پپ گواردیولا در صدر 20 مربی برتر 5 سال اخیر فوتبال اروپا قرار دارد

برگ برنده‌های نیمکت داغ

در فوتبال هیچ چیز مهم‌تر از نتیجه‌گیری نیست. این مولفه مهم تعیین‌کننده کیفیت بسیاری از مربیان دنیاست اگرچه قضاوت در رابطه با کیفیت کار مربیان می‌تواند پیچیده‌تر از این حرف‌ها باشد. به هر حال پایگاه خبری تحلیلی ساکرنت با همکاری برجسته‌ترین نخبه‌ها، مربیان و کارشناسان فوتبال اروپا اقدام به فهرست کردن برترین مربیان قاره سبز در پنج سال اخیر کرده است. در فهرست بیست نفره‌ای که ساکرنت ارائه کرده رده‌های اول تا دهم می‌تواند برای هر فرد غیرکارشناس دیگری هم قابل پیش‌بینی باشد اما کارشناسان و نخبه‌های فوتبال اروپا بر اساس معیارهایی سنجیده و فنی این فهرست را تشکیل داده‌اند. براساس فهرست بیست نفره ساکرنت با پنج مربی برتر این لیست بیشتر آشنا می‌شویم.
کد خبر: ۷۲۷۸۹۲

1. پپ گواردیولا: درخشش واقعی گواردیولا فقط بارسلونا را تغییر نداد. او فوتبال را هم تغییر داد. بارسلونای گواردیولا از سپتامبر 2008 گام‌های بلند خود را به سمت یک عصر تازه برداشت. آنها حریفان سرسختی را از پیش رو برداشتند و فوتبال را به گونه‌ای دیگر آغاز کردند. انتصاب گواردیولا به عنوان سرمربی بارسلونا به عنوان یک اتفاق مهم و تاریخی در فوتبال باید ثبت شود. از سال 2009 تاکنون گواردیولا چهار جام داخلی را در دو کشور متفاوت تجربه کرده، دو بار لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر برده و سه عنوان مختلف داخلی دیگر از جمله جام حذفی را هم به دست آورده است. این مربی اسپانیایی که اکنون هدایت بایرن مونیخ را در دست دارد در پنج فصل 9 جام معتبر را بالای سر برده تا این پرسش برای بسیاری از کارشناسان به وجود بیاید؛ گواردیولا چگونه توانست این حجم از موفقیت را در حالی که تیمش برای قهرمانی بسته نشده بود برای هواداران به ارمغان بیاورد؟ او روی بارسلونا و اکنون روی بایرن مونیخ تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته است. بارسلونا با این نابغه به بالاترین سطح ممکن خود در تاریخ رسید. در دنیای مربیگری هیچکس به اندازه او نتوانسته به درخشان‌ترین حالت ممکن روی نیمکت مربیگری برسد.

2. خوزه مورینیو: همه حاشیه‌ها، غرور و علاقه بیش از اندازه برای مجادله کلامی با دیگران؛ این نکته در مورد خوزه مورینیو غیرقابل انکار است. او سرمربی هر تیمی شود آن تیم جز برای قهرمانی تلاش نمی‌کند. این نکته مهمی است که در تمام دوران مربیگری مورینیو تکرار شده است. آقای خاص دنیای فوتبال تیم‌های تحت هدایتش را به مسیر درستی هدایت می‌کند، حتی اگر برای رسیدن به مقصد مورد نظر دو سال وقت نیاز داشته باشد. البته مورینیو به این متهم است که در تیم متمول چلسی کار مشکلی برای قهرمانی ندارد، اما او برای انجام کارش نیازی به پول ندارد. وی حتی سال 2004 که با پورتو قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و چه زمانی که با اینترمیلان این موفقیت عظیم را به دست آورد، خاص بودن خود را نشان داد که البته شیوه‌های خاص خودش را هم داشته است. فوتبال او فوتبال مدرن است. البته او دیگر باید خوب بداند کشمکش و نزاع با همتایانش جزئی از این فوتبال مدرن محسوب نمی‌شود.

3. دیه‌گو سیمئونه: زمانی که آتلتیکومادرید به فینال لیگ قهرمانان 2014 اروپا رسید، تیاگو، هافبک این تیم درباره دیه‌گو سیمئونه سرمربی تیمش گفت که او مثل خداست. سیمئونه در سال‌های اخیر شاید بیش از هر مربی دیگری به معجزه فوتبال مدرن نزدیک شده باشد. او وقتی تیمش در دقایق پایانی فینال لیگ قهرمانان مقابل رئال مادرید مساوی کرد تا در وقت‌های اضافه این جدال حساس را 4 بر یک در عین ناباوری به رقیب همشهری ببازد هنوز هم با فوتبال مدرن عجین بود و چیزی از او کم نشد. این مربی آرژانتینی در فصل‌های اخیر لالیگا تیم آتلتیکومادرید را به طور ناگهانی به رقیب خطرناکی برای هر دو باشگاه رئال مادرید و بارسلونا تبدیل کرده است و در نهایت فصل گذشته با پشت سر گذاشتن این دو تیم، قهرمان لالیگا شد. سیمئونه در مقابل بازیکنانش ازخودگذشتگی قابل توجهی دارد که این ویژگی قابل توجه موفقیت‌های زیادی را برای او رقم زده است. آتلتیکو مادرید در واقع بازتاب‌دهنده کاملی از شخصیت مستحکم اوست.

4. یورگن کلوپ: همه کسانی که بازی‌های بورسیا دورتموند آلمان را نگاه می‌کنند و به بازی ذهنی در فوتبال اهمیت می‌دهند، خوب می‌دانند چرا یورگن کلوپ باید در فهرست برترین مربیان اروپا در پنج سال اخیر نفر چهارم باشد. «موضوع مهم ایده‌های نوین است، نه پول» این را کلوپ می‌گوید. کلوپ می‌گوید که ما می‌خواهیم تیمی باشیم که تیم پولدارتر را شکست می‌دهد. این آلمانی چنین روندی را عادت خود کرده است؛ بردن مقابل تیم‌های قوی‌تر و پولدارتر، هر چند همیشه قرار نیست در برابر تیم‌های قدرتمندتر و پولدارتر از دورتموند برنده باشد. کلوپ به دلیل شیوه‌های مربیگری‌اش با مربیانی همچون دیه‌گو سیمئونه و براندان راجرز(سرمربی لیورپول) مقایسه می‌شود، چون آنها هم مثل کلوپ ناچارند در لیگ‌های اسپانیا و انگلیس با حریفانی بسیار قدرتمندتر و پولدارتر از خود روبه‌رو شوند. موفقیت‌هایی که دورتموندی‌ها از سال 2010 تا 2012 در زمینه قهرمانی در بوندسلیگا و درخشش بی‌سابقه در لیگ قهرمانان به دست آوردند، آینه‌ای از فوتبال مدرن اروپا محسوب می‌شود. آنها حالا همطراز بایرن مونیخ و بسیاری از قدرت‌های برتر قاره سبز به شمار می‌آیند. دورتموند با کلوپ و اندیشه هایش به بهترین شکل ممکن در سال‌های اخیر رسیده است. به یاد بیاورید آن نمایش توفانی مقابل رئال مادرید در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2014 ـ 2013 و آن پیروزی خیره‌کننده 4 بر یک مقابل قوهای سپید مادرید. اما آن مسابقه همه چیزی نبود که کلوپ در فوتبال دنیا می‌خواهد ارائه کند. او کاریزمای فوق‌العاده‌ای دارد و هنوز هم می‌خواهد سبک متفاوتی از فوتبال حرفه‌ای را به نمایش بگذارد.

5. لوئیس فن‌خال: زمانی که اعلام شد فن‌خال هلندی قرار است سرمربی جدید منچستریونایتد باشد شک و تردیدهای زیادی به وجود آمد که او تا چه اندازه برای احیای این تیم پرطرفدار انگلیسی توانایی دارد. این مربی شصت و سه ساله پیش از آغاز کار رسمی خود در منچستریونایتد، هلند را در جام جهانی 2014 برزیل هدایت کرد و با این تیم به جایگاه سوم دنیا رسید. فن خال در سال 1995 آژاکس آمستردام هلند را به مقام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا رساند و علاوه بر آن بایرن مونیخ را در سال 2010 به فینال همین رقابت‌ها رهنمون کرد. او ذهنی خلاق دارد که پر از ایده‌های نوین تاکتیکی است. منچستریونایتد اکنون با نتایج ضعیفی که تا این هفته در لیگ برتر گرفته وارد بحران شده، اما فن خال و تاکتیک‌ها و ایده‌هایش این توانایی را دارد که شیاطین سرخ را به جایگاه اصلی‌اش برگرداند.

فهرست 20 مربی برتر اروپا در پنج سال اخیر

1 ـ پپ گواردیولا، بایرن مونیخ

2 ـ ژوزه مورینیو، چلسی

3 ـ دیگو سیمئونه، آتلتیکو مادرید

4 ـ یورگن کلوپ، بورسیا دورتموند

5 ـ لوئیس فان‌خال، منچستریونایتد

6 ـ مانوئل پیگرینی، منچسترسیتی

7 ـ برندان راجرز، لیورپول

8 ـ آنتونیو کونته، یوونتوس

9 ـ رودی گارسیا، رم

10 ـ روبرتو مارتینز، اورتون

11 ـ کارلو آنچلوتی، رئال مادرید

12 ـ اونای امری، سویا

13 ـ یوآخیم لو، تیم ملی آلمان

14 ـ مارچلو بیلسا، مارسی

15 ـ فرانک دی بوئر، آژاکس

16 ـ ویسنته دل‌بوسکه، تیم ملی اسپانیا

17 ـ چزاره پراندلی، گالاتاسرای

18 ـ مائوریسیو پوچتینو، ساوتهمپتون

19 ـ آرسن ونگر، آرسنال

20 ـ رافائل بنیتس، ناپولی

بارسلونای گواردیولا از سپتامبر 2008 گام‌های بلند خود را به سمت یک عصر تازه برداشت. آنها حریفان سرسختی را از پیش رو برداشتند و فوتبال را به گونه‌ای دیگر آغاز کردند. انتصاب گواردیولا به عنوان سرمربی بارسلونا به عنوان یک اتفاق مهم و تاریخی باید در فوتبال ثبت شود.

منبع: ساکرنت‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها