز خود، فضای آرامی را پشت سر گذاشت. در این روز تقریبا چهره شاخصی از مسئولان کشوری و لشکری مهمان نمایشگاه نبود و معمولا مطبوعاتی‌ها و اهالی رسانه خودشان به ملاقات هم می‌رفتند. بر همین اساس برخی از خبرنگاران رسانه‌های دیگر نیز به غرفه جام‌جم آمدند و مانند بسیاری از مخاطبان به تمجید از غرفه‌آرایی روزنامه جام‌جم پرداختند؛ البته با توجه به این‌که نمایشگاه روزهای ابتدایی خود را پشت سر می‌گذارد، خلوتی آن قدری طبیعی جلوه می‌کند.
کد خبر: ۷۳۶۶۳۶

محمدرضا سبز علیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نیز یکی از مهمانان روزنامه جام‌جم بود که البته انتقادهای زیادی از نحوه عملکرد نظام رسانه‌ای کشور داشت و انتقاداتش را در گپ‌و گفت صمیمانه‌ای با محمودرضا اکرامی‌فر، معاون سردبیر روزنامه در میان گذاشت. یکی از نکات مثبت نمایشگاه امسال، آرامش آن است. برخلاف نمایشگاه‌های قبلی و حتی برخلاف دیگر نمایشگاه‌ها مثل نمایشگاه کتاب، شاهد سر و صدای زیادی در شبستان مصلی نیستیم. معمولا فقط اوقات اذان، صدای اذان پخش می‌شود و غیر از آن از بلندگوهای شبستان و دیگر غرفه‌ها، صدایی به گوش نمی‌رسد. حتی در محوطه حیاط‌های مصلی هم معمولا از موسیقی‌های آرامش‌بخش استفاده شده است که رضایت مخاطبان را در پی دارد.

اما در دومین روز نمایشگاه، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه گفت: تشکیل بنگاه‌ها سبب اداره علمی‌تر آنها می‌شود و دولت تدبیر و امید در جهت تحقق این سیاست، مشوق‌هایی را هم در نظر گرفته است. به گفته او، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه بنگاهی شدن مطبوعات، گام‌های بلندی برداشته تا به طور مثال دو روزنامه، یک سایت خبری و یک هفته‌نامه در زیر یک چتر به کار خود ادامه دهند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد خواستار بازنگری در نظام یارانه‌دهی به رسانه‌های کشور شد و تاکید کرد: این امر به معنای حذف یارانه نیست؛ زیرا در تمام دنیا این یک امر مرسوم است، اما مثل ما این یارانه‌ها به شیوه مستقیم اعطا نمی‌شود.

یکی از نکات محسوس در نمایشگاه که موجب سردرگمی بسیاری از خبرنگاران و رسانه‌ها شده است، عملکرد ضعیف ستاد خبری نمایشگاه است. ستاد خبری نمایشگاه مطبوعات آن‌قدر کوچک و محدود تعریف شده که معمولا حتی فرصت نمی‌کند اخبار را برای خبرنگاران ارسال کند. از طرفی قطع و وصل‌های پیاپی اینترنت نمایشگاه نیز بسیاری از غرفه‌ها را به‌دردسر انداخته و رسانه‌ها ناچار شده‌اند با خودشان مودم‌های پرقدرت به نمایشگاه بیاورند؛ مودم‌هایی که باعث ایجاد نویز روی هم شده‌ و باز هم فرآیند اتصال به اینترنت را با مشکل مواجه کرده ‌است. بنابراین روز دوم نمایشگاه را باید روز آرام و روز آزار نامید؛ آرام به لحاظ خلوتی نمایشگاه، آزار به لحاظ اینترنت نمایشگاه.

سجاد روشنی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها