رانندگی با دنده هوایی

از زمانی که نخستین اتومبیل‌ها قدم به جاده‌ها گذاشتند حدود 130 سال می‌گذرد. البته این زمان بر اساس این که دقیقا چه چیزی را به عنوان نخستین اتومبیل در نظر گرفته باشید می‌تواند بیشتر یا حتی کمتر از 130 سال باشد. به نظر می‌رسد این روزها به تولید انبوه نخستین ماشین‌های پرنده نزدیک‌تر می‌شویم.
کد خبر: ۷۳۲۲۵۲
رانندگی با دنده هوایی

به گزارش Gizmag این اتومبیل‌های پرنده ـ که نامشان برگرفته از نام شرکت اسلواکی تولیدکننده «اسب‌های پرنده» است ـ از قابلیت‌هایی برخوردارند که بیش از هر چیز شما را به یاد فیلم‌های علمی ـ تخیلی می‌اندازد. خودروهای پرنده می‌توانند روی جاده‌های سطح زمین تردد داشته باشند، از سوخت معمولی برای تامین نیروی مورد نیاز حرکت آنها استفاده می‌شود و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آنها این است که می‌توانند از هر فرودگاهی در دنیا پرواز کنند و در هر فرودگاهی فرود آیند. وقتی اتومبیل‌های پرنده در سطح زمین در حرکت هستند بال‌های آنها جمع می‌شود و در قسمت عقب اتومبیل قرار می‌گیرد. به این ترتیب می‌توان این خودرو را به آسانی در یک پارکینگ معمولی پارک کرد.

سفر از نوعی دیگر

این اسب بخار پرنده که AeroMobile3.0 نام دارد، در نمایشگاهی به نام فستیوال پیشگامان که در وین برگزار می‌شود به نمایش درخواهد آمد. استفان کلین، مدیر بخش فناوری این شرکت برای تحقق ایده‌ای که در ذهن داشته مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. او که بیش از 20 سال در زمینه ساخت خودروهای پرنده تحقیق کرده است در پاسخ به این که هدفش از ساخت خودروهای پرنده چه بوده است، این طور پاسخ می‌دهد: هدف من ایجاد هیجان، افزایش کارآمدی و پایداری حمل و نقل بوده است. افزایش تعداد خودروهایی که در راه‌های درون‌شهری و برون‌شهری تردد دارند و افزایش ازدحام و شلوغی بزرگراه‌ها به این معنی است که سفر کردن به شکل امروزی دیگر معنی نخواهد داشت. همان‌طور که از نام این خودروی پرنده برمی‌آید این سومین طرح مفهومی است که شرکت AeroMobile به عنوان یک خودروی پرنده از آن رونمایی کرده است. نخستین طرح مفهومی از خودروی پرنده ساخت این شرکت 20 سال پیش به نمایش گذاشته شد.

تاکنون بسیاری از مهندسان و نوآوران و همچنین شرکت‌هایی که استارت آپ (نمایشگاه‌هایی با هدف معرفی و حمایت از ایده‌های کارآفرین) برگزار می‌کنند تلاش کرده‌اند ایده اتومبیل‌های پرنده را به واقعیت تبدیل کنند، اما به نظر می‌رسد AeroMobile نخستین شرکتی است که توانسته خودرویی به بازار عرضه کند که هم می‌توان بدون هیچ محدودیتی به عنوان یک ماشین معمولی از آن استفاده کرد و هم به عنوان یک هواپیمای سبک. این اتومبیل با داشتن یک موتور در هوا با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت و در سطح زمین با سرعت 160 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. البته بیشینه پیش‌بینی‌شده برای حرکت این خودرو نیز بسیار جالب توجه است. برای این که AeroMobile 3.0 بتواند از سطح زمین پرواز کند لازم است سرعت حرکت آن به 145 کیلومتر برسد. در این خودروی پرنده یک صندلی برای مسافر و یک صندلی برای راننده در نظر گرفته شده است.

طول این اتومبیل پرنده 6 متر و طول بال‌های آن به 8.2 متر می‌رسد. وقتی بال‌ها در پشت اتومبیل جمع می‌شود پهنای آن به 1.6 متر کاهش پیدا می‌کند. در این حالت طول خودرو 40 درصد بیشتر از یک خودروی هاچ بک معمولی و در عین حال باریک‌تر از این خودروست. این خودرو از بدنه فولادی ساخته شده که پوششی از جنس کربن روی آن قرار می‌گیرد و قرار است در رنگ‌های مختلف تولید شود. وزن آن حدود 450 کیلوگرم است که حدود یک سوم وزن یک خودروی معمولی است و به این ترتیب می‌تواند به آسانی اوج گیرد و در آسمان به پرواز در آید.

هم خودرو، هم هواپیما

به نظر می‌رسد تولید انبوه این خودرو، آغازگر عصر جدیدی در صنعت حمل و نقل است که بدون تردید بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. بررسی‌های کارشناسی حاکی است در این خودرو نه‌تنها راحتی راننده بلکه راحتی سرنشین خودرو نیز مورد توجه قرار گرفته است. از نظر عملکرد بیشتر شبیه یک خودروی مسابقه‌ای و از نظر کیفیت شبیه یک هواپیمای فوق سبک طراحی شده است. تغییرشکل از یک خودروی معمولی به یک هواپیما فقط چند ثانیه به طول می‌انجامد که این کار از طریق کلیدی در داخل کابین خودرو امکان‌پذیر است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اتومبیل پرنده چگونگی تغییرشکل آن از یک خودروی معمولی به یک هواپیماست.

مجری این طرح بر این باور است که ساخت این اتومبیل پرنده نه‌تنها از نظر عملیاتی بلکه از نظر تجاری هم بسیار مهم و حیاتی است. مشکل مهمی که می‌تواند علتی برای ساخت این اتومبیل‌ها باشد، شهرهای بزرگی که در آن حجم انبوهی از اتومبیل‌ها که در ترافیک سنگین به بن‌بست می‌رسند نبوده، بلکه بهانه اصلی مناطق دور از دسترسی است که از شبکه اصلی راه‌ها فاصله زیادی دارند. اگرچه آنها انتظار ندارند AeroMobile بتواند مشکل حمل و نقل را در سطح جهانی برطرف کند، اما امیدوارند بتواند در کشورهایی که از زیرساخت‌های حمل و نقل مناسبی برخوردار نیستند و در شهرهایی که بیش از 700 کیلومتر از هم فاصله دارند و تنها راه ارتباطی آنها مسیرهای موقت است به عنوان یک ایده جدید و نوآورانه در شرایط حمل و نقل تغییراتی ایجاد کند.

این اتومبیل پرنده آماده تولید انبوه است، اما همچنان باید کارهای زیادی انجام شود تا مقدمات لازم برای ورود خودروهای پرنده به سیستم حمل و نقل فراهم شود. هنوز اعلام نشده چه زمانی می‌توانید سوار یکی از این خودروهای پرنده، راه مقصد را در پیش بگیرید. این که برای خرید این خودرو چه مبلغی را باید پرداخت کنید هم موضوعی است که هنوز هیچ خبری درباره آن اعلام نشده است.

شاید با افزایش تعداد اتومبیل های پرنده بسیاری از مشکلاتی که در کلانشهرها با آن مواجه هستیم با گذشت زمان برطرف شود. به گفته گروه سازندگان و طراحان شرکت AeroMobil اتومبیل‌های پرنده می‌تواند جایگزین مناسبی برای قطار، سفرهای هوایی کوتاه و سفرهای چند روزه با خودروهای شخصی باشد، با این تفاوت که دیگر مجبور نیستید پس از رسیدن به ایستگاه قطار یا فرودگاه برای رسیدن به مقصد نهایی تاکسی بگیرید یا چندین روز رانندگی کنید.

در خودروهای پرنده‌ای که درباره آن صحبت شد از سیستم‌های رایانه‌ای بسیار پیشرفته‌ای استفاده شده که شامل نمایشگرها و سیستم‌های کنترل‌کننده برای وضع‌های مختلف هوایی و زمینی است. روی نمایشگر لمسی اصلی اتاق کنترل این اسب پرنده، صفحه ناوبری و جدول‌های حاوی اطلاعات به نمایش در می‌آید. این سیستم‌ها و تجهیزات اغلب در هواپیماهای سبک که برای آموزش از آنها استفاده می‌شود کاربرد دارد و بسیار گرانقیمت است. سیستم موقعیت‌یاب جغرافیایی، سیستم راهنمای جهت‌یاب و سیستم اتوپایلوت یا پرواز خودکار از دیگر تجهیزاتی است که در این گروه از خودروهای پرنده تعبیه شده است. به نظر می‌رسد رانندگی با اتومبیل‌های پرنده به گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی نیاز داشته باشد که در این زمینه نیز هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است. البته باید توجه داشت راندن هواپیماهای سبک که شباهت‌های زیادی با خودروهای پرنده دارد، به مراتب بسیار راحت‌تر است و شاید نیاز به دوره آموزشی بلندمدت نداشته باشد.

فرانک فراهانی‌جم‌ /‌ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها