با رای اعتماد به خالد العبیدی به عنوان وزیر دفاع و محمد الغبان به عنوان وزیر کشور، کابینه العبادی تکمیل شد

کابینه عراق تکمیل شد

روز گذشته پارلمان عراق که برای تعیین دو وزیر پیشنهادی حیدر العبادی برای وزارتخانه‌های دفاع و کشور تشکیل شده بود سرانجام به وزرای پیشنهادی نخست‌وزیر رای اعتماد داد. به گزارش السومریه نیوز، روز گذشته پارلمان عراق با 173 رای موافق به خالد العبیدی به عنوان وزیر دفاع و با 193 رای به محمدسالم الغبان به‌عنوان وزیر کشور رای اعتماد داد. به این ترتیب کابینه حیدر العبادی تکمیل شد، زیرا با وجودی که اکثر وزرای کابینه العبادی در 18 شهریور توانسته بودند رای اعتماد بگیرند اما به دلیل اختلافات موجود دو وزارتخانه کشور و دفاع خالی مانده بود. منابع خبری می‌گویند حیدر العبادی فردا (دوشنبه) به ایران سفر خواهد کرد.
کد خبر: ۷۲۸۸۲۳

انتخاب وزرای امنیتی در کابینه العبادی بارها به دلیل اختلافات میان گروه‌های سیاسی مختلف این کشور به تعویق افتاده بود. اکنون گفته می‌شود محمد الغبان از هم‌پیمانی ملی (شیعیان) به رهبری ابراهیم جعفری و خالد العبیدی از ائتلاف گروه‌های ملی (اهل تسنن) برای این پست‌ها برگزیده شده‌اند. کابینه حیدر العبادی شامل ۳۲ وزارتخانه است که شیعیان در آن ۱۷وزارتخانه دارند. در این کابینه کردها 7 و اهل سنت نیز 8 وزارتخانه دارند. همچنین معاون رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و معاون رئیس پارلمان نیز از شخصیت‌های شیعه است.

دولت العبادی به‌جز مشکلات روزمره داخلی با مشکل بزرگ امنیتی مقابله با گروه‌های تروریستی بخصوص داعش مواجه است. العبادی روزگذشته در دیدار با عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی این کشور اعلام کرد عبور از شرایط فعلی عراق نیازمند وحدت است. وی افزود: نیروهای امنیتی عراق پیروزی‌هایی را در مبارزه با گروه‌های تروریستی به دست آورده‌اند، اما تداوم این مبارزات به حمایت همه نیاز دارد. حیدر العبادی در ادامه گفت: دشمن از اختلاف گروه‌های عراقی خوشحال می‌شود و در چنین شرایطی ضروری است که همه با یکدیگر متحد باشند تا از این مرحله دشوار عبور کنیم.

درخواست شورای امنیت برای حمایت بیشتر از عراق

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه شب با صدور بیانیه‌ای از کشورهای جهان خواست حمایت خود را از دولت عراق و نیروهای امنیتی این کشور در جنگ با تروریست‌های تکفیری «داعش» بیشتر کنند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، 15 عضو شورای امنیت در این بیانیه اقدامات وحشیانه داعش در انجام حملات انتحاری و سایر حملات خشونت‌آمیز را در بغداد و سایر استان‌های این کشور محکوم کردند. این شورا همچنین از جامعه بین‌المللی خواست مطابق با قوانین بین‌المللی، حمایت خود را از دولت عراق از جمله نیروهای امنیتی این کشور در جنگ با داعش و گروه‌های مسلح وابسته به آن افزایش دهد. شورای امنیت در این بیانیه همچنین بر ضرورت «مقابله قطعی با تهدید این گروه تروریستی» تاکید کرد.

نیروهای دولتی عراق روز جمعه همزمان با حملات نیروهای ائتلاف بین‌المللی به مواضع داعش در سوریه، حملاتی را علیه شمال شهر تکریت انجام دادند. این شهر یکی از مجموعه شهرهای عرب سنی‌نشین در شمال و غرب بغداد است که تروریست‌های داعش درخرداد ماه گذشته آن را تصرف کرده بودند.

همچنین ارتش عراق دیروز از هلاکت بیش از نیمی از سرکردگان گروه تروریستی تکفیری داعش در استان دیالی(دیاله) خبر داد. به گزارش مهر، سرلشکر عبدالامیر الزیدی فرمانده عملیات دجله اعلام کرد بیش از 50 درصد از فرماندهان رده نخست گروه تروریستی داعش در 4 ماه گذشته در عملیات موفقیت‌آمیز نیروهای امنیتی به هلاکت رسیده‌اند. فرماندهی عملیات دجله تاکید کرده است داعش بیشتر مواضع خود را از دست داده و فقط مناطق محدودی را در اشغال خود دارد که بزودی آزاد خواهد شد. از رمادی مرکز استان الانبار نیز خبر می‌رسد که نیروهای امنیتی موفق شده‌اند 20 تروریست تکفیری را در این شهر به هلاکت برسانند. صباح النعمانی سخنگوی رسمی یگان مبارزه با تروریسم عراق به شبکه تلویزیونی الفرات گفت: نیروهای این یگان با هماهنگی نیروی هوایی توانستند 20 تروریست را در عملیات شب گذشته به هلاکت برسانند.

یک خبرگزاری آلمانی نیز گزارش داد 28 تروریست از جمله 14 عضو گروه تروریستی داعش در درگیری با نیروهای دولتی در شهر بعقوبه عراق کشته شده‌اند. روز جمعه تروریست‌های مسلح داعشی با حمله به پایگاه امنیتی نیروهای مردمی واقع در ناحیه «العظیم» در شمال بعقوبه، 9 شهروند این شهر را در 57 کیلومتری شمال شرقی بغداد کشته و 3 نفر دیگر را زخمی کردند. داعش که دست پرورده غرب و همپیمانان منطقه‌ای آمریکاست، تاکنون جنایات هولناکی را در عراق و سوریه مرتکب شده است.

از شهر کوبانی سوریه نیز خبر می‌رسد که گروه تروریستی داعش از برخی مناطق این شهر عقب‌نشینی کرده است اما هنوز یک‌سوم این شهر را تحت اشغال خود دارد. در همین راستا، صالح مسلم دبیرکل حزب اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه گفته است: بزودی خبر آزادی کوبانی اعلام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها