ایده‌ای که به ساخت کنسول بازی متن باز منجر شد

بـازی بـدون مـرز

برای خلاقیت و نوآوری هیچ محدودیتی وجود ندارد. همیشه به یک ایده تازه نیاز نیست، گاهی با یک ایده نو برای ایده‌های قدیمی‌تر می‌توان دست به نوآوری زد. این گفته در مورد جولی اورمان صدق می‌کند؛ زنی جسور که با یک دیدگاه نو صنعتی عظیم را متحول کرده است.
کد خبر: ۷۲۹۱۲۴

ایده

جولی برخلاف همسن و سالانش به فناوری بخصوص بازی‌های ویدئویی بسیار علاقه‌مند بود. همیشه سعی می‌کرد اطلاعاتش از بازی‌ها به روز باشد و اگر فرصت می‌کرد جدیدترین عناوین را می‌خرید و تا انتها بازی می‌کرد. روحیه تجربه دنیای شگفت‌انگیز بازی‌ها و لذت بردن از آنها همیشه در طول یک بازی همراهش بود، اما یک موضوع هیچ‌گاه از سرش بیرون نمی‌رفت. جولی مثل هر گیمر دیگری با کنسول بازی می‌کرد و از آنها لذت می‌برد، ولی نمی‌توانست با سیستم بسته یک کنسول کنار بیاید. در کنسول‌های بازی که منحصرا برای انجام بازی ویدئویی ساخته شده، فقط می‌توان از بازی‌هایی استفاده کرد که سازنده کنسول اختصاصا برای آن دستگاه منتشر می‌کند. این امر مدیریت و نظارت شدید سازنده کنسول بر تمامی مراحل و تجربه کاربر از آن را دارد که چندان با جریان متن باز امروز منطبق نیست. جولی از بازی‌های کنسولی لذت می‌برد، اما در دل شیفته تفکر متن باز بود. از سویی می‌دید تلفن‌های هوشمند و انواع رایانه‌های قابل حمل همه جا را فرا گرفته است و مردم فرصت بیشتری برای بازی با تلفن خود در مقایسه با یک کنسول دارند. او به این تفکر رسید که ارزان بودن و کاربرد آسان تلفن‌های هوشمند باعث رواج بازی‌های فراوانی شده که هر کاربری حداقل یکی از آنها را روی دستگاهش نصب و بازی می‌کند و از انجام آن روی نمایشگر بزرگ همچون تلویزیون اتاق نشیمن لذت می‌برد، اما حاضر نیست هزینه گزاف بابت یک کنسول و بازی‌های گران قیمت آن پرداخت کند. جولی پس از کلی تحقیق و نظرسنجی بسیار محافظه کارانه در نهایت به یک ایده جذاب رسید؛ کنسولی بسازد متن باز که بتوان به تلویزیون وصلش کرد و مانند تلفن هوشمند بازی‌هایی سبک روی آن نصب و بازی کرد. نامش را اویا گذاشت تا هر کس با شنیدن نام آن به فکر فرو رود که چه ارتباطی بین یک دستگاه بازی و این نام برقرار است.

چالش

جولی ایده هیجان‌انگیزی در سر داشت، اما با چالشی اساسی مواجه بود. او نه تنها رقبای قدرتمند و با سابقه‌ای در برابر داشت، بلکه برای جذب مشتری باید محتوای غنی که شامل بازی‌های با کیفیت بود برای کنسولش آماده می‌کرد؛ زیرا یک کنسول تمام عیار بدون عناوین در خور هیچ ارزشی ندارد و در جلب توجه گیمرها ناکام می‌ماند. از سویی برای رقابت در این بازار مهلک، جولی کاملا آگاه بود که باید قیمتی رقابتی تعیین می‌کرد؛ قیمتی که خریدار را متقاعد می‌کرد یک کنسول ناشناس بخرد و از دستگاه‌هایی نظیر پلی استیشن و ایکس باکس چشم‌پوشی کند. او فورا دست به کار شد و شروع کرد به جستجو در اینترنت؛ سایت‌هایی را زیر و رو کرد تا با قطعات مورد نیاز و قیمت آنها آشنا شود، در نهایت دریافت با چه قیمتی می‌تواند کنسول مورد نظرش را بسازد. طرحش جذاب بود ولی در هر صورت به سرمایه و حامی نیاز داشت. جولی دریافت باید ایده‌اش را در یکی از سایت‌های جمع‌آوری اعانه بگذارد. درنگ نکرد و ایده را روی کیک استارتر ـ سایت معروف جمع‌آوری اعانه برای ایده‌های خام ـ به اشتراک گذاشت؛ نتیجه خیره‌کننده بود، در پایان مدت معین با کمک 60 هزار نفر 9 میلیون دلار پول جمع شد؛ یکی از بیشترین کمک‌هایی که تاکنون برای یک ایده از سمت مردم پرداخت شده است. در نهایت جولی توانست قیمت کنسول را تا 99 دلار پایین بیاورد، قیمتی بسیار رقابتی که می‌توانست حتی غیرگیمرها را هم جذب کند.

نام: جولی اورمان (Julie Uhrman)

کشور: آمریکا

نام ایده: اویا (Ouya)

وبسایت :ouya.tv

جولی برای توسعه بازی‌ها اویا را متن باز طراحی کرد، سیستم عامل آن بر پایه اندروید البته سفارشی نوشته شد تا هر کسی بتواند با کمترین دانش برنامه‌نویسی برای آن بازی طراحی کند.

آینده

جولی اکنون توانسته توجه افراد زیادی را در سراسر دنیا به اویا جلب کند. ثبت‌نام 38 هزار نفر توسعه‌دهنده و ارائه 930 بازی تا به این لحظه خود نشان‌دهنده استقبال گرم از این کنسول است. او آرزو دارد هر کسی با کمترین علاقه به بازی ویدئویی یکی از کنسول‌های اویا را بخرد و در خانه‌اش داشته باشد. جولی امیدوار است در آینده نزدیک تعداد توسعه‌دهنده‌ها و بازی‌های اویا بیشتر شود.

اویا چیست؟

اویا یک کنسول بازی متن‌باز است که می‌توان به آسانی آن را به هر تلویزیونی وصل کرد و بازی‌های اندرویدی و البته بازی‌های مخصوص اویا را تجربه کرد. روی این کنسول سیستم عامل اندروید نسخه جیلی بین با یک لانچر اختصاصی نصب است که کار را برای توسعه‌دهنده‌ها آسان کرده است.

هر توسعه‌دهنده‌ می‌تواند با ثبت‌نام در سایت اویا برای این کنسول، بازی دلخواهش را بنویسد. برای پردازنده مرکزی دستگاه از ARM استفاده شده و چیپ گرافیکی آن متعلق به انویدیاست. برای بالا بردن لذت تجربه کاربری دستگاه و سهولت بازی با آن جولی و تیم طراحش دسته بازی مخصوصی برای آن طراحی کردند که لذت بازی‌های سبک و ساده متن باز را دوچندان می‌کند. برای دریافت بازی‌های این کنسول می‌توان به فروشگاه مخصوص آن مراجعه کرد. استراتژی جولی برای جذب مشتری بیشتر در پایین نگه‌داشتن قیمت کنسول و ارائه بازی‌های رایگان برای آن بوده است که بیشتر بازی‌های اویا در فروشگاه آن رایگان عرضه می‌شود، البته تعدادی هم پولی و با پرداخت درون برنامه‌ای وجود دارد. از لحاظ کیفی نمی‌توان اویا را با کنسول‌های حرفه‌ای همچون پلی‌استیشن مقایسه کرد، ولی می‌توان آن را دستگاهی مناسب افرادی دانست که تفننی بازی‌هایی را روی تلفن همراه یا تبلت خود انجام می‌دهند و گیمر حرفه‌ای نیستند.

رامین فتوت

نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. کلیک حرف‌های شما را به گوش جولی اورمان می‌رساند. شاید در آینده نه‌چندان دور یکی از اعضای طرح او شدید! علاوه بر این،‌ کلیک دست افرادی که توانسته‌اند ایده دانش‌بنیان خود در فضای آی.تی را به یک کسب و کار تبدیل کنند، به گرمی می‌فشارد. ما را از شنیدن داستان‌های خود محروم نکنید، کلیک بی‌صبرانه منتظر شماست!

شماره پیامک: 300011226 آدرس ایمیل: Click@jamejamonline.ir

مدرسه تلاش

اشتباهات برندینگ

هر کسب و کاری با امید آینده‌ای روشن راه‌اندازی می‌شود ولی برخی شرکت‌ها نمی‌توانند اعتبار مناسبی را برای خود جلب کرده یا هنگام بالا رفتن از نردبان کسب و کار، موانع پیش‌رو را از سر راه بردارند. ایجاد وجهه‌ شرکت یا همان برندینگ، به میزان محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید اهمیت دارد، بنابراین لازم است از خطاهای متداول در این راه جدا احتراز کنید. در این نوشته کوتاه قصد داریم برخی از اشتباه‌های رایج در برندینگ را عنوان کنیم.

1 ـ توهین کردن به مشتریان: شوخی‌های بیجا، کلیشه‌ای یا رئیس‌وار رفتار کردن در قبال مشتریان بندرت به عنوان یک روش برندینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی می‌توان از توهین‌های تصادفی هم دوری کرد. یک شرکت بزرگ و تیم بازاریابی آن باید اطمینان حاصل کند که پا توی کفش دیگری نمی‌کند.

2 ـ انتخاب اسم ضعیف: انتخاب اسم مناسب برای شرکت شما باید قبل از وبسایت‌ها، کمپین‌های مارکتینگ، و موضوعات چاپ شده صورت گیرد. برای بسیاری از شرکت‌ها، نام بیانگر کسب و کاری است که انجام می‌دهند. ممکن است برای این کار با کلمات بازی کنید یا از خود صنعتی که در آن فعال هستید ایده بگیرید.

هر اسمی که دارید، باید نمایانگر شرکت شما باشد. تغییر نام شرکت، مشتریان را گیج کرده و امری پرهزینه است. نام شرکت خود را قبل از این‌که روی کارت‌های ویزیت و کارت‌های شرکت چاپ کنید با دوستان، خانواده و دیگران مطرح کنید.

3 ـ نبود شور و ذوق: چه چیزی باعث خوشحال نشدن مشتریان شما می‌شود؟ چه مشکلی از آنها را می‌توانید حل کنید؟ زمانی که بتوانید به این پرسش‌ها پاسخ دهید، آن‌گاه تبلیغات و برندینگ شما سر جای خودش قرار گرفته و به صورت موفق انجام می‌گیرد. آنچه مشتریان را نگران می‌کند همان چیزی است که باعث می‌شود سرکیسه را شل کنند، ولی اگر خالی از عواطف و شور و ذوق باشید، به جای این‌که آنها را ترغیب کنید، فرصت را از دست داده‌اید. بعلاوه، همه دوست دارند این حس را داشته باشند که با یک انسان واقعی حرف می‌زنند نه یک رایانه یا یک ربات. این همان جایی است که نشان دادن عواطف باعث می‌شود از دیگران متمایز شوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها